دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1395 - 09:14
در گفت‌وگوی با آنا

رئیس دانشگاه اصفهان: به دنبال ایجاد دانشکده گردشگری هستیم

دکتر هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان راه‌اندازی مرکز محاسبات دانشگاه، ایجاد پارک‌های علم و فناوری، افزایش پذیرش دانشجوی خارجی و کیفی‌سازی نشریات را مهمترین برنامه‌های دانشگاه برای امسال عنوان کرد.
کد خبر : 76935

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: «ما معتقدیم تربیت نیروی انسانی و افزایش ظرفیت نیروی انسانی ماهر و متخصص راهی برای توسعه پایدار و جزو مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است. بنابراین ماهیتا فعالیت دانشگاه در راستای تربیت نیروی انسانی و به نوعی حرکت در جهت اقتصاد مقاوتی است.»


او گفت: «در همین راستا، افزایش پذیرش دانشجو اولین برنامه ماست. به طوری که برای سال 95 در مقطع کارشناسی 20درصد و در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری 10 و 15درصد افزایش ظرفیت پذیرش داشته‌ایم. این امر در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص خواهد بود که در نهایت یک اقدام عملی و در جهت اقتصاد مقاومتی است.»


طالبی گفت: «اگر کشور بخواهد در مسیر پژوهش‌های کاربردی حرکت کند، سازمان‌ها و نهادهای کشور ناگزیر هستند فعالیت‌هایشان را دانش‌بنیان و پژوهش‌محور کنند و در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در کمک به آنها داشته باشند. ما نیز با ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی می‌توانیم در این زمینه فعالیت‌ کنیم. در این راستا دانشگاه اصفهان چند برنامه را در دستور کار دارد. اولین برنامه ما ایجاد پارک علم‌و‌فناوری است که مقدمات آن در سال 94 آغاز شده است و امیدواریم تا در سال 95 به مراحل نهایی برسد.»


رئیس دانشگاه اصفهان گفت: «بحث دیگر در مورد ماموریت‌گرایی در پژوهش‌هاست. سمت‌گیری ما به سمت برآورده‌کردن نیازهای کاربردی کشور یعنی کمک به سازمان‌ها و نهادها برای دانش‌بنیان‌کردن فعالیت‌هایشان است. بنابراین توصیه ما به اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این است که پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را در جهت انجام تحقیقات کاربردی و با هدف رفع نیازهای کشور انجام دهند. بحث دیگر در ارتباط با توسعه آزمایشگاه‌ها و به خصوص آزمایشگاه مرکزی است. امیدواریم اگر دولت امسال بودجه‌های ارزی و ریالی را تامین کند و در اختیارمان قرار دهد با خرید تجهیزات مدرن و مورد نیاز بتوانیم آزمایشگاه‌های تحقیقاتی خود را توسعه دهیم.»


طالبی به راه‌اندازی مرکز محاسبات دانشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: «دانشگاه اصفهان قصد دارد تا مرکز محاسبات را راه‌اندازی کند. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است، بتوانیم این مرکز را امسال راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر تحقیقاتی نیاز است که خیلی از کامپیوترهای معمولی قادر به انجام آنها نیستند، اما بعضی از تحقیقات پیچیده هستند و نیاز به سیستم‌های پیچیده دارند و بنابراین به ابررایانه نیازمندیم. ما به دنبال راه‌اندازی مرکزی با ابررایانه‌ها برای انجام تحقیقات پیچیده در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.»


او همچنین کیفی‌سازی نشریات دانشگاه را از اولویت‌ برنامه‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: «دانشگاه اصفهان نزدیک به 44 مجوز نشریه دارد که 35 نشریه فعال هستند. هدف ما کیفی‌سازی نشریات برای نمایه‌سازی بین‌المللی است. در سال 94 نیز یکی از مجلات ما توانست نمایه‌سازی شود. ما همچنین قصد داریم نرم‌افزاری را طراحی کنیم که نتایج تحقیقات محققان به خصوص پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری را بتوانیم از این طریق در اختیار عموم بگذاریم و همچنین سازمان‌ها و نهادها با بهره‌گیری از نتایج این تحقیقات بتوانند فعالیت‌های خود را بهتر انجام دهند.»


طالبی یادآوری کرد دانشگاه اصفهان اولین دانشگاهی بود که مرکز رشد علوم انسانی را در دانشگاه در سطح کشور راه‌اندازی کرد و گفت: «اکنون حدود 5 تا 10 شرکت دانش‌بنیان تحت نظارت دانشگاه فعالیت می‌کنند. همچنین چند مرکز رشد را در دانشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم این مراکز را هم به سمت تبدیل به شرکت دانش‌بنیان سوق دهیم.»


رئیس دانشگاه اصفهان به همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه اشاره کرد و گفت: «در بخش بین‌الملل اکنون 200نفر دانشجوی خارجی داریم و از این تعداد تقریبا 25درصد یعنی 51نفر از آن‌ها در مهر 94 پذیرفته شده‌اند. ظرفیت دانشگاه برای پذیرش دانشجوی خارجی از تعداد موجود بسیار بیشتر است. بنابراین قصد داریم تا امسال به صد درصد رشد در این زمینه برسیم و بتوانیم در مهر امسال حداقل 120نفر دانشجوی خارجی دیگر را پذیرش کنیم. عموما دانشجویان خارجی ما از کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق، سوریه و لبنان هستند. در بین کشورهای اروپایی نیز توانستیم سال گذشته با همکاری دانشگاه اتریش دو مدرسه و کارگاه آموزشی هتل‌داری و گردشگری را برگزار کنیم.»


او افزود: «با بازدیدی که رئیس یکی از دانشگاه‌های اتریش از دانشگاه اصفهان داشتند زمینه‌های مناسبی برای ادامه همکاری‌ها ایجاد شده است. ما علاوه بر مدرسه گردشگری که کماکان به قوت خود باقی است و در سال جدید نیز تعداد کلاس‌های آموزشی آن با همکاری مجمع هتل‌داران اصفهان بیشتر می‌شود، به دنبال ایجاد دانشکده گردشگری با همکاری دانشگاه‌های اتریش هستیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته