دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 09:54
رئیس دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با آنا:

جذب دانشجوی خارجی نیازمند ایجاد و رعایت استانداردهاست

دکتر علی‌اکبر شیخی رئیس دانشگاه هرمزگان تاکید کرد، دانشگاه‌ها قبل از جذب دانشجوی خارجی، نیازمند ایجاد و رعایت استانداردها هستند.
کد خبر : 76829

رئیس دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «در دانشگاه هرمزگان یک برنامه راهبردی تدوین و در آن به موارد متعددی توجه شده است. در راستای شعار سال که در واقع یک رویکرد است، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتباط با صنعت و کمک به پژوهش‌هایی که می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد، هزینه را کاهش داده و اثربخشی را بیشتر کند، برنامه‌های عمده‌ای در حوزه معاونت پژوهشی داریم. در استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های زیادی که وجود دارد، دانشگاه هرمزگان نیز در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دریا، صنایع و معادن، حمل‌ونقل و حتی کشاورزی و دیگر حوزه‌ها درگیری و مداخله بیشتری دارد.»


او افزود: «حوزه معاونت پژوهشی ماموریت یافته جلساتی را با دانشکده‌ها و همچنین با مسوولان بیرون از دانشگاه برگزار کند و مباحث این حوزه را عملیاتی کند. اما به طور کلی توسعه پژوهش‌های کاربردی و کمک به ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله موارد مورد توجه ما برای امسال است.»


شیخی به مشکلات جذب دانشجوی خارجی اشاره کرد و گفت: «در ارتباط با جذب دانشجوی خارجی واقعیت این است که این مسئله در استان هرمزگان زیاد محقق نشده است که ما بتوانیم دانشجویان خارجی را در پردیس‌های بین‌الملل مستقر کنیم. با توجه به شرایطی که از قبل وجود داشته، شاید مقدمات کار فراهم نشده و به همین خاطر نه تنها ما، بلکه همه موسسات آموزش‌عالی و دانشگاه‌ها در این زمینه توفیق چندانی را حاصل نکرده‌اند.»


رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: «بحث روابط با مراکز آموزشی و پژوهشی و ارتباط با دانشگاه‌های معتبر دنیا وابسته به رویکردها و نگاه‌های سیاسی هم هست و تا مقدمات این کار آماده نشود نمی‌توانیم بگوییم ما می‌توانیم دانشجوی خارجی پذیرش کنیم. قبل از پذیرش دانشجوی خارجی باید استانداردهایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ما ایجاد شود.»


او گفت: «واقعیت این است که تا به حال در این زمینه، گام عملی که به نتیجه برسد محقق نشده است. به اعتقاد من از پیامدهای مثبت برجام تغییر نگاه دیگران به ایران و دانشگاه‌‌ها است. با این پیش‌فرض ما در برنامه‌هایی که تدوین کرده‌ایم، بحث نگاه بین‌الملل و به ویژه همکاری با دانشگاه‌های منطقه را در دستور کار داریم. به ویژه کشورهایی که روابط مناسبی با کشور ما دارند مانند کشور عمان. مقدمات همکاری با دانشگاه‌های این کشور فراهم شده و قرار است این اقدامات عملیاتی شود.»


شیخی افزود: «در دانشگاه هرمزگان اخیرا حدود 7 یا 8 مرکز رشد و واحدهای فناور را راه‌اندازی کرده‌ایم که در حوزه‌های مختلف پزشکی، فنی‌مهندسی، کشاورزی و ... فعالیت می‌کنند. همچنین فضایی را هم به همین منظور فراهم کرده و امکانات مناسبی را در اختیار متقاضیان قرار داده‌ایم تا بتوانیم در این زمینه گام‌های موثری برداریم.»


رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: «امیدواریم با همسویی و همگرایی هم میان مراکز آموزش عالی و هم میان این مراکز با نهادها، موسسات و سازمان‌ها بتوانیم شعار سال را به صورت عملی دنبال کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته