دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1393 - 10:45

چرخش یونان، لرزش اروپا/ مصیبت فقر و بیکاری در یونان پایان می‌یابد؟

کاهش بدهی ملی یونان، استخدام دوباره کارگران دولتی، افزایش حداقل حقوق و ارائه برق و خدمات بهداشتی ارزان‌قیمت برای افراد فقیر ازجمله قول‌های سیپراس بوده است.
کد خبر : 770

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از مجله اکونومیست، پیروزی قاطع حزب سیریزا در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه یونان، در سراسر اروپا انعکاس پیدا کرد. پیش از انتخابات تصور می‌شد چپ‌گراها و رهبر جوان آن، الکسی سیپراس، بتوانند تا حدودی موفق باشند، اما نتایج اعلام شده بیشتر از حد انتظار بود. در دیگر کشورهای اروپایی، پیروزی سیریزا انگیزه‌ای به احزاب چپ‌گرا و راست‌گرای مخالف ریاضت‌های اقتصادی داد. در این میان، دولت‌های اروپایی به‌رسم دیپلماتیک به‌ طرف پیروز تبریک گفتند، اما در دل این نگرانی را داشتند که تلاش‌هایشان طی چند سال گذشته برای یونان و حفظ آن در حوزه یورو به پایان خط رسیده باشد.


با 50 کرسی که بر اساس قوانین یونان به حزب پیروز داده می‌شود، سیریزا توانست 149 کرسی از 300 کرسی پارلمان را به دست آورد و حزب حاکم دموکراسی نوین به رهبری آنتونیوس ساماراس را شکست دهد. سیپراس به‌سرعت اقدامات خود را آغاز کرد تا قدرت را کاملاً در اختیار بگیرد. صبح روز دوشنبه او با پانوس کامنوس، رهبر حزب راست‌گرای «یونان مستقل» وارد مذاکره شد. اصلاً جای تعجب نداشت که پس از چند ساعت خبر توافق آنها در رسانه‌ها اعلام شود. اگرچه این دو ازلحاظ ایدئولوژی کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند، اما مخالفت سرسختانه آنها با ریاضت اقتصادی نقطه مشترکشان بود.


کامنوس با در اختیار داشتن 13 کرسی توانست اکثریت مورد نیاز برای تشکیل دولت را در اختیار سیریزا قرار دهد. سیپراس همچنین برای اولین بار عصر دوشنبه با استاوروس تدوراکیس، رهبر حزب میانه‌رو «تو پوتامی» برای تشکیل دولت مذاکره کرد. البته او درخواست سیپراس را رد کرد اما قول حمایت در پارلمان را به وی داد.


حال کشورهای اروپایی این سؤال را می‌پرسند که سیپراس در انجام خواسته خود مبنی بر مذاکره دوباره درباره برنامه بدهی‌ها تا چه اندازه جدی است؟کاهش بدهی ملی یونان، استخدام دوباره کارگران دولتی، افزایش حداقل حقوق و ارائه برق و خدمات بهداشتی ارزان‌قیمت برای افراد فقیر ازجمله قول‌های سیپراس بوده است. این‌گونه برنامه‌های ضدریاضتی برای بسیاری از اروپایی‌ها الهام‌بخش بوده و این در حالی است که این اعلام این برنامه‌ها لرزه بر تن دولت‌های اروپایی انداخته است.


بی‌شک مهم‌ترین واکنش و پاسخ‌ از سوی آلمان خواهد بود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به دلیل نقش فعالش در مذاکرات مربوط به بدهی‌ها، فردی منفور در میان یونانی‌هاست؛ با این حال او برای جلوگیری از هرگونه تحریک بیشتر، در این زمینه اظهارنظری نکرد. البته دیگر سیاست‌مداران هم ائتلاف با او در این زمینه سخن گفتند. گونتر اوتینگر، یکی از اعضای حزب دموکرات مسیحی، گفت اگرچه هیچ فردی نمی‌خواهد یونان از حوزه یورو خارج شود، کاهش بدهی‌ها نیز امری غیرممکن است. هانس پیتر فریدریش یکی دیگر از مقامات آلمان نیز از یونان خواست اقدامات ریاضت اقتصادی را دنبال کند زیرا مالیات‌دهندگان آلمانی نمی‌توانند هزینه این موضوع را به دوش بکشند.


در این میان تنها یکی از احزاب چپ‌گرای آلمان از برنامه‌های سیریزا حمایت کرد. البته نقش چپ‌ها در سیاست آلمان بسیار ناچیز است. تنها حزب چپ‌گرا و تاثیرگذار در آلمان، حزب «دلینکه» است که در سال 2013 تأسیس شده و خواستار انحلال حوزه یورو است. تحلیلگران می‌گویند هرگونه نرمش دولت در مقابل یونان باعث افزایش خواسته‌های این حزب می‌شود.


اما در فرانسه اوضاع متفاوت است و ماری لوپن و حزب راست افراطی «جبهه ملی» او در نظرسنجی‌ها محبوبیت بالایی دارد؛ حزبی که مخالف سرسخت اقدامات ریاضتی و اصلاحات اقتصادی پیشنهادشده بروکسل است. در یک مثال کلاسیک از ائتلاف راست و چپ، ماری لوپن از اقدامات ضدریاضتی سیریزا حمایت می‌کند و این در حالی است که بارها نسبت به سیاست‌های مهاجرتی این حزب انتقاد کرده است. او در روز دوشنبه با تبریک پیروزی سیریزا، اظهار داشت که یونانی‌ها ضربه دموکراتیک و بزرگی به اتحادیه اروپا زدند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز این پیروزی را تبریک گفت. اولاند می داند که پیروزی سیریزا می‌تواند زمینه‌ساز تحریک چپ‌گراها در حزب سوسیالیست او باشد و این در حالی است که مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه و امانوئل ماکرون، وزیر دارایی این کشور هر دو لیبرال هستند.


در حوزه یورو، ایتالیا کشوری است که وضعی شبیه به یونان دارد. ایتالیا با بدهی‌ای بالغ بر 132 درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش روبه‌رو است و حزب چپ‌گرای پنج ستاره نیز خواستار پایان اقدامات ریاضتی است. ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر چپ‌میانه ایتالیا به‌سرعت پیروزی سیریزا را تبریک گفت. اما اقدامات و اصلاحات لیبرال او باعث افزایش مخالفت‌های سیاسی شده و در این میان دشمنانش پیروزی سیریزا را متعلق به خود می‌دانند.


سیپراس گفته است او ضداروپایی نیست و نمی‌خواهد یونان از یورو خارج شود؛ از سوی دیگر تمام احزابی که از پیروزی سیریزا استقبال کردند ضد اروپایی نیستند. در همین حال، پیروزی سیریزا می‌تواند باعث نزدیکی بیشتر اتحادیه اروپا شود. افرادی همچون نیکولا وندالا از اعضای حزب چپ آزادی ایتالیا امیدوار است پیروزی سیریزا بتواند اروپا را در مسیر اتحاد قرار دهد.


اما در اغلب بخش‌های اروپا، پیروزی سیریزا به معنای شکست بروکسل تعبیر شده است. برای کرملین که اختلاف در حوزه یورو و تضعیف اتحادیه اروپا یکی از اولویت‌های استراتژیک آن است، نتایج انتخابات یونان یک هدیه قابل‌توجه بود. ولادیمیر پوتین به‌سرعت پیروزی سیریزا را تبریک گفت و تلویزیون دولتی روسیه در واکنش به این موضوع اعلام کرد: «پیروزی سیریزا به معنای پایان تسلط اتحادیه اروپا بر یونان است؛ تسلطی که تنها بیکاری و مصیبت برای این کشور به ارمغان آورده است».


انتهای پیام /


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته