دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر نفت: جهش فناوری با همکاری فناورانه کشورهای دیگر محقق می شود

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت گفت: جهش فناوری از طریق همکاری فناورانه با دیگر کشورها و با در نظر داشتن اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا محقق می‌شود.
کد خبر : 77854

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدرضا مقدم امروز در همایش «صنعت نفت دانش بنیان؛ تبلور اجرای اقتصاد مقاومتی» با بیان اینکه تحلیل راهبردی صنعت نفت با بیش از یکصد سال قدمت نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرصتی استثنایی و انحصاری برای دستیابی به صنعت نفتی دانش بنیان است، افزود: نام این همایش، برگرفته از دو بسته سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه کشور است.


وی با بیان اینکه در بند ٢ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر ضرورت پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و دستیابی به جایگاه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه تاکید شده است، عنوان کرد: همچنین در سیاست‌های برنامه ششم توسعه کشور، دانش بنیان شدن همه فعالیت‌های زنجیره بالادست و پایین دست صنعت نفت مورد تاکید قرار گرفته است.


مقدم تصریح کرد: امروزه شکنندگی اقتصادهای تک محصولی و متکی به منابع طبیعی به اثبات رسیده است و با توجه به برتری مزیت‌های نفت و گاز و استعداد داخلی کشور در این زمینه، صنعت نفت و گاز در ایران میتواند حوزه اولویت‌دار کشور در دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باشد.


سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت شرط لازم برای همکاری فناورانه برخورداری کشور از اهرم جذابیت بازار داخلی عنوان کرد و گفت: باید راهبرد فناوری را در مقابل بازار در دستور کار قرار دهیم و این راهبرد از طریق تجمیع بازارهای خرد داخلی و با مدیریت متمرکز در مذاکرات بین‌المللی منجر به نتیجه خواهد شد.


وی با بیان این که امروزه بازیگران اصلی در صنایع نفت و گاز شرکت‌هایی هستند که قادر به تامین منابع مالی از یک سو و مدیریت مگاپروژه ها از سوی دیگر باشند، تصریح کرد: این استعداد ذاتی در اختیار شرکت‌های اکتشاف و تولید در سطح بالادست و پیمانکاران عمومی در پایین دست صنعت نفت جهان است.


معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری خاطر نشان کرد: وزارت نفت با هدف نیل به صنعت نفتی دانش‌بنیان همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پنج پروژه جامع مشتمل بر امضای قرارداد همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای توسعه فناورانه ٥٢ مخزن نفت و گاز، امضای تفاهمنامه با ١٢ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در حوزه پایین دست، ساخت ١٠ گروه خانواده کالاها و تجهیزات پرمصرف صنعت نفت، توسعه و ارتقای توان علمی و فناوری در طرح‌های بهینه‌سازی انرژی با تقویت پیوند مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های خدمات انرژی و در نهایت ایجاد و تقویت شرکت‌های اکتشاف و تولید و پیمانکاری عمومی را در برنامه کاری خود قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته