دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1393 - 12:53
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری مطرح کرد:

طرح خدمات ۴ بسته‌ای برای مشکلات درمانی فرهنگیان/ افزایش ۷۰ درصدی فوق‌العاده شغل معلمان رتبه یک

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه جهت ارائه خدمات درمانی برنامه ویژه‌ای دارد، گفت: طرحی ۴ بسته‌ای برای معلمان در نظر گرفته شده است که می‌تواند مشکلات درمانی آن‌ها را تا حدودی مرتفع کند.
کد خبر : 7657

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود که صبح امروز (دوشنبه ۱۸ اسفند) برگزار شد با اشاره به اینکه معلمان تامین کننده آیندگان یک کشور هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه شود، اظهار کرد: اگر این توجه از لحاظ کیفی، حرفه‌ای، تخصصی و معیشتی به معلمان نشود به طور حتم ما به مدار توسعه یافتگی نخواهیم رسید.


وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در سال ۹۴ با شتاب و اهمیت بیشتری برنامه‌های بهسازی نیروهای انسانی را دنبال می‌کند، بیان کرد: سند تحول بنیادین نیز به تناسب‌سازی در حوزه نیروی انسانی و معلمین اشاره می‌کند و ما در آموزش و پرورش برای انجام هر کاری نگاهی هم به سند تحول بنیادین داریم.


بطحایی ادامه داد: تا آنجا که منابع و امکانات به ما اجازه دهد شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنیم که معلمان به صورت تخصصی و حرفه‌ای‌تر در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند و از لحاظ مشکلات معیشتی در مضیقه نباشند تا به امروز در این زمینه فعالیت‌های پراکنده‌ای انجام شده است اما ما در نظر داریم در ماه‌های آغازین سال ۹۴ این فعالیت‌های پراکنده را به صورت یکپارچه انجام دهیم تا اثر بخشی اقدامات بالا‌تر رود.


کسری بودجه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش


معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این وزارتخانه همواره از نبود منابع کافی در رنج بوده است، اضافه کرد: متاسفانه این نبود منابع کافی بر کیفیت برنامه‌های نظام آموزشی کشور از گذشته تا به امروز بسیار تاثیر گذار بوده است ما در همه سال‌ها با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و همین موضوع باعث شده است از کیفیت مورد انتظارمان فاصله بگیریم.


بطحایی افزود: پله اول اجرای سند تحول بنیادین در دست داشتن منافع کافی است اما هم اکنون آموزش و پرورش با هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است البته از سال ۹۲ نیز ما هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر کسری بودجه داشته‌ایم حتی بعضی از اقلام بدهی مربوط به سال‌های ۸۶ و ۸۷ است.


وی با بیان اینکه مابه التفاوت کمک عائله‌مندی و بازنشستگان از سال ۸۶ و ۸۷ و همین طور ۹۱ و ۹۲ باقی مانده است گفت: هنوز به شرکت بیمه‌گذاری که در سال ۹۲ با آن قرار داد بسته‌ایم کماکان بدهکاریم.


بطحایی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش و پرورش مدیریت منابع است، عنوان کرد: در سال ۹۴ پیش‌بینی می‌شود منابع دولتی بهتری در اختیار وزارتخانه آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۳ قرار گیرد بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴، ۲۱ درصد نسبت به مصوبه ۹۳ افزایش یافته است.


بودجه عملکرد ۹۴ نسبت به ۹۳ منفی است


معاون مدیریت توسعه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در ردیف بودجه سال ۹۴ نسبت به عملکرد سال ۹۳ کسری دارد البته در احکام بودجه مجلس پیش‌بینی‌های خوبی را داشته است و ما پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت‌مان نسبت به سال گذشته بهتر باشد.


وی تاکید کرد: کمک از سوی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها توسط شورای نگهبان به تصویب رسید و البته شرکت‌های مذکور نباید به وزارت نفت وابسته باشند اما بانک‌ها و سایر شرکت‌ها بر اساس مصوبه شورای نگهبان یک یا دو درصد از هزینه‌های خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود این میزان چیزی در حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال باشد که اگر محقق شود در تامین منابع بسیار تاثیرگذار است.


اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال از کشف قاچاق برای سرانه مدارس


بطحایی عنوان کرد: مجلس تصویب کرده است تا چیزی در حدود دو هزار میلیارد ریال از محل کشف قاچاق برای اعتبار سرانه مدارس در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد البته سرانه استفاده از گاز نیز افزایش یافته است همین طور از دیگر سرانه‌های افزایش یافته می‌توان به اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای تربیت بدنی و همین طور رفت‌ و آمدهای روستایی و دانش‌آموزان معلول اشاره کرد.


بطحایی ادامه داد: از موسسات و سازمان‌هایی که تا پیش از این مالیات نمی‌دادند مالیات و ارزش افزوده گرفته می‌شود و آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند تا ما از آن برای عدالت آموزشی استفاده کنیم البته گروهی از شرکت‌ها به اذن رهبری از پرداخت مالیات معاف هستند.


۸ هزار و ۸۰۰ مرکز درمانی در اختیار فرهنگیان


معاون توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که در حوزه دفاعی برای معلمین چالش‌برانگیز است بیمه طلایی است، بیان کرد: در اردیبهشت ماه سال ۹۳ که قرارداد بیمه‌گذار قبلی با وزارت آموزش و پرورش به پایان رسید ما با بیمه‌گذار آتیه سازان حافظ قراردادی را امضا کردیم البته در ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما به تدریج این مشکلات کاهش یافت. در گذشته ۳۳۰ مرکز با این بیمه قرارداد داشتند اما این میزان هم اکنون به ۸ هزار و ۸۰۰ مرکز درمانی افزایش یافته است.


وی ادامه داد: البته این بیمه‌گذار با مشکلاتی نیز روبرو بوده است که یکی از آن‌ها افزایش ضریب K یا‌‌ همان افزایش هزینه خدمات پزشکی است. شرکت بیمه‌گذار قبلا قراردادهایی را با برخی از مراکز منعقد کرده بود اما متاسفانه افزایش این ضریب برخی از مشکلات را به وجود آورد.


بطحایی افزود: به دلیل مشکلاتی که برای بیمه آینده‌ساز به وجود آمده است کارگروهی به صورت مستمر ناشی از نمایندگان این شرکت حضور دارند که به وضعیت فرهنگیان در این باره رسیدگی کنند.


معاون مدیریت توسعه وزارت آموزش و پرورش به تشریح طرحی برای سلامت فرهنگیان پرداخت و گفت: طرحی برای خدمات فرهنگیان در نظر گرفته شده است که شامل ۴ بسته است. بسته اول بیمه تکمیلی گسترده‌ای است که شامل دندانپزشکی و یا حتی خدمات جانبی همچون عینک می‌شود اما مسلما تعرفه بالایی دارد زیرا در این بسته ارائه خدمات نامحدود است.


در بسته چهارم تنها هزینه بستری در بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود که مسلما هزینه کمتری را در پی دارد ما این طرح را طی بخشنامه‌ای به مدارس فرستاده‌ایم تا معلمین به انتخاب خود یکی از این بسته‌های را انتخاب کنند.


افزایش 15 درصدی اسکان نوروزی در سال ۹۴


بطحایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از گذشته تا به امروز بحث اسکان نوروزی فرهنگیان را دنبال می‌کرده است بیان کرد: در سال ۹۴ حدود ۱۵ درصد شرایط و امکانات را توسعه داده‌ایم و تجهیزاتی که در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد بسیار بهتر از سال گذشته است.


معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش ابراز کرد: ۱۱ هزار مدرسه را تا به امروز تجهیز کرده‌ایم و از ۱۸۰ مرکز رفاهی به همراه پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و سایر اردوگاه‌های کشور آماده پذیرایی از فرهنگیان در عید نوروز هستند.


وی ادامه داد: در گذشته ۱۶ هزار کلاس تجهیز می‌شدند اما امسال این میزان به ۳۴ هزار کلاس رسیده است. فرهنگیان می‌توانند از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ماه به سایت اسکان مراجعه کرده و به صورت اینترنتی از طریق سامانه eskan. medu. ir رزرو اینترنتی انجام دهند وا گر موفق به رزرو اینترنتی نشدند به صورت حضوری از ۲۸ اسفند تا ۱۲ فروردین مراجعه کرده و خدمات را دریافت کنند.


بطحایی با اشاره به تزریق اعتبار ۶۰ میلیارد ریالی به مدارس استان‌ها جهت اسکان نوروزی اظهار کرد: در کنار امکاناتی که خود استان‌ها داشتند ما نیز این اعتبار را به آن‌ها دادیم تا هر چه بهتر این مکان‌ها تجهیز شوند البته اگر فرهنگیان عزیز در ایام نوروز با مشکلی روبرو بودند می‌توانند با شماره ۸۲۲۸۷۰۱۰ الی ۱۱ تماس گرفته تا همکاران ما در جهت رفع آن اقدام کنند.


وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های این وزارت خانه در حوزه تسهیلات فرهنگیان پرداخت و گفت: روز گذشته با بانک سرمایه تفاهم نامه‌ای را به امضا رساندیم که می‌تواند راهگشای برخی از مشکلات ما باشد.


معاون توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در خصوص ابهاماتی که در جهت ارائه تسهیلات برای خرید خودرو به وجود آمده بود بیان کرد: شخصی اعلام کرد حاضر است با تسهیلات دولتی خودروهای لیزینگ از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در اختیار فرهنگیان قرار دهد و اعلام کرد خود نیز خواستار تسهیلاتی نیست و البته ۱۵ درصد تسهیلات برای فرهنگیان در نظر گرفت اما در این باره ابهامات زیادی به وجود آمد همگان باید بدانند که این یک امکان اضافه علاوه بر دیگر امکانات آموزش و پرورش بوده است نه چیزی بیشتر از آن.


اولین مرکز اسکان بیماران صعب العلاج فرهنگی در مشهد


بطحایی با اشاره به افتتاح اولین مرکز اسکان بیماران صعب العلاج فرهنگی در مشهد مقدس اظهار کرد: فرهنگیانی که با بیماری صعب العلاج مواجه بودند متاسفانه جهت اسکان با مشکل روبرو بودند به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت مراکز اسکانی مختص آن‌ها افتتاح کند که اولین مرکز یک و نیم ماه پیش افتتاح شد و مرکز دیگری نیز اواخر ماه در شیراز افتتاح می‌شود.


وی ادامه داد: البته در فروردین ماه مرکز دیگری در تهران افتتاح می‌شود و آموزش و پرورش در نظر دارد تا پایان خرداد ماه سال ۹۴، ۱۰ مرکز دیگر را نیز افتتاح کند و نکته مهم این است که این مراکز تنها مختص بیماران صعب العلاج است و پذیرش عادی ندارد.


برخی از فرهنگیان از ۶ ماه پیش فوق العاده شغل دریافت می‌کردند


معاون توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این وزارتخانه در چارچوب ارائه خدمات کشوری با سایر کارکنان در پرداخت فوق العاده شغل تفاوت دارد بیان کرد: این تفاوت در بند ۵ ماده ۶۸ قانون است که یک فوق العاده شغل را برای کارکنان تعیین کرده است که در ساختار نیروی انسانی سایر دستگاه‌ها تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفت البته ما نیز از مهر ماه سال ۹۳ با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم تلاش کردیم از حداکثر این امکان برای فرهنگیان نیز استفاده کنیم تا آموزگاران همانند سایر کارکنان دولتی از حداکثر امتیاز فوق العاده شغل برخوردار شوند البته قسمتی از آن‌ها نیز از این امتیاز استفاده می‌کنند و گروه دیگری که شامل سایر دبیران همچون مربیان پرورشی هستند نیز در آینده به این گروه اضافه می‌شوند. تمام دستگاه‌هایی که تابع قانون خدمات کشوری هستند باید از این قانون استفاده کنند و تفاوتی در سایر دستگاه‌ها جهت اجرای قانون وجود ندارد.


معلمان در ۴ گروه رتبه بندی می‌شوند


بطحایی با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس نهایی و تقدیم دولت شده است گفت: آن چیزی که هم اکنون به تصویب می‌رسد یک طرح کلی است و جزئیات آن مشخص نیست اما معلمان در ۴ سطح رتبه‌بندی می‌شوند که تلاش آن‌ها، مدارک تحصیلی و گذراندن دوره‌های آموزشی در ارتقاء رتبه آن‌ها تاثیر گذار است. ما تلاش کردیم با این کار کیفیت سطح آموزشی و ارائه خدمات معلمان را بالا ببریم برای مثال شخصی که رتبه یک را دریافت می‌کند ۷۰ درصد فوق العاده شغل برای او در نظر گرفته می‌شود.


وی در خصوص مطالبات باقی مانده فرهنگیان اظهار کرد: بیمه طلایی یکی از این مطالبات بود که چند ماهی عقب افتاده است اما طی جلسه‌ای که با آقای نوبخت داشتیم بنابر آن شد تا این مطالبات هر چه سریع‌تر پرداخته شود. هفته آینده نیز بخش عمده‌ای از مطالبات فرهنگیان نیز پرداخت می‌شود البته بخش عمده‌ای از مطالبات مربوط به پاداش بازنشستگان است که چیزی حدود هزار میلیارد تومان است و بخش دیگری از مطالبات مربوط به معلمان حق التدریس و حق الزحمه امتحانات است که باید پرداخت شود.


۵ هزار سهمیه جهت جذب مربیان پیش دبستانی


معاون مدیریت و توسعه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سازمان مدیریت از روی لجبازی به ما جهت استخدام در آموزش و پرورش پاسخ منفی نمی‌دهد بیان کرد: آموزش و پرورش از همه سهمیه‌های خود در سال ۹۰ و ۹۱ برای استخدام استفاده کرده است و دیگر ردیف استخدامی نداریم.


وی ادامه داد: اما توانستیم برای جذب مربیان پیش دبستانی از سازمان مدیریت کشوری ۵ هزار سهمیه دریافت کنیم که این افراد بعد از گذراندن آزمون و قبولی در آن در یک دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان آموزش‌های لازم را دیده و کمتر از یک ماه استخدام می‌شوند. در این آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و معلمان شرکتی در اولویت هستند اما آموزش و پرورش از این ۳۸ هزار نفری که دولت در سال آینده قول استخدام داده است هیچ سهمیه‌ای را در اختیار ندارد.


وی افزود: ما در سال جاری با استفاده از خرید خدمات از بخش خصوصی برای مدارس غیر دولتی ۷ هزارو ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کردیم تا جوان‌هایی که فارغ التحصیل شده بودند و دنبال کار می‌گشتند بتوانند از آن استفاده کنند.


دیوار مدرسه جای تبلیغ نیست


بطحایی خاطر نشان کرد: در خصوص تبلیغات بر روی دیوار مدارس عده‌ای از افراد دچار اشتباه شده بودند زیرا دیوار مدارس به هیچ وجه جای تبلیغ پفک، چیپس و... نیست و ما قصد تبلیغ به سبکی که هم اکنون وجود دارد را در مدارس هرگز نداشته‌ایم. آموزش و پرورش سعی می‌کند از نگاه اقتصادی از تمام منابعی که در اختیار دارد با اصول استفاده کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته