دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1395 - 08:00
دربی 82 ؛ نقطه جوش هفته بیست و ششم لیگ برتر

همه چیز روی کاغذ به نفع پرسپولیس است؛ دلخوشی استقلالی‌ها به مظلومی دربی‌باز

حساس‌ترین دیدار این هفته لیگ برتر درحالی بین تیم های پرسپولیس و استقلال برگزار می شود که کمتر کسی در این بازی به شاگردان مظلومی شانس پیروزی می دهد.
کد خبر : 77290

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال از فردا با برگزاری 6 دیدار آغاز می شود و روز شنبه با برگزاری یک دیدار به پایان می رسد. رقابت‌های این هفته پانزدهمین دوره لیگ تحت الشعاع دربی سرخابی های پایتخت است. روز جمعه و از ساعت 17 در ورزشگاه آزادی حساس ترین دیدار این هفته برگزار می شود دیداری که بدون شک آبستن حوادث متعددی خواهد بود.


پس از سال‌ها استقلال و پرسپولیس در شرایطی به مصاف هم می روند که هر دو تیم این شانس را دارند که فاتح جام قهرمانی شوند. این دیدار که همواره پر از هیاهو است و کشمکش‌های زیادی بین بسیاری از علاقمندان فوتبال ایران را به دنبال دارد این بار با این تفاوت برگزار می‌شود که سرخابی ها 45 امتیازی هستند و پس از استقلال خوزستان 46 امتیازی در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. مسلما‌ مدیران، مربیان، بازیکنان و هواداران هر دو باشگاه به خوبی می‌دانند که تیم پیروز این میدان با توجه به 4 بازی باقیمانده شانس بسیار بیشتری برای فتح جام پیدا کند. به هرحال پیروزی در دربی یعنی انگیزه مضاعف به همین دلیل هیچ کدام از 2 تیم نمی‌خواهند این بار شکست بخورند تا فاصله‌شان با جام بیشتر شود.به خصوص که اگر،استقلال‌خوزستان اگر این هفته نفت تهران را در ورزشگاه غدیر اهواز شکست دهد بیش از هر زمان دیگری مدعی کسب جام قهرمانی می شود.


پرسپولیس


هنوز هم باورش سخت است که بتوان پرسپولیس را در میان سه تیمی دید که بیشترین بخت را برای قهرمانی دارند اما این اتفاق امروز برای تیمی که روزی در رده شانزدهم جدول ایستاده بود، رخ داده‌ است. اعتماد مدیران باشگاه پرسپولیس به برانکو جواب‌داد و سرخ های پایتخت که همواره از حمایت هواداران پرشور خود بهره می‌برند حالا در مثلث قهرمانی هستند. بدون شک پرسپولیس این فصل زیباترین بازی را در میان تمامی تیم‌ها ارائه کرده‌ است.


امتیازات بسیار خوبی که سرخ پوشان در نیم فصل دوم جمع کردند باعث شده تا این تیم عنوان قهرمان نیم فصل دوم لیگ را یدک بکشد و با روحیه و انگیزه بیشتری نسبت به استقلال خود را آماده دربی 82 کند. انسجام و هماهنگی بسیار خوبی که در میان بازیکنان پرسپولیس دیده شده و عملا بهتر از آبی‌های پایتخت بوده شانس بیشتری را از دیدگاه کارشناسان و دوست داران فوتبال به سرخ‌ها داده‌است. آنهادر 3 دیدار اخیر 9 امتیاز به دست آورده‌اند و با فاصله گرفتن از تیم‌های میانه جدول خود را آماده می کنند تا حداقل در پایان هفته بیست و ششم به رده دوم جدول صعود کنند.


پرسپولیس درحال حاضر با 38 گل زده بهترین خط حمله لیگ را داراست. البته استقلال نیز به همراه نفت تهران با خوردن 19 گل خورده دومین خط دفاع مستحکم لیگ را به خود اختصاص داده‌اند و البته که با بازی‌های خوبی که سید مهدی رحمتی درون دروازه استقلال از خود نشان داده دروازه آبی ها کمتر باز شده است. با این حال پرسپولیس با اتکا به بازیکنان هجومی خوبی که دارد بخت این را دارد که در این بازی به گل برسد و ضمن اینکه آمار بازکردن دروازه حریفان در تمامی رقابت های لیگ پانزدهم را حفظ کند. با توجه به توافقی که با مهدی طارمی برای تمدید قرارداد در فصل آینده شده به طور حتم انگیزه سرخ ها برای پیروزی دوچندان خواهد شد چرا که آقای گل لیگ فصل آینده هم درکنار سرخ پوشان خواهد بود.شاید تنها نکته‌ای که پیشکسوتان و قدیمی های پرسپولیس را کمی نگران این بازی کرده این است که معمولا تیمی که پیش از دربی شرایط مناسب‌تری را داشته بازنده بوده‌است. باید دید برانکو که نشان داده مربی فوتبال بلدی است چه راهکاری برای شکست آبی‌ها اندیشیده است.


استقلال


شکست در این بازی و بالاتر رفتن پرسپولیس کابوس همه استقلالی‌هاست. آنها که بیش از 50 هفته‌است نگذاشتند سرخ‌پوشان از آنها بالاتر بیایند این بار اصلا دوست ندارند، خودشان با تسلیم شدن در دربی 82 پرسپولیس را بالاتر از خود ببینند. هر چند خود مظلومی و شاگردانش باعث شدند که در شرایطی به دربی برسند که تنها به لطف تفاضل گل یک رده بالاتر باشند.آبی‌ها که در نیم فصل نخست فاصله خوبی با پرسپولیس داشتند و تا همین چند هفته پیش نیز فاصله مناسبی با حریف این هفته خود داشتند با دادن چند تساوی و یک شکست اجازه دادند تا پرسپولیس در لیگ برتر همسایه آنها شود.


شاید در تقدیر پرویز مظلومی این گونه نوشته‌اند که استقلال در نیم فصل اول عالی باشد، تا اواسط نیم فصل دوم متوسط و در هفته های پایانی ضعیف باشد تا تیمش به جای قهرمانی به سختی سهمیه آسیا بگیرد. مظلومی در لیگ‌های دهم و یازدهم این تجربه تلخ را حس کرد و تیمش به جای قهرمانی تنها به سهمیه آسیا بسنده کرد. این بار نیز گویا قصه در حال تکرار شدن است. استقلال هفته‌ها صدرنشین بود، حالا صدرجدول را از دست داده و بعید نیست که با شکست در دربی تنها برای حضور در آسیا تلاش کند.


آبی‌های پایتخت در هفته هایی که رقیبان بالای جدولی‌اش دیدارهای سختی داشتند در برابر تیم‌های متوسط و پایین جدولی بیشتر به تساوی رسیدند تا امروز دوم باشند و شاید روز جمعه جایگاه سومی را هم حس کند. آنها امتیازات حیاتی را برابر ملوان، نفت تهران، استقلال اهواز، پدیده و در هفته گذشته برابر سپاهان بحران زده از دست دادند و بسیاری از هواداران شان را از خود ناامید کردند.


در این میان نکته‌ای که می تواند آبی ها را به پیروزی در دربی 82 امیدوار می کند بحث دربی باز بودن مظلومی است. او که تنها یک بار در دربی 74 اسیر بازی غیرمترقبه و فوق العاده پرسپولیس 10 نفره شد و 3 بار دروازه تیمش را باز شده دید تا نتیجه بازی 3 بر 2 شود، در دیگر دربی‌ها بازنده نبوده و اغلب تیمش برنده شده است. مظلومی در بازی رفت هم نشان داد که برنامه حساب شده ای برای دربی دارد و نمی خواهد تحت هیچ شرایطی دربی را ببازد. با اینکه امیدهای هواداران استقلال برای پیروزی در دربی روز جمعه کمتر از حد انتظار است بعید نیست شاگردان مظلومی با یک بازی حساب شده برنده بازی شوند. به خصوص اینکه کمال کامیابی نیا محروم است و برانکو جانشین شایسته‌ای برای آن ندارد.


تاریخچه دربی سرخابی و زیباترین بازی ها


تیم‌های استقلال و پرسپولیس در 81 دیدار به مصاف هم رفته‌اند که 24 پیروزی برای استقلال، 20 برد برای پرسپولیس و 37 بازی نیز به تساوی انجامیده است.


بهترین پیروزی های استقلال با نتیجه 3 بر صفر بوده است اما پرسپولیس یک پیروزی با ارزش 6 بر صفر در کنار بردهایی داشته که در آن بازی 4 گل زده است.


اولین برد را در دربی، استقلال به دست آورد. درروز 31 مرداد 1348 و در ورزشگاه شیرودی این تیم با سه گل پرسپولیس را شکست داد تا با یک برد پرگل اولین پیروزی در تاریخچه دربی سرخابی را به نام خود رقم بزند. اما در مهر ماه سال 1349 و یک سال بعد از اولین پیروزی استقلال در دربی این تیم موفق شد یک پیروی سه گله دیگر را برحریف نامدار خود به دست آورد. این بازی که یک مسابقه دوستانه بود در پایان با نتیجه سه بردو به نفع استقلال به پایان رسید.


آبی پوشان در شانزدهمین دربی سرخابی که در اردیبهشت سال 52 برگزار شد نیز موفق شد پرسپولیس را با سه گل مرحوم غلامحسین مظلومی دوگل و مسعود مژدهی یک گل دربرابر تنها گل مرحوم صفر ایرانپاک مغلوب کنند. دو سال بعد و در اردیبهشت سال 54 در بیستمین دربی تاریخ استقلال بار دیگر یک پیروزی قاطعانه با سه گل را به دست آورد. این پیروزی یکی از بهترین بردهای استقلال در تاریخ دربی به شمار می آید چرا که در این بازی پرسپولیس موفق به بازکردن دروازه استقلال نشد. بیست سال بعد در مرداد سال 1374 یکی از زیباترین مسابقات تاریخ دربی در حالی رقم خورد که دوتیم با مجموعه ای از بهترین بازیکنان فوتبال ایران رودرروی هم صف‌آرایی کردند و در این بازی که با قضاوت ساندروپل مجارستانی برگزار شد استقلال سه بر یک پرسپولیس را شکست داد.


در اسفند سال 1383 و در یکی از زیباترین دربی های تاریخ استقلال باردیگر موفق شد بردی با سه گل را در دربی به دست بیاورد. در این مسابقه آبی پوشان موفق شدند بازی باخته را در نهایت با حساب سه بر دو ببرند. عصرجدید موفقیت های استقلال از دربی 69 آغاز شد. درمهرماه سال 89 استقلال با تک گل فرهاد مجیدی ستاره محبوب و بزرگش که در دقیقه 1+90 به ثمررسید دور جدیدی از پیروزی‌هایش در دربی را کلید زد. این تیم دربی 70 را نیز را با تک گل آرش برهانی که در همان نیمه اول به ثمررسید برد و در دربی هفتاد و یک که در شهریور سال 90 در ورزشگاه آزادی برگزار شد با دوگل فرهاد مجیدی و مجتبی جباری برد تا در بردن پرسپولیس در دربی هت تریک کرده‌باشد . در دربی 72 یک برد بزرگ و به یادماندنی با سه گل نصیب آبی ها شد تا در جواب 6 گل شهریور 52 استقلالی ها عدد 4 را برای نشان دادن در چنته داشته باشند.


اما اولین برد با ارزش پرسپولیس مقابل استقلال دربهمن سال 1350 به دست آمد در این سال پرسپولیس موفق شد 4 بر یک استقلال را شکست دهد. دومین برد با ارزش سرخ ها در دربی شهریور 52 رقم خورد. جایی که پرسپولیس 6 بر صفر استقلال را شکست داد و بالغ بر 40 سال است که این پیروزی نماد اقتدار سرخ پوشان ایران در محافل مختلف بوده است. درخردادسال 65 پرسپولیس موفق شد اولین پیروزی بزرگش در دربی را بعد از انقلاب اسلامی و بعد از 9 سال مقابل استقلال به دست آورد. در این مسابقه زیبا و خاطره انگیز پرسپولیس با دو گل شاهرخ بیانی که از استقلال به پرسپولیس آمده بود و تک گل ناصرمحمدخانی استقلال را که مرحوم ناصرحجازی کاپیتانش بود 3 بر صفر شکست داد.


دربی 43 نیز برای پرسپولیس یک دربی خاطره انگیز و فراموش ناشدنی است. در این بازی که مسابقه خداحافظی فرشاد پیوس ماشین گلزنی باشگاه بود پرسپولیس با سه گل به پیروزی رسید. در بهمن سال 90 دربی معروف دیگری رقم خورد. در این مسابقه پرسپولیس با هت تریک ایمون زاید در 10 دقیقه پایانی بازی سه بردو استقلال را برد.


برنامه هفته بیست‌وششم لیگ به شرح زیر است:


پنجشنبه 26 فروردین


راه‌آهن - ذوب‌آهن ساعت 17 ورزشگاه شهدای شهر قدس


استقلال خوزستان - نفت تهران ساعت 17:30 ورزشگاه غدیر اهواز


پدیده خراسان - گسترش فولاد تبریز ساعت 17:30 ورزشگاه ثامن مشهد


تراکتورسازی تبریز - صبای‌قم ساعت 18 ورزشگاه یادگار امام تبریز


سپاهان - استقلال اهواز ساعت 19 ورزشگاه فولاد شهر اصفهان


سایپا - سیاه‌جامگان ساعت 19 ورزشگاه پاس قوامین (دستگردی) تهران


جمعه 27 فروردین


پرسپولیس - استقلال ساعت 17 ورزشگاه آزادی


شنبه 28 فروردین


فولاد - ملوان ساعت 17:30 ورزشگاه غدیر اهواز



جدول رده بندی لیگ برتر




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته