دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زنگنه: منابع مالی پتروشیمی از مسیر صندوق توسعه ملی و منابع خارجی جذب شود

وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی صنعتی سرمایه‌بر و فناوری‌بر است گفت: منابع مالی موردنیاز در این صنعت باید از مسیر صندوق توسعه ملی و منابع خارجی جذب شود.
کد خبر : 77518

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بیژن زنگنه در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با بیان اینکه این نمایشگاه امسال در شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود، عنوان کرد: این نمایشگاه در شرایطی است که تحریم‌ها برداشته شده و ما در آستانه اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی قرار داریم.


وی اظهار کرد: شاید مهم‌ترین بخش در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین‌دستی است.


وزیر نفت با دعوت از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد: ایران از نظر تامین خوراک برای واحدهای پتروشیمی وضع مطلوبی دارد.


زنگنه به جهش نخست صنعت پتروشیمی در دوره اصلاحات اشاره و تصریح کرد: ارزش محصولات پتروشیمی از یک‌میلیارد دلار در سال، اکنون به 20 میلیارد دلار رسیده است.


وی ادامه داد: امروز با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام در صنعت پتروشیمی در سال 1400 این ارزش می‌تواند به 40 میلیارد دلار برسد و برای رسیدن به این هدف نیازمند 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم.


وی مهم‌ترین بخش صنعت پتروشیمی را تامین خوراک بلندمدت به صورت کافی و رقابتی دانست و افزود: از نظر تامین خوراک گازی و تولید اتان ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد و همچنین ال‌پی‌جی در کشور به وجود آمده است به طوری‌که اکنون تنها در پارس جنوبی سالانه 14 میلیون تن ظرفیت گاز مایع وجود دارد.


زنگنه ادامه داد: بنده به عنوان وزیر نفت اکنون از تمام سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در واحدهای پایین‌دستی و میان‌دستی صنعت پتروشیمی مانند واحدهای الفینی دعوت به همکاری می‌کنم.


وی با بیان اینکه آینده صنعت پتروشیمی در گرو توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا همچون زنجیره الفین‌هاست، گفت: هم‌اکنون وزارت نفت حمایت ویژه‌ای از این طرح‌های تبدیل متانول به پروپیلن انجام داده است و علاقه داریم 6 تا 7 عضو پتروشیمی برای تبدیل گاز به پروپیلن در سراسر کشور با همکاری بخش‌خصوصی ایجاد کنیم.


زنگنه اظهار کرد: اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی گام‌های خوبی در زمینه تولید دانش فنی ام‌تی‌پی و فناوری‌های موردنیاز برای صنایع میانی و پایین‌دستی انجام داده است.


وی ادامه داد: ایران قصد دارد برای توسعه قطب‌های عسلویه و ماهشهر برنامه‌های جدیدی ارائه دهد.


وزیر نفت به راه‌اندازی واحدهای جدید اشاره کرد و گفت: فاز 2 پتروشیمی پردیس، پتروشیمی مرودشت، پتروشیمی کاوه، پتروشیمی مهاباد، کردستان، مروارید، فاز 2 کاویان، انتخاب، تخت‌جمشید و دالاهو از جمله این واحدهای جدید هستند و با راه‌اندازی آنها ظرفیت تولید پتروشیمی ایران 25 درصد افزایش می‌یابد.


زنگنه تاکید کرد: اکنون در صنعت پتروشیمی نیاز به ایجاد یک سازمان رگولاتوری برای این صنعت در دولت هستیم که این سازمان برای تضمین رقابت و جلوگیری از رقابت‌های منفی میان شرکت‌های پتروشیمی می‌تواند کمک زیادی به این صنعت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته