دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 13:00
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش:

جزئیات آئین‌نامه هدایت تحصیلی در پایه نهم اعلام شد

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، جزئیات آئین نامه هدایت تحصیلی در پایه نهم را اعلام کرد.
کد خبر : 76900

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که با موضوع تبیین شیوه جدید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برگزار شد، گفت: پس از گذشت دو سال و نیم تلاش همکاران وزارت آموزش و پرورش، در پایان سال 94 شاهد تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بودیم. بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان براساس تحول سند بنیادین و برنامه درسی ملی از پایه دهم به نهم انتقال یافت. بدین‌گونه که دانش‌آموزان در پایه دهم رشته مورد نظر را انتخاب و در پایه یازدهم به دروس تخصصی ورود پیدا کردند، اما در سال تحصیلی آینده دانش‌آموزان به جای پایه دهم در پایه نهم انتخاب رشته می‌کنند و در پایه دهم همزمان با آغاز دوره دوم متوسطه به درس‌های تخصصی ورود پیدا می‌کنند.


وی افزود: تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی کار بسیار سختی بود، اما به دلیل آنکه سرنوشت کشور و آینده‌سازان را رقم می‌زند تحت عنوان مدلی بنام «طراحی مسیر زندگی، شغلی و تربیت نیروی انسانی آینده کشور» از آن یاد می‌شود.


شکوهی در ادامه تصریح کرد: قبل از تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی، ملاک انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه دهم بود به گونه‌ای که اگر دانش‌آموز در این پایه به دلایل مختلف نمی‌توانست نمرات مناسبی را کسب کند، از انتخاب رشته مورد علاقه خود که توانایی و استعدادش را دارد، محروم می‌شد اما با تصویب هدایت تحصیلی روند انتخاب رشته دانش‌آموزان فرآیندی خواهد بود. بدان‌ معنا که کار هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از پایه اول ابتدایی آغاز می‌شود. همچنین دانش‌آموز می‌تواند طی سال‌های تحصیلی حداقل‌هایی از آگاهی و آمادگی نسبت به رشته انتخابی خود دست پیدا کند.


مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، افزود: به همین دلیل آموزش و پرورش 9 جلد کتاب را برای 9 پایه تحصیلی آماده چاپ کرده‌ است که هرساله در اختیار دانش‌آموزان برای مطالعه قرار می‌گیرد تا بتوانند شایستگی خود را شناسایی کنند و برای انتخاب رشته خود آرام‌آرام هدایت شوند و در پایان در پایه نهم هدایت تحصیلی به صورت مشخص و در 6 آیتم برای آنها اعمال شود.


کاهش نمره عملکرد دانش آموزان در آیین‌نامه هدایت تحصیلی


شکوهی اظهار کرد: در گذشته از 100 نمره‌ای که برای انتخاب رشته دانش آموزان بر اساس عوامل مختلف در نظر گرفته می‌شد 50 نمره به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان (نمرات کسب شده در دروس) اختصاص داشت، ضمن اینکه ضریب دروس یکسان بود، اما با تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی نمره عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از 50 به 35 تقلیل یافت. همچنین نتایج آزمون مشاوره نیز از 20 نمره به 30 افزایش پیدا کرد. در گذشته آزمون مشاوره در 2 آیتم برگزار می‌شد که با تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی این آزمون تحت 5 آیتم از قبیل استعداد، رغبت، شخصیت، ارزش شغلی و ارزش تحصیلی برگزار می‌شود که این آزمون‌ها در طول دوره تحصیلی از دانش‌آموزان گرفته می‌شود و مجموعا در نمره عملکرد آنها تاثیرگذار خواهد بود.


شکوهی یادآور شد: در آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان تاثیر نظر دانش آموزان افزایش یافت به گونه‌ای که نمره اختصاص یافته به آن از 5 به 10 نمره افزایش یافت و برای نظر معلمان در انتخاب رشته نیز 10 نمره و برای نظر مشاور مدرسه نیز 10 نمره اختصاص یافته است.


اختصاص 5 نمره برای والدین در انتخاب رشته دانش آموزان


وی با بیان اینکه نظر والدین در انتخاب رشته دانش‌آموزان بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: به همین جهت در آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای نظر والدین 5 نمره در نظر گرفته شده است که مجموع این 100 نمره تحت عنوان هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح است که برای نخستین‌بار در سال تحصیلی 95-96 اجرا خواهد شد که طبیعتا نواقصی را به همراه خواهد داشت که ما از رسانه‌ها درخواست داریم که با افزایش اطلاع‌رسانی در خصوص جزئیات برنامه هدایت تحصیلی به رفع نواقص احتمالی این برنامه کمک داشته باشند.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، درباره هدف مهم اجرای آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: هدف مهم ما در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان شناسایی استعداد، توانایی، علایق و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان است تا بتوانند براین اساس آینده شغلی و حرفه‌ای مناسبی را برای خود انتخاب کنند. البته یکی از اهداف دیگر ما هدایت متوازن دانش‌آموزان براساس سیاست‌های ابلاغی کشور است.


وی افزود: برای مثال در‌ حال‌حاضر 43درصد دانش‌آموزان در رشته فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند که ما براساس امکانات و ظرفیت‌ها و سیاست‌های کشور در نظر داریم این درصدها تغییر یابد. بدین‌گونه که 52 درصد دانش‌آموزان در رشته نظری و 48 درصد در رشته‌های فنی و کاردانش مشغول به تحصیل شوند.


اجباری برای دانش آموزان در انتخاب رشته وجود ندارد


شکوهی در ادامه با بیان اینکه با اجرای برنامه هدایت تحصیلی هیچ گونه اجباری برای دانش آموزان جهت انتخاب رشته وجود ندارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش قرار است طی این برنامه ظرفیت‌های خود، نیازهای کشور و استعداد دانش آموزان را شناسایی کند تا زمینه‌های تحصیل دانش آموزان را فراهم کند اما در برخی از رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش ما با کمبود امکانات برای برگزاری برخی رشته‌ها هستیم که اگر دانش آموز در منطقه‌ای علاقه به همان راشته داشته باشد در ابتدا مدرسه باید استعداد دانش آموز را در رشته‌های دیگر برایش مشخص سازد و یا دانش آموز را برای ادامه تحصیل به منطقه‌ دیگری هدایت کند.


افزایش پوشش مشاوره دانش آموزی در مدارس


وی یادآور شد: در حال حاضر در پایه‌های اول متوسطه به ازای هر 15 دانش آموز یک ساعت مشاوره در مدرسه انجام می‌شود که با اجرای برنامه هدایت تحصیلی و اهمیت پایه‌های اول متوسطه در تعیین سرنوشت دانش آموزان این میانگین به 12 دانش آموز کاهش پیدا خواهد کرد.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با توجه به علاقه شدید خانواده برای تحصیل فرزندانشان در رشته‌ علوم تجربی، گفت: اکثر خانواده ها تمایل دارند فرزندشان در رشته علوم تجربی تحصیل کند و در آینده پزشک شود که یکی از اهداف برنامه هدایت تحصیلی آگاه سازی خانواده نسبت به رشته و تاثیر آن در آینده دانش آموزان است که قرار است طی سال تحصیلی مشاوره‌هایی به وابدین داده شود تا اجازه دهند دانش آموز بر اساس علایق، توانایی، ظرفیت آموزش و پرورش و نیازهای شغلی کشور انتخاب رشته داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته