دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حاشیه و متن نهمین شب اجراهای سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

در نهمین شب اجراهای سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر9 نمایش از بخش‌های بین‌الملل و مسابقه بین‌الملل، مرور تئاتر ایران، مسابقه تازه‌های تئاتر ایران و نسل نو روی صحنه رفت.
کد خبر : 773

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نمایش «wow» نوشته و کاری از تینو صالحی روز گذشته در دو نوبت اجرا شد. این نمایش که در سالن حافظ به اجرا در آمد از طراحی متفاوتی برخوردار بود به طوری‌که تماشاگران در دو سویه سالن مستقر شدند و برخی از مخاطبان روی نیمکت‌های که در وسط سالن گذاشته شده بود نشستند. در میانه نیمکت‌ها راهی برای رفت و آمد بازیگران تعبیه شده بود.


تینو صالحی در خصوص این اجرا گفت: «اجرای اول نمایش به دلیل نورپردازی که کار داشت کمی سخت بود ولی اجرا دوم خوشبختانه راحت‌تر توانستیم کار کنیم به طوری‌که می توان گفت که در اجرای دوم که اجرای داوران هم بود 95به درصد از آنچه می‌خواستیم رسیدیم.»


لادن مستوفی از جمله مخاطبان این نمایش بود.





تعبیه نمایشگر در دو طرف سالن اصلی


نمایش «کتابها» اثر نمایشی است که از تولیدات کمپانی کومونا به شمار می‌رود. این اثر در حالی شب گذشته -9 بهمن ماه- روی صحنه رفت که تمامی صندلی‌های تالار اصلی تئاترشهر از مخاطبان پر شد. به گفته مسئولان سالن چیزی حدود 800 نفر به تماشای این نمایش نشستند.


گروه نمایش«کتابها» که بسیاراز استقبال تماشاگران راضی بودند گفتند: «تنها مسئله در این اجرا با تاخیر آماده شدن برخی امکانات بود که البته این موضوع در اجرای امشب – 10بهمن ماه- وجود نخواهد داشت.»


این گروه درباره بازخورد مخاطبان با این نمایش لهستانی اظهار کردند: «در سمت چپ سالن نمایشگری وجود داشت که دیالوگ‌های اثر را به دو زبان فارسی و انگلیسی نمایش می‌داد. این امکان در اجرای امشب در دو طرف سالن فراهم خواهد شد.»





فضاسازی یک خانه با استفاده از تخیل مخاطب


نمایش «پذیرایی» که نوشته و کاری از ابوالفضل کاهانی است از اجراهای شامگاه گذشته -9 بهمن ماه- جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر فجر بوده است.


ابوالفضل کاهانی ضمن اظهار رضایت از نوع اجرای این نمایش گفت: «نمایش بدون دکور یا صحنه سازی اجرا شد زیرا ما می خواستیم شرایطی را به‌وجود بیاریم که تماشاگر با استفاده از دیالوگ به فضاسازی و یا تخیل بپردازد. اگر می خواستیم فضای خانه را در طراحی صحنه ایجاد کنیم مخاطب تنها آن فضا را در ذهن میداشت بنابراین از آنجا که در این اجرا نمی خواستیم تماشاگر فضای خانه را به یک شکل تجسم کند صحنهپردازی را کمرنگ کنیم. از آنجا که کار غیر رئالیستی است دوست دارم با ذهن تماشاگر بازی کنم بنابراین خلا و بیدکوری این فضا را می توانست ایجاد کند.»


وی درباره اجرا در تماشاخانه باران گفت: «تمامی مسوولان این تماشاخانه برای اجرای هر چه بهتر نمایش همکاری زیادی با ما داشتهاند و سعی کردهاند تمام امکانات سالن را در اختیار ما دهند.»


کاهانی در خصوص دلیل نشستنش در زمان اجرای نمایش روی صندلی ردیف جلوی سالن بیان کرد: «علت نشستنم این بود که می‌خواستم اجرا را تماشا کنم ضمن اینکه در بخشی از کار که بازیگران در رفت و آمد هستند با در آوردن صدای در و یا همان در زدن به وسیله صندلی ورود افراد جدید را به تماشاگر گوش زد می کنم.»


اصغر دشتی از جمله مخاطبان این نمایش بود.






انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب