دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1395 - 18:45
در گفت وگو با آنا

حجت‌الاسلام عسکری: شهید صیاد شیرازی شجاعت و نظارت باطنی‌اش زیاد بود و قدرت سازماندهی بالایی داشت

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی گفت: شهید صیاد بچه درگز بود و در روستاد کبودگنبد به دنیا آمد، خانواده پدری وی ارتشی بود، به همین دلیل در نقاط مختلف زندگی خود را گذراند، مادرش هم علاقمند به حضرت زهرا (س) و اهل بیت بود.
کد خبر : 76503

حجت‌الاسلام علی عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه «خانواده شهید صیاد شیرازی در مشهد ساکن بودند و من با ایشان و خانواده‌اش ارتباط نزدیک داشتم»، اظهار کرد: شهید صیاد فردی مصمم، دلسوز و پشتکار داری بودند. وی تحصیلات دوره تخصصی توپخانه‌ای را در یکی از ایالت‌های آمریکا سپری کرد و مطالعات مذهبی زیادی در مقطعی که در اصفهان خدمت کرد، داشت.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در 19 بهمن 1357 همانطور که خودشان گفتند دستگیر و زندانی شده بودند، بعد که آزاد شدند جزء چهر‌ه‌هایی بودند که با نیروهای انقلاب و یاران امام نزدیکی بیشتری پیدا کرد، نقش مهم و اثرگذار او در عملیات‌های مختلف در شمال غرب کشور و در زمان بنی‌صدر بی‌نظیر بود.


صیاد شیرازی تعبیر زیبایی داشت و می‌گفت که اگر امام(ره) بگویند که لباس‌های رسمی خود را دربیاور و با درجه گروهبانی خدمت کن، به خدا قسم این کار را با کمترین ناراحتی انجام می‌دهم

وی ادامه داد: بعدها در سال 1360 بنا به پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع و با حکم امام(ره) فرمانده نیروی زمینی ارتش شد. شهید صیاد شیرازی در این سمت عملیات‌های موفق فتح‌المبین و بیت‌المقدس به سرانجام رساند.


عسکری گفت: اوج افتخار مرحوم شهید صیاد شیرازی این بود که او از هر بسیجی‌ بسیجی‌تر بود و در دفاع از انقلاب حضور فعال داشت. امام خمینی (ره) مرحوم شهید صیاد شیرازی را آنچنان دوست داشتند که در سال 66 او را به مقام سرتیپی ارتقا درجه دادند و شهید صیاد ولایتمداری‌اش را به معنای واقعی کلمه به اثبات رساندند.


این نماینده اسبق مجلس یادآور شد: جالب است بدانید صیاد شیرازی تعبیر زیبایی داشت و می‌گفت که اگر امام(ره) بگویند که لباس‌های رسمی خود را دربیاور و با درجه گروهبانی خدمت کن، به خدا قسم این کار را با کمترین ناراحتی انجام می‌دهم.



وی با بیان اینکه «شهید صیاد انسان خودساخته‌ای بود و ایشان به درجه واقعی عرفان رسیده بود»، در بازگویی خاطره‌ دیگری از او گفت: خاطره‌ای دیگری که از مرحوم شهید صیاد شیرازی دارم این است که در دوره پنجم مجلس ایشان را مجاب کردم کاندیدای مجلس شوند؛ به همین خاطر قراری با من در مشهد گذاشت. جلسه‌مان که برگزار شد، بعد به درگز رفت. شب نیروهای انقلاب و دوستانش را جمع کرد و به آنها می‌گوید که یکی ر انتخاب کنید تا کاندیدا شود، به شهید صیاد شیرازی پاسخ می‌دهند که خود شما کاندیدا شوید اما وی جواب می‌دهد که بنده سرباز ولایت در مجموعه ارتش هستم و به درد مجلس هم نمی‌خورم، چون مجلس کار پخته‌ سیاسی از انسان طلب می‌کند. با عدم پذیرش این درخواست از سوی شهید شیرازی، در نهایت یک نفر را که فعال در حوزه فرهنگی و جزء گردان‌های دفاع مقدس بود، انتخاب کردند و شهید صیاد نیز هر چه در حسابش داشت در قالب چک به آن فرد داد. خاطرم هست فردایش، بعد از نماز صبح با من در حرم قرار گذاشت و وقتی ماجرا را برایم توضیح داد، گفتم اما ما می‌خواستیم شما کاندیدا شوید و قصد داشتیم که کمک‌تان هم بکنیم اما وی نقل به مضمون گفت که برای این موضوع، فرد بزرگی برایش استخاره‌ای کرد و نتیجه آن استخاره این بود که باید به دیگری کمک کند و به همین خاطر همه پس‌اندازش را به آن فردی می‌دهد که انتخاب شده بود.


اوج رشادت شهید صیاد شیرازی عملیات فروغ جاودان (به اصطلاح دشمنان نظام) در مواجهه با منافقان و همان مرصاد در اصطلاح ما بود که فرماندهی عملیات مرصاد را در منطقه گردنه چهارزبر برعهده داشت

عسکری با اشاره به ابعاد اخلاقی صیاد شیرازی تأکید کرد: در تصمیم‌گیری‌هایش با اتکا به خداوند و قدرت بالا عمل می‌کرد، به آقای بهجت ارادت ویژه داشت، قدرت سازماندهی بالایی داشت، همچنین شجاعت او و نظارت باطنی که برخودش داشت، بیش از حد بود.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اوج رشادت شهید صیاد شیرازی عملیات فروغ جاودان (به اصطلاح دشمنان نظام) در مواجهه با منافقان و همان مرصاد در اصطلاح ما بود که فرماندهی عملیات مرصاد را در منطقه گردنه چهارزبر برعهده داشت. همچنین در مواجهه با تهاجم هوایی نیرو‌های صدام بعد از پذیرش قطعنامه نیز، نقش ویژه‌ای داشت.


حجت‌الاسلام علی‌ عسکری با بیان اینکه «به عنوان یک خراسانی به ایشان که یک پاسدار و یک ارتشی بود تعلق خاطر دارم»، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری درجه سپبهدی به ایشان دادند و بعد از شهادت او، مقام رهبری بر تابوت ایشان بوسه زدند و او را به عنوان یک فرد تکلیف مدار معرفی کردند. این‌ها ویژگی‌هایی بود که در وجود شهید صیاد شیرازی نهادینه شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته