دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 09:31

توکلی: ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی مغایر قانون اساسی است/ دولت قبل 637 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد

احمد توکلی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطار قانون اساسی اظهار کرد: از صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی که تماماً دولتی است وام داده می‌شود؛ این مسئله با قانون اساسی همخوانی ندارد چراکه صندوق نمی‌تواند به بخش دولتی وام دهد، تنها می‌تواند به بخش خصوصی تسهیلات اعطا کند.
کد خبر : 76816

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در نشست علنی امروز ـ دوشنبه ـ پارلمان، ادامه داد: اگر صندوق این پول را در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد و آن بانک بعد از مدتی پول را به صندوق بازگرداند آن موقع این مسئله به استفاده از صندوق به نفع دولت تعبیر می‌شود.


این نماینده مجلس در ادامه در مخالفت با پیشنهاد تغییر در بخش درآمدی بند الحاقی تبصره 4 مبنی‌بر اینکه مبلغ 800 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد، گفت: دوستان اگر گزارش شش ماهه اول سال 94 صندوق توسعه ملی را بخوانند متوجه می‌شوند که بیشتر منابع صندوق صرف امور دولت شده است در صورتی که صندوق توسعه ملی یک ابزار نجات‌بخش است که باید در توسعه کشور مورد استفاده قرار گیرد.


توکلی ادامه داد: تمام کشورهایی که نفت‌خیز هستند به دلیل اینکه می‌خواهند پول‌های حاصل از نفت را پس‌انداز کنند صندوقی را تأسیس کرده‌اند که پول‌های حاصل از فروش نفت را در آنجا ذخیره می‌کنند، سپس آن پول‌ها را صرف سرمایه‌گذاری می‌کنند.


وی اضافه کرد: اگر ما منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار امور دولت قرار دهیم نمی‌توانیم توسعه‌ای را رقم بزنیم.در دوره رئیس‌جمهوری قبل 637 میلیارد دلار پول از حساب ذخیره ارزی برداشت شد همچنین در دولت فعلی نیز مرتباً از صندوق پول برداشت می‌شود؛ این موضوع باعث خواهد شد که صندوق توسعه ملی خالی شود. اکنون بیشتر منابع صندوق در اختیار دولت قرار گرفته است.


توکلی خاطرنشان کرد: با این مصوبه پولی را در اختیار بانک مرکزی می‌گذاریم که مطمئنا در امور دولت خرج خواهد شد.


علیرضا صالح، معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به اظهارات توکلی گفت: تسهیلات به بخش خصوصی در حوزه دولت نیست از این رو ایراد آقای توکلی را وارد نمی‌دانیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته