دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1395 - 15:01
رئیس منطقه حفاظت شده کویر خبر داد:

مشاهده درنا در منطقه حفاظت شده کویر

رئیس منطقه حفاظت شده کویر از مشاهده درنا در منطقه حفاظت شده کویر خبر داد.
کد خبر : 77204

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمود رضا خسروی با اعلام این خبر گفت : طی گشت و پایش منطقه حفاظت شده کویر درحاشیه شمالی منطقه بین پاسگاه‌های محیط بانی مبارکه و شکر آباد، تعداد 6 قطعه درنای خاکستری در داخل مزارع گندم در حال چرا مشاهده شدند.


وی افزود: در سال 93 تعداد 8 قطعه درنا در منطقه بند علیخان و در سال 92 تعداد 88 قطعه در حوزه بند علیخان مشاهده شدند. اکو سیستم وسیعی که در حال حاضر به عنوان منطقه حفاظت شده کویر تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد علاوه بر دشت‌ها و ارتفاعات با سیمای کاملا طبیعی دارای یک تالاب فصلی است که در زمستان شکل گرفته و پذیرای هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی است.


گفتنی است تالاب بند علیخان در جنوب شهرستان ورامین و در فاصله 40 کیلومتری شهر ورامین و در جنوب شهرک صنعتی چرمشهر واقع شده است و همه ساله با ریزش باران‌های موسمی پاییزی در شهر تهران و ارتفاعات مجاور آن که مشرف به دشت ورامین و کویر است و با جاری شدن سیلاب‌ها و سرریز رودخانه جاجرود و آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌ها و بخشی از فاضلاب شهر تهران، ری و قرچک که وارد رودخانه شور می‌شود، این تالاب شکل گرفته و تا اوایل اردیبهشت با پخش آب در عرصه‌های آن پرندگان مهاجر در آن زمستان گذرانی کرده و سپس در پایان فصل مهاجرت می‌کنند.


در این تالاب پرندگانی نظیر خوتکا ، چنگر ، اگرت خاکستری و سفید ، انواع آبچلیک ها ، چوب پاها ، مرغابی ماده و سرسبز ، تنجه (عروس مرغابی) ، غاز خاکستری ، آنقوت ، عقاب طلایی و تعداد قلیلی درنا وقو به این تالاب مهاجرت و زمستان گذرانی می کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: اکوسیستم کویر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته