دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1393 - 10:30
آنا به مناسبت هفته سرطان بررسی کرد

سرطان؛ قاتلی که تحت تعقیب نیست

کمپین ملی مبارزه سرطان که از هشت بهمن سال جاری آغاز شده است، توانسته با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی، هنری و ورزشی توجه زیادی را به ماجرای پیش‌رونده سرطان در کشور جلب کند. با این حال مطالعات نشان می‌دهد؛ نیمی از افراد 50 سال به بالا نسبت به نشانه‌های سرطان بی‌تفاوت هستند.
کد خبر : 767

مهرو ماهر -گروه اجتماعی: بر اساس مطالعات صورت گرفته کسانی که نسبت به ابتلا به سرطان بی‌تفاوت هستند، گمان می‌کنند که این نشانه‌ها ممکن است به خاطر سن بالا و یا دیگر بیماری‌های پیش پا افتاده باشند. در بین جوانان نیز بروز این علائم ممکن است دارای چندان اهمیتی نباشد و این به خاطر این است که آنان فکر می‌کنند با مراجعه به پزشک زمان خود را هدر می‌دهند یا دلیل آن ترس شنیدن اخبار بد درباره سلامتی آنها باشد.


هفته سرطان از 8 بهمن ماه در سراسر کشور آغاز شده است و با توجه به اینکه در سال جاری چند تن از هنرمندان و ورزشکاران بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست دادند، وزارت بهداشت و به ویژه حسن هاشمی وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید به این موضوع پرداختند.


در همین زمینه علی اکبر سیاری معارون بهداشت وزیر تاکید کرد: باید برای بیماران و خانواده‌هایشان کمپین سرطان ایجاد کرد و با ورود هنرمندان و ورزشکاران و چهره‌های نام آشنا برای مردم، آنان به اهمیت این بیماری متوجه کرد. سرطان دارای فرآیند مزمن و طولانی 15، 16 ساله است و تغییراتی که در ژن صورت می‌گیرد باعث بروز سرطان زودرس می‌شود.


80 درصد بیماری‌های قلبی – عروقی قابل پیشگیری


بر همین اساس علی قنبری مطلق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، 40 درصد سرطان‌ها و 80 درصد بیماری‌های قلبی – عروقی را قابل پیشگیری دانست و گفت: باید مردم و سیاست گذاران سلامت با یکدیگر همکاری و همراهی داشته باشند، زیرا مردم می توانند با استفاده از سبک زندگی سالم و تغییر و اصلاح روش‌های فعلی زندگی خود در جهت کاهش و حذف ابتلا به سرطان گام بردارند به طوری که با استفاده از تغذیه سالم، مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه، کاهش مصرف شکر و نمک و روغن، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده از ابتلا به سرطان بکاهند.


مدیر برنامه ملی کنترل سرطان وزارت بهداشت افزایش آمار ابتلا به سرطان را ناشی از افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان جامعه، شیوه زندگی ناسالم و آلودگی‌های محیطی دانست و گفت: امید به زندگی در ایران در سال 1979 متوسط عمر 58.3 و در 2012 به 73.8 سال رسیده است که به خاطر سیاست موفق بهداشتی در جهت کنترل بیماری‌های واگیر بوده است. از سوی دیگر بیش از 10 درصد جامعه به طور متوسط از سیگار استفاده می‌کند.


وی شیوه زندگی اکثر مردم کشور را نامناسب دانست و تصریح کرد: از نظر جنبه‌های روانی و معنوی اجتماعی نیز به دلیل مواجهه با استرس‌های زندگی شهری، خود را در معرض آسیب‌هایی قرار می‌دهیم که موجب مستعد شدن شرایط ابتلا به سرطان می‌شود و به نوعی با تضعیف ایمنی بدن نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیریم.


این آنکولوژیست به مهم ترین دلایل و عوامل بروز سرطان اشاره و بیان کرد: بر اثر شیوه زندگی ناسالم در کشور نیمی از زنان کشور دچار اضافه وزن هستند، 35 درصد مردم فعالیت منظم و روزانه ورزشی ندارند، نیمی از جمعیت کشور مبتلا به کلسترول بالا هستند که این مسایل باعث بروز سرطان خواهد شد همچنین عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، ذرات و گرد و غبار و میزان آلاینده‌های موجود در هوا نیز در افزایش ابتلا به سرطان در کشور بی تاثیر نیست.


سرطان عامل 14 درصد مرگ و میر‌ها در ایران


مدیر برنامه ملی کنترل سرطان وزارت بهداشت 14 درصد مرگ و میر در کشور به دلیل بروز سرطان دانست و گفت: یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان نیز سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی است به طوری که سرطان معده، پروستات و مثانه، روده بزرگ،‌ پستان،‌ مری جزو شایع‌ترین سرطان‌های کشور هستند که در محدوده جغرافیایی شمال، شمال غرب و مرکز کشور پراکنده است و بسیاری از مردم این مناطق را درگیر کرده است.


قنبری مطلق ادامه داد: برای پیشگیری از برزو سرطان می توان با نگه داشتن وزن در حالت ایده آل، عدم مصرف دخانیات، ورزش منظم، انجام هر هفته دست کم سه بار و هر بار ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت ورزشی، کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای، عدم مصرف نوشابه های گازدار از بروز سرطان پیشگیری کرد.


این آنکولوژیست یادآور شد: میزان مصرف سیگار در حال افزایش و سن شروع آن نیز در حال کاهش است، حدود 11 درصد جمعیت کشور روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات که برای داشتن الگوی سالم زندگی ضروری است، مصرف می‌کند. 35 تا 40 درصد جامعه هم فعالیت بدنی‌شان خیلی کم است و حتی حدود نیمی از جمعیت ما افزایش وزن دارند. همچنین 16 درصد جمعیت ما فشار خون بالا دارند. اینها عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و از جمله سرطان است و جالب است بدانید که در جمعیت 45 تا 65 سال کشورمان، نیمی از افراد، سه عامل خطر ابتلا به بیماری‌های شایع غیرواگیر را دارند. حدود 8 درصد مردم جامعه قند خون دارند. بیش از نیمی از جمعیت جامعه کلسترول خون بالا دارند. اینها هر کدام به نوبه خودشان بیماری و در عین حال،عامل خطر بیماری‌های دیگری مثل سرطان هستند.


عدم تایید تاثیر پارازیت‌ در بروز سرطان


به گفته قنبری مطلق هنوز نقش و تاثیر پارازیت‌ها در بروز سرطان به اثبات نرسیده است اما وزارت بهداشت با اجرای برخی برنامه‌ها سعی در کاهش بروز سرطان در بین مردم کشور دارد به طوری که هم اکنون سعی دارد با آموزش و خود مراقبتی و پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیرواگیر را در دل شبکه جامع سلامت یا مراکز بهداشتی درمانی‌مان نهادینه کند زیرا مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی پاسخگویی برای تغییر در وضع همه‌گیر‌شناسی بیماری‌ها را ندارند به طوری که در حال حاضر خانه‌های بهداشتی روستایی و مراکز بهداشتی درمانی شهری‌مان آمادگی خدمت به بیماری‌های واگیر را دارند و هنوز این تغییر در این مراکز صورت نگرفته است.


ارائه دقیق‌ترین گزارش شیوع سرطان در کشور


رضا ملک زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در کشور ما نظام ثبت سرطان وجود دارد و اطلاعاتی که ما در کشور داریم معمولا توسط سازمان بهداشت جهانی و موسسات تحقیقاتی مربوط به سرطان در سطح دنیا مرتب جمع آوری می‌شود افزود: هر سال دقیق ترین گزارش ها از شیوع سرطان در مقایسه با نقاط دنیا صورت می‌گیرد به طوری که بر اساس آخرین آماری که در سال 2013 منتشر شد در ایران شیوع سرطان به ازای هر 100 هزار نفر 134 نفر است و این در حالی است که رقم در آمار متوسط ابتلا به سرطان در همه کشورهای دنیا به ازای هر 100 هزار نفر به 188 نفر می رسد.
معاون پژوهشی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع سرطان در ایران در مقایسه با سایر کشورهای همسایه از شیوع کمتری برخودار است افزود: اگر میزان ابتلا به سرطان در کشور با گذشته‌های بسیار دور مقایسه شود روند رو به رشد مختصری در کشور مشاهده خواهد شد که علت اصلی آن افزایش امید به زندگی و طول عمر است به طوری که در طول 40 سال امید به زندگی از حدود 53 سال در 1347 هم اکنون به حدود 72 سال رسیده است.


رئیس انجمن سرطان کشور سرطان معده را شایع‌ترین سرطان در مردان ایرانی و کشنده‌ترین در مردان و زنان کشور ذکر کرد و گفت: 50 سال پیش سرطان معده جزو 10 سرطان اول در کشورهای غربی به شمار می‌رفت ولی با افزایش مراقبت‌های بهداشتی در آن کشورها سرطان معده از فهرست سرطان‌های مطرح خارج شده است.


اتحاد همگانی برای کنترل و مبارزه با سرطان


رضا کیانیان بازیگر سینما نیز خطر سونامی سرطان در کشور را بسیار جدی و خطرناک دانست و از تشکیل کمپین مبارزه با سرطان با همکاری هنرمندان سینما، وزیر بهداشت و سازمان محیط زیست خبر داد.


وی با تاکید بر اتحاد همگانی برای کنترل و مبارزه با سرطان در کشور گفت: شیوع ابتلا به سرطان باید از سوی مسئولان کشور جدی تلقی شود زیرا موج افزایش سرطان در کشور ما رو به فزونی گذاشته است و دلیل این افزایش قابل توجه بیماری سرطان خوراک آلوده و صنعتی تولیدی کارخانه‌ها، انواع کودهای کشاورزی غیر استاندارد و هوای آلوده تهران است.


این بازیگر سینما یادآور شد: بسیاری از کارخانه‌های مواد غذایی استانداردهای لازم را فقط برای کسب موافقت و مجوزهای اولیه رعایت می‌کنند و به دلیل منظم نبودن نظارت های لازم، این اصول به فراموشی سپرده می‌شوند. کودهای شیمیایی غیر استاندارد دارای مواد سرطان زایی است که بدن انسان راه پیدا می کند. علاوه بر این هوای تهران علاوه بر آلاینده‌ها، با مشکل ساخت و سازهای گسترده روبرو است که مانند دیوارهای بلند رفت و آمد هوا را سد می کنند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته