دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1395 - 14:32
یازدهمین مسابقات ربوکاپ ایران

آشنایی با ربات Cyrus UAV تیم دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، مقام سوم مسابقات ربوکاپ

تیم 5 نفره از دانشجویان مهندسی مکانیک، الکترونیک، نرم‌افزار و مکاترونیک دانشگاه آزاد واحد اسلامی کرمانشاه در یازدهمین مسابقات ربوکاپ که از سه‌شنبه تا جمعه هفته گذشته در نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران برگزار شده بود، ربات پرنده خود را به چالش کشید و توانست مقام سوم را در لیگ ربات‌های پرنده از آن خود کند.
کد خبر : 76703

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- به گفته حسین صوفی، دانشجوی مهندسی مکانیک مقطع کارشناسی، این ربات پرنده که به صورت عمودی پرواز می‌کند، چهار موتوره است. در این لیگ محدودیت وزنی و سایز برای ربات‌های پرنده قائل شده‌اند. ربات‌های پرنده‌ای که در این لیگ شرکت کردند، زیر یک متر و 20 سانت و زیر 5 کیلوگرم وزن دارند.


صوفی گفت: «این ربات به صورت کاملا دست‌ساز ساخته شده است و در واقع، به غیر از روتورها و درایور موتور بقیه قسمت‌ها و قطعاتش را خودمان ساخته‌ایم و طراحی و آنالیز استاتیکی و دینامیکی آن را هم خودمان انجام داده‌ایم که در نتیجه آن، بدنه خوبی از آب درآمده است».


وی افزود: «ما جزو معدود تیم‌هایی هستیم که در این مسابقات برد کنترل ربات کوادروتور را خودمان طراحی کرده‌ایم. این در حالی است که بیشتر تیم‌ها نسخه چینی‌ آن را وارد کرده‌اند. این ساختار موجب پایدار بودن ربات پرنده می‌شود. از سوی دیگر تمامی کدها و برنامه‌های این ربات را خودمان نوشته‌ایم تا بتوانیم راحت‌تر آن را کنترل کنیم».


وی عنوان کرد: «یکی دیگر از مزیت‌های ربات پرنده ما این است که ما در سیستم عملکردی آن از یک مینی‌کامپیوتر استفاده کردیم که از طریق دوربین‌ها، تصاویر را پردازش می‌کند و نقشه‌ای از محیط عملیاتی به دست می‌آورد و با این کار می‌تواند، از برخورد با موانع جلوگیری کند و به ویژه می‌تواند پنجره و در را شناسایی و آنها را دور بزند و حتی یک خط را دنبال کند».


صوفی همچنین در مورد ویژگی‌های دیگر این ربات گفت: «ربات پرنده Cyrus uav به صورت اتوماتیک می‌تواند تیک‌آف یا پرواز و بندینگ یا فرود کند. به این صورت که زمانی که به آن دستور پرواز می‌دهیم، به صورت خودمختار تمام عملکردهای پرواز را انجام می‌دهد و به صورت عمودی بلند می‌شود و شروع به پرواز می‌کند. همچنین به صورت خودمختار نیز می‌تواند روی نقطه‌ای که برایش مشخص کرده‌ایم، فرود آید».


وی افزود: «ویژگی دیگر این ربات مداومت پروازی است؛ به این معنا که زمان زیادی را می‌تواند پرواز کند و به دلیل طراحی متفاوت بدنه‌اش و همچنین انتخاب موتور و ملخ مناسب وزن پائینی دارد و در نتیجه انرژی کمتری را مصرف می‌کند و می‌تواند زمان بیشتری را پرواز کند».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته