دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 11:00
آنا از کمیته هفت نفره اصولگرایان گزارش می‌دهد؛

چرایی تعویق یک میهمانی انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان

کمیته هفت نفره اصولگرایان با اعلام موجودیت چند روزه خود، هنوز تببین و ابلاغ سیاست نکرده و اکثر اصولگرایان را با علامت سؤال بزرگی مواجه ساخته است که هدف از تشکیل چنین کمیته‌ای چه می‌تواند باشد؟ سؤالی که کاندیداهای اصولگرا دور دوم انتخابات را نیز دچار ابهام و تردید کرده است که باید به سیاست‌های شورای ائتلاف اصولگرایان عمل کنند یا کمیته هفت نفره؟
کد خبر : 76708

گروه سیاسی- علی فراهانی: شورای ائتلاف اصولگرایان که بعد از کلی کش و قوس، بالاخره در هفته‌های منتهی به انتخابات هفتم اسفند 94 اعلام موجودیت کرد، به گفته اعضای آن، این شورا بنا بود علاوه بر سامان دادن و هماهنگ‌سازی فعالیت انتخاباتی اصولگرایان در کل انتخابات مجلس دهم، فعالیت غیرانتخاباتی نیز داشته باشد؛ اما حالا در آستانه دور دوم انتخابات مجلس دهم که بخشی مهم از فرآیند این انتخابات محسوب می‌شود، کارکرد اولیه این شورا نیز محل تردید قرار گرفته است.


اعضای کمیته هفت نفره اصولگرایان


در هفته گذشته، عبدالرضا مصری، نماینده اصولگرای مجلس نهم شورای اسلامی در مصاحبه‌ای با ایسنا از تشکیل کمیته‌ای خبر داد که انتقادات اصولگرایان را به همراه داشت. مصری گفته بود که کمیته‌ای هفت نفره، مسئولیت مدیریت فعالیت‌های اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس دهم و همچنین رایزنی با علی لاریجانی را برعهده گرفته است. او از خود به همراه حمیدرضا حاجی‌بابایی، احمد سالک اصفهانی، سیدحسین نقوی‌حسینی، احمد امیرآبادی، محمدمهدی زاهدی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان اعضای این کمیته یاد کرد.


یک گام به جلو و دو قدم به عقب


این کمیته در نخستین گام خود، بنا بود روز سه‌شنبه هفته گذشته دیداری با علی لاریجانی داشته باشد. کمیته هفت نفره که در میان اعضای آن چهره‌هایی حضور دارند که یا در انتخابات هفتم اسفند رقیب جدی لاریجانی بودند یا در روزهای مهم مجلس نهم در مقابل لاریجانی قرار داشتند، این خبر را به سرعت رسانه‌ای کرد تا این‌گونه وانمود شود که لاریجانی وارد بازی تندروها شده است.


در حالی که همگان منتظر برگزاری دیداری بودند که پرطمطراق، رسانه‌‌ای شده بود، چنین دیداری برگزار نشد. با این حال، اعضای کمیته هفت نفره تلاش دارند این اقدام لاریجانی را به گونه‌ای دیگر تفسیر کنند.


سالک: جلسه به تعویق افتاد


احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم، در این باره به پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه روحانیت مبارز گفت: کمیته هفت نفره‌ای تشکیل شد تا بنده و آقایان نقوی، قاضی‌زاده، امیرآبادی، زاهدی، حاج بابایی و مصری موضوع اصولگرایان را پیگیری کنیم. چند جلسه هم داشتیم. وی افزود: در این رابطه با علی لاریجانی صحبت شد که سه‌شنبه هفته گذشته جلسه‌ای ساعت 10 صبح داشته باشیم، اما به دلیل اینکه دفتر آقا از وی دعوت کرده بودند آن جلسه به تعویق افتاد. سالک در ادامه مدعی شد روزنامه ایران با کمال وقاحت اعلام کردند که علی لاریجانی این گروه را راه ندادند که این خیلی بی‌انصافی در انتقال اخبار به جامعه است،‌ در هر صورت تصمیم بر این است که جلساتی هم داشته باشیم.


مطهری: لاریجانی زیر چتر آن‌ها نمی‌رود


با این حال، علی مطهری که نسبت فامیلی هم با علی لاریجانی دارد، درباره این جلسه گفته است: امکان ندارد لاریجانی با کسانی که در 22 بهمن به او مهر پرتاب کردند، زیر یک چتر قرار بگیرد.


منصوری‌آرانی: لاریجانی با کمیته هفت نفره پیوند نمی‌خورد


عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده مردم کاشان در مجلس نهم و از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم در این باره به خبرآنلاین گفت: به هیچ وجه امکان ندارد لاریجانی با کمیته هفت نفره پیوند بخورد که اگر این کار را بکند جایگاهش تحت تأثیر این تصمیم قرار می‌گیرد و اشتباه است که او وارد جریان‌‌های اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی شود. او حتما باید خودش را فراجناحی نشان دهد در این حرف شک نکنید.


حال پرسش اینجاست که فلسفه وجودی کمیته هفت نفره اساسا چه بوده است؟ و آیا این کمیته جایگزین شورای ائتلاف اصولگرایان است؟


ابراهیمی: از حدادعادل بپرسید


حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره دلایل تشکیل کمیته هفت نفره اصولگرایان اظهار کرد:‌ در این باره باید از غلامعلی حدادعادل سؤال کنید.


وی در پاسخ به این پرسش که «کمیته هفت نفره با شورای ائتلاف اصولگرایان چه تفاوتی دارد؟»، افزود: کمیته هفت نفره زاییده شورای ائتلاف اصولگرایان است.


ابراهیمی با تأکید بر اینکه «شورای ائتلاف اصولگرایان منحل نشده است»، گفت:‌ شورای ائتلاف جای خودش وجود دارد و تشکیل کمیته هفت نفره به معنای انحلال شورای ائتلاف نیست. بنابراین این کمیته هفت نفره زیرمجموعه شورای ائتلاف است.


هنوز درباره لاریجانی تصمیم قطعی نگرفته‌ایم


او در این باره اضافه کرد:‌ کمیته هفت نفره نقش ائتلاف و هماهنگی میان نیروهای اصولگرا را ایفا می‌کند.


عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این پرسش که «چرا گفته می‌شود علی لاریجانی دست رد به سینه کمیته هفت نفره زده است و در جلسه این کمیته حضور پیدا نکرده است؟»، اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد. چه کسی گفته است لاریجانی دست رد به سینه کمیته هفت نفره اصولگرایان زده است؟ شاید در جلسه کمیته هفت نفره شرکت نکرده، اما لاریجانی در جاهای دیگری حضور داشته است.


وی در پاسخ به این پرسش که «آیا اصولگرایان به خصوص کمیته هفت نفره از ریاست لاریجانی در مجلس دهم حمایت می‌کنند یا خیر؟»، تصریح کرد: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم و در این باره جلسه‌ای ترتیب نداده‌ایم که بخواهیم تصمیم جدی‌ بگیریم.


جعفرزاده:‌ کمیته هفت نفره مورد اعتراض اصولگرایان بیرون از مجلس است


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تحرکات کمیته هفت نفره اصولگرایان برای هدایت امور در مجلس دهم و رایزنی‌های این کمیته با علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس، اظهار کرد: این تحرکات بیشتر جنبه ابراز وجودی داشت، چون هنوز فراکسیونی تشکیل نشده است و حتی این کمیته مورد اعتراض اصولگرایان در بیرون از مجلس است.


این نماینده مجلس تصریح کرد: درباره اینکه آقای لاریجانی همکاری و همیاری خواهد داشت یا نه؟ باید بگویم کسی منکر اصولگرایی آقای لاریجانی نیست، بزرگترین اشتباه منتسبان به جریان اصولگرایی کنار گذاشتن آقای لاریجانی بود. همان اشتباه باعث شد که شکست را در اردوگاه اصولگرایان را رقم بزند.


وی، ادامه داد: آمدن به سمت آقای لاریجانی دو تفسیر دارد: یکی اینکه اصولگرایان طناب دیگری پیدا نکردند و مجبور شدند به آقای لاریجانی روی بیاورند، و دیگر اینکه اصولگرایان متوجه اشتباه خود شدند. در هر دو صورت، چاره‌ای جز پذیرفتن آقای لاریجانی به عنوان رهبری جریان اصولگرایی در مجلس دهم ندارند. البته در این میان اصولگرایان رهروان ولایت انتظار دارند که لاریجانی رهبری این فراکسیون را کماکان داشته باشد.


جعفرزاده در پاسخ به این سؤال که «آیا ممکن است پیشنهاد ریاست فراکسیون اصولگرایان به لاریجانی داده شود و از آن طرف قول داده شود که به ریاست مجلسی آقای لاریجانی رأی موافق بدهند؟»، گفت: اصولگرایان چاره‌ای جز رأی دادن به آقای لاریجانی ندارند، حتی اگر رأی ممتنع بدهند رقیب برنده می‌شود. آقای لاریجانی اصولگرایان و رهروان را دارد و انتظار داریم که آقای لاریجانی به کار خودش ادامه دهد.


وی در پاسخ به این پرسش که «به نظرتان آقای لاریجانی از این مطمئن نیست که اصولگرایان برای اینکه رقیب پیروز نشود به او رأی خواهند داد و به این دلیل دیگری نیازی به رایزنی با اصولگرایان نمی‌بیند؟»، گفت: آقای لاریجانی بسیار متعهد و عاقل است. جریان اصولگرایی به آقای لاریجانی کم‌لطفی کرد، اما آقای لاریجانی آدم فرصت‌طلبی نیست که بخواهد با جریان اصیل اصولگرایی ناجوانمردانه برخورد کند.


سکوت بادامچیان


در این میان یکی از ابهام‌های مطرح، موضع گروه‌های سیاسی اصولگرا درباره تشکیل کمیته هفت‌نفره است.با وجود ارسال پرسش‌های مطرح در این باره به اسدا‌لله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی؛ وی حاضر نشد به سؤالات آنا در این باره پاسخ دهد. رئیس دفتر بادامچیان در این باره اظهار کرد: «حاج آقا گفتند باید از شخص عبدالرضا مصری سؤال کنید». به گفته او، اطلاعی از کمیته هفت نفره اصولگرایان ندارد.


رئوفیان: با توجه به نتایج دور اول، شورای ائتلاف از موجودیت خارج می‌شود


اما ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تفاوت میان کمیته هفت نفره اصولگرایان با شورای ائتلاف بیان کرد: داوطلبان راه یافته به مجلس دهم شورای اسلامی ترکیب این کمیته را تشکیل داده‌اند. کمیته هفت نفره زیر مجموعه شورای ائتلاف اصولگرایان نیست بلکه در ارتباط با آن قرار می‌گیرند.


وی در ادامه افزود: با توجه به عکس‌العمل‌ها و نتایجی که از مرحله اول انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی به دست آمد؛ فکر می‌کنم شورای ائتلاف اصولگرایان از موجودیت خارج شود.


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که «آیا کاندیداهای اصولگرا در دور دوم انتخابات مجلس باید از سیاست‌های شورای ائتلاف تبعیت کنند یا کمیته هفت نفره اصولگرایان؟»، تصریح کرد: مسلما نامزدهای اصولگرا باید سیاست‌های شورای ائتلاف را اجرا کنند.


کنعانی‌مقدم: سیاست‌گذاری با شورای ائتلاف است و اجرا با کمیته هفت نفره


حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران، نیز درباره تفاوت میان شورای ائتلاف و کمیته هفت نفره اصولگرایان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا گفت: تفاوتی ندارد، اما کمیته هفت نفره برای مرحله دوم انتخابات تشکیل شده است.


او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «کاندیداهای اصولگرا باید سیاست‌های کدامیک را اجرا کنند»، تصریح کرد: سیاست‌گذاری با شورای ائتلاف است، اما کار اجرایی در اختیار کمیته هفت نفره قرار دارد.


اصولگرایان همچنان در مات وحدت و هماهنگی


با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، بسیار منتظرند ببینند میهمانان ناخوانده علی لاریجانی، چه زمانی موفق می‌شوند با او دیدار کنند و اینکه آیا لاریجانی حاضر خواهد بود با این ترکیب هفت نفره، در یک میهمانی انتخاباتی بنشیند و با آنها وارد گفت‌وگو و تعامل شود؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته