دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 12:15
در گفت‌وگو با آنا؛

حسین اوجاقی: مربیان چینی‌ تمایلی برای ورود به ایران ندارند/ برای آینده ووشو دست به جوانگرایی می‌زنم

سرمربی تیم ملی ووشو گفت: تیم ملی ایران امسال مسابقات مهمی پیش روی دارد که در نظر داریم در مسابقات قهرمانی آسیا علاوه بر کسب نتایج مناسب با سرمایه‌گذاری روی جوانان، آینده ووشوی ایران را تامین کنیم.
کد خبر : 76890

حسین اوجاقی سرمربی تیم‌ملی ووشو در مورد زمان آغاز اردوهای تیم‌ملی در سال جدید به خبرنگار ورزشی آنا گفت: «اردوی تیم ملی از اوایل خرداد ماه آغاز می شود. البته ابتدا رقابت انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود تا در هر وزن، دو سانداکار در اردو باقی بمانند.»


وی با اشاره به اینکه امسال سال مهمی برای ووشو ایران خواهد بود، اظهار کرد: «تیم ملی امسال باید در سه تونمنت مهم شرکت کند. مسابقات قهرمانی آسیا شهریورماه در تایوان برگزار می‌شود که قصد دارم از نفرات برتر رقابت های قهرمانی کشور و مدال آوران در این مسابقات استفاده کنم.»


اجاقی ادامه داد: «همچنین‌ از دیگر رقابت‌های مهم امسال، مسابقات قهرمانی جهان است که مهرماه در بلغارستان برگزار می شود. آخرین مسابقه پیش رو هم رقابت‌های جام جهانی است که آبان ماه امسال در کشور چین برگزار خواهد شد.»


سرمربی تیم ملی ووشو با تاکید بر اینکه این سه رقابت‌ها برای آینده تیم ملی و ووشوی ایران بسیار مهم خواهد بود، عنوان کرد:« یکی از اهداف ما این است که در مسابقات قهرمانی آسیا از ووشوکارانی استفاده کنیم که کمتر در میادین رسمی حضور داشته‌اند. در واقع این فرصتی برای جوانان ووشوکار خواهد بود تا با حضور در میادین بین المللی توانایی خود را ثابت و آینده ووشوی ایران را تامین کنند.»


اوجاقی در مورد عدم حضور چهره‌های نامدار ساندای ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار کرد: «ترکیب تیم برای مسابقات قهرمانی آسیا هنوز مشخص نشده‌ است اما هدف ما پشتوانه سازی و سرمایه گذاری بر روی جوانان است. در حال حاضر اگر از قهرمانان ووشو ایران در این رقابت ها استفاده کنیم بهترین نتیجه را خواهیم گرفت اما آنها نهایتا تا چهار سال دیگر بتوانند در خدمت تیم ملی باشند و وقتی بازنشسته شوند جایگزینی برای آنها نداریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در رقابتهای قهرمانی آسیا از جوانان استفاده کنیم چراکه امسال پیکارهای جهانی و دو سال بعد هم بازی‌های آسیایی را پبش رو داریم و هم اکنون رقابت‌های قهرمانی آسیا بهترین زمان برای سرمایه گذاری و وارد کردن نیروهای جوان به تیم ملی خواهد بود.»


وی همچنین به استخدام مربیان چینی در بخش بانوان و آقایان اشاره کرد و گفت: « از آنجایی که کشور چین مهد ووشو در جهان است ما همواره از این کشور درخواست مربی داریم اما آنها جواب قطعی نمی‌دهند و تمایلی هم ندارند که مربیانش را به خصوص در بخش ساندا در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند. در هر حال فدراسیون دو مربی هم در بخش آقایان و هم بانوان از کشور چین درخواست کرده است اما هنوز به صورت دقیق آنها مشخص نکردند که این دو مربی چه زمانی به ایران می آیند.»


اوجاقی همچنین با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از موفقیت ووشو را بانوان ایرانی یدک می کشند، عنوان کرد: «سال گذشته که مسابقات قهرمانی جهان در اندونزی برگزار شد تیم ملی توانست 6 مدال کسب کند که خوشبختانه نصف این موفقیت را بانوان به دست آوردند. ووشو در بین بانوان جایگاه ویژه ای دارد و هم اکنون در هر رده سنی بانوان ووشوکار داریم. در حال حاضر نابغه ووشو ایران در بخش بانوان زهرا کیانی است که با 16 سال سن توانست مدال نقره مسابقات جهانی را به دست بیاورد.»


سرمربی تیم ملی ووشو در مورد قوانین جدید ووشو که از سوی فدراسیون جهانی به فدراسیون‌های کشور های عضو ابلاغ شده‌ است خاطرنشان کرد: «تغییر قوانین جهانی ووشو بیشتر مربوط به مسائل ظاهری است. به عنوان مثال رنگ لباس از مشکی به آبی تغییر کرد و همچنین زمانی که اختلاف دو ووشوکار به 12 برسد و سه داور هم آن را تایید کند بازی قطع خواهد شد و برنده مشخص می‌شود و یکی دیگر از تغییرات کاهش خطای هشت ثانیه است. زمانی که دو ورزشکار کم کاری می کنند داور به هر دو آنها اخطار می‌دهد که فعالیت داشته باشند و روند مسابقه کند پیش نرود و هشت ثانیه به آنها فرصت می دهد که این زمان از هشت ثانیه به پنج ثانیه کاهش پیدا کرده است. آخرین تغییر هم ورود ویدیو چک بود که این موضوع هم به نفع همه ووشوکاران خواهد بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته