دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1395 - 15:42

آیا مجلس در روز چهارشنبه به اندازه کافی برای بررسی بودجه وقت گذاشت؟/ یوسفیان ملا:‌ 40 دقیقه کمتر یا بیشتر مشکلی ایجاد نمی‌کند

در حالی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول ماه‌های اخیر بارها درباره تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال 95 به مجلس انتقادات تند و تیز کرده بودند، جلسه علنی امروز مجلس، برخلاف آیین‌نامه داخلی زودتر از موعد پایان یافت.
کد خبر : 77400

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، جلسه علنی امروز ـ چهارشنبه ـ مجلس رأس ساعت 8:34 دقیقه صبح با حضور 195 نماینده به ریاست علی لاریجانی آغاز شد و تا ساعت 12 ادامه داشت.


نایب اول رئیس مجلس که مدیریت بخش پایانی جلسه علنی امروز را برعهده داشت، پیش از پایان مهلت چهار ساعته، زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد.


این در حالی است که ماده 187 آیین‌نامه داخلی مجلس، تأکید دارد: «جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‏‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت».


با این حال، جلسه علنی امروز مجلس که تنها در نوبت صبح برگزار شد، کمتر از 4 ساعت بود.


در دقایق پایانی این جلسه، در حالی که روال کار با کندی پیش می‌رفت، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد که خواستار مشارکت نمایندگان در رأ‌ی‌گیری‌ها بود، به نمایندگان قول داد اگر درباره تبصره 13 هم مشارکت کنند، ختم جلسه را اعلام کند.


بر این اساس، پس از تصویب تبصره 13 لایحه بودجه سال 95 کل کشور، ابوترابی طبق وعده اعلام کرد: جلسه علنی امروز به پایان رسید و جلسه بعدی صبح شنبه 28 فروردین ماه برگزار می‌شود.


این درحالی است که در آیین‌نامه مجلس، برای بررسی بودجه تنها روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل است و دیگر روزهای هفته باید بلاانقطاع جلسه برگزار شود.


اقدام ابوترابی در پایان دادن به جلسه علنی مجلس زودتر از موعد، با اعتراض یکی از اعضای هیئت رئیسه مواجه شد. محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه در اظهارات اعتراضی خود گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر جلسه علنی باید حداقل در زمان 4 ساعت برگزار شود. این اقدام شما نقض آیین‌نامه است.


در ادامه ابوترابی‌فرد با توجه به اصرار نمایندگان برای پایان جلسه علنی گفت: ما امروز از 8 صبح اینجا بودیم و 4 ساعت جلسه علنی داشتیم.


یوسفیان ملا: پنج‌شنبه‌ها نماینده‌ها به حوزه‌های انتخابیه می‌روند/ 40 دقیقه کمتر یا بیشتر مشکلی ایجاد نمی‌کند


در همین حال، عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در این باره گفت: 40 دقیقه کمتر یا بیشتر مشکلی در روند رسیدگی بودجه ایجاد نمی‌کند.


یوسفیان‌ملا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا «روز پنج‌شنبه نیز نمایندگان مجلس لایحه بودجه را بررسی می‌کنند یا خیر؟»، گفت: خیر، نمایندگان پنج‌شنبه‌ها به حوزه‌های انتخابیه خودشان می‌روند. نماینده مجلس نماینده حوزه انتخابیه نیز است به عبارتی نمایندگان روز‌های پنج‌شنبه به حوزه‌های انتخابیه و دوشنبه‌ها به وزارت‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند و این طور نیست که این روزها، روزهای کاری نمایندگان به حساب نیاید.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی که «چرا نمایندگان به دولت برای تأخیر در ارسال بودجه به مجلس واکنش نشان می‌دادند و می‌گفتند اقدام دولت خلاف قانون است، در حالی‌که اقدام امروز مجلس نیز در تضاد با ماده 187 آیین‌نامه داخلی بوده است»، تصریح کرد: 40 دقیقه برای وقت‌ تنفس، نماز و... بوده و اقدام امروز مجلس خلاف قانون نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته