دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 17:51
واعظی تاکید کرد:

آغاز همکاری های مشترک ایران و استونی در زمینه دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در دیدار با مارینا کالیوراند وزیر امور خارجه استونی بر همکاری های مشترک در زمینه دولت الکترونیک تاکید کرد.
کد خبر : 77009

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، واعظی خاطرنشان کرد: در زمینه های ICT،R&D ‌، پستی، فضایی،‌دولت الکترونیک و همچنین تجارت الکترنیک، آمادگی داریم همکاری های مشترک را، با کشور استونی و بخش خصوصی آن، گسترش دهیم.


وی تصریح کرد: در طول سه سال گذشته به تدریج روابط اقتصادی کشور ایران و استونی گسترش پیدا کرده و باید تلاش کنیم زمینه های همکاری گسترش یابد.


وی به ملاقات وزیر امورخارجه استونی با اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران و استونی در کشورهای یکدیگر سفارتخانه ندارند؛ تشکیل اتاق مشترک در بخش خصوصی، می تواند به گسترش روابط بازرگانی دو کشور، کمک کند.


وزیر ارتباطات با اشاره اینکه در این سفر بر سر امضای توافق نامه حمایت از سرمایه گذاری متقابل بحث و تبادل نظرخواهد شد؛ ادامه داد: مراودات دو کشور درسال 93 به نسبت سال 92، 2/5 برابر و سال 94 نسبت به سال 93، 10 برابر شده است.


وی با بیان اینکه اکنون حجم مبادلات دو کشور، حدود 15 میلیون دلار است؛ اظهارکرد: در دو زمینه تحقیق و توسعه و همچنین ارائه خدمات، آمادگی همکاری های مشترک وجود دارد.


دراین دیدار وزیر امورخارجه استونی به فعالیتهای این کشور درزمینه IT اشاره کرد و افزود: نمونه های موفق دولت الکترونیک از جمله شناسنامه های دیجیتالی ، مراکز داده پزشکی برای شهروندان، سیستمهای مالیاتی و ... با امنیت بالا و دسترسی آسان و فراگیر در کشور استونی وجودد دارد.


وی ادامه داد: آمادگی داریم در زمینه IT، امنیت فضای مجازی ، همکاری با دانشگاهها و مراکز آکادمیک، با ایران همکاری داشته باشیم.


وزیر امور خارجه استونی افزود: در کشور ما همه فعالیتهای اداری ، آموزشی ، بهداشتی بدون استفاده از کاغذ و در چارچوب دولت الکترونیک انجام می شود و ما در این زمینه خدمات مناسبی را در اختیار یک میلیون و 300 هزار استونیایی قرار می دهیم.


وی همچنین به ارتباط نزدیک میان دولت، دانشگاهها و تولیدکنندگان در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استونی اشاره کرد و گفت:‌ در این حوزه دانشگاه های استونی به خوبی فعال هستند و تجربیات مناسبی را در اختیار دارند.


وزیر امور خارجه استونی همچنین با اشاره به بخشی از تجربیات کشورش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: استونی آمادگی دارد این تجربیات را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته