دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زنگنه: اقتصاد مقاومتی در پسابرجام زودتر عملیاتی خواهد شد/ صادرات و بازاریابی یک کار دانش بنیان است

وزیر نفت با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که اقتصاد مقاومتی با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها کند می‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پسابرجام بیش‌تر و زودتر عملیاتی خواهد شد.
کد خبر : 77845

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بیژن زنگنه امروز در همایش «صنعت نفت دانش بنیان؛ تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» کسب توانمندی فناورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای پروژه‌ها، تقویت و حمایت از ظرفیت‌های داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت را مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در بخش بالادستی صنعت نفت عنوان کرد و گفت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پساتحریم سرعت بیشتری خواهد گرفت.


وی با بیان اینکه از ابتدای ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی صنعت نفت در جهت عملیاتی کردن آن حرکت کرده است، افزود: دستیابی به جایگاه نخست دانش بنیان در منطقه موضوعی است که بر فعالیتهای صنعت نفت حاکم است و آن را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.


وی با اشاره به پروژه‌های پایین دستی صنعت نفت که همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه دنبال می‌شود گفت: به دنبال امضای تفاهمنامه‌هایی به ارزش ٥٠٠ میلیارد تومان با ١٢ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در حوزه‌های پایین دستی، همکاری مطالعاتی در زمینه تولید الفینها، اتیلن و پالایش نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته است و بر آن هستیم تا با همکاری با مراکز معتبر، مرزهای دانش و فناوری را پیش ببریم و به دانش قابل استفاده برای همگان دست یابیم.


وی از امضای قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با یک شرکت معتبر اروپایی برای ساخت واحدی به منظور تبدیل متانول به پروپیلن خبر داد.


به گفته زنگنه، بهینه‌سازی مصرف انرژی حوزه حائز اهمیت دیگری در زمینه پایین دست است و با استفاده از منابع حاصل از جلوگیری از اتلاف انرژی می‌توان افزون بر بهینه‌سازی مصرف به ایجاد ثروت نیز دست یافت.


وی با بیان اینکه موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دیده شده است، گفت: افزون بر پروژه‌هایی مانند برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی، نوسازی ناوگان اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و تاکسی‌ها، بهبود وضع موتورخانه‌ها و غیره که هم اکنون دنبال می‌شود، ده‌ها میلیارد دلار پروژه دیگر نیز در زمینه اصلاح الگوی مصرف قابلیت اجرا دارد.


صادرات و بازاریابی یک کار دانش بنیان است


وزیر نفت با بیان اینکه دانش بنیان چیز عجیب و غریبی نیست و زندگی معقول و عملیاتی است، اظهار کرد: همه می گویند صادرات ما باید زیاد شود اما چرا وقتی ما وارد یک بازار می شویم فقط چند صباحی در آن حضور داریم و بعد آن را به رقبا واگذار می کنیم؛ دلیل این است که نقش فناوری دانش بنیان را در صادرات دست کم می گیریم.


وی ضمن تاکید بر اینکه صادرات و بازاریابی یک کار دانش بنیان است، بیان کرد: اگر بتوانیم در این راستا به خوبی عمل کنیم در بلندمدت می توانیم در این عرصه با دیگران رقابت کنیم.
زنگنه ثبت کردن نام یک برند و جا انداختن آن و همچنین تبلیغات بازرگانی را نیز یک نوع فعالیت دانش بنیان عنوان کرد و گفت: در ١٠ سال اخیر بازرگانان نیز در صنعت نفت فعال شده اند که بدون تولید بشکه ای نفت درآمدهای قابل توجهی دارند. درآمد بازرگانان فعال در صنعت نفت از آنهایی که در این عرصه فعالیت می کنند و نفت تولید می کنند، بیشتر است.


وی توانمندی جذب پروژه ها را نیز یک فعالیت دانش بنیان عنوان و تصریح کرد: برخی شرکت ها عنوان می کنند در اجرای پروژه ها همه کارها انجام شده و تنها جذب منابع مالی باقی مانده در حالی که مهمترین بخش اجرای یک پروژه، تأمین منابع مالی آن است که شرکتها از آن غافل هستند و جذب منابع مالی، یک کار دانش بنیان است.
همچنین وزیر نفت به فعالیت های صنعت نفت در دو بخش بالادستی و پایین دستی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: کسب توانمندی فناورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای درست پروژه ها و تقویت و حمایت از ظرفیت های داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت نفت مهمترین فعالیت های بخش بالادستی است.


امضای قرارداد با دانشگاه ها برای سپردن مطالعه میدان های نفتی


زنگنه درباره کسب توانمندی فناورانه در افزایش بازیافت از مخازن به امضای قرارداد با دانشگاه ها برای سپردن مطالعه میدان های نفتی به آنها اشاره و عنوان کرد: نخستین بار در تاریخ صنعت نفت مطالعه مخازن بزرگ نفتی به دانشگاه ها سپرده و سپردن این مخازن در فضای کاملا حرفه ای انجام شد. قرار شد با اجرایی شدن برجام، این دانشگاهها در کنار شریک خارجی به مطالعه این مخازن بپردازند.
وی ارزش قراردادهای امضا شده با دانشگاه ها را در بخش بالادستی بیش از هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: نمی توان در پروژه ای بدون داشتن یک سازمان مناسب موفق بود و داشتن پیمانکار عمومی سبب موفقیت یک پروژه می شود.
وزیر نفت تقویت و حمایت از ظرفیت های داخلی را برای ساخت تجهیزات پرمصرف یکی دیگر از فعالیتهای بخش بالادستی دانست و تصریح کرد: با برداشتن تحریم ها و همکاری شرکتهای داخلی با شرکت های خارجی، ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت نفت سرعت می گیرد و شرکت های سازنده نه تنها در بازار ایران بلکه در بازارهای منطقه نیز می توانند از این محصولات استفاده کنند.
زنگنه به تشکیل شرکت OTC در اواخر سال ١٣٧٠ اشاره و خاطر نشان کرد: این شرکت یک سازنده قوی در بخش توربوکمپرسور است که در دوران تحریم توانست کمک زیای به صنعت نفت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته