پیشنهاد پژوهش مشترک با ایران درباره شاهنامهخوانی، تعزیه و تئاتر سنتی عروسکی در اجلاس ITI
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، شیرین بزرگمهر که از 6 تا 10 فروردین ماه سال جاری به عنوان نماینده I.T.I. ایران در اجلاس «حفاظت از نمایشهای سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» حضور داشت درباره این رویداد گفت: «بر اساس دعوت «مرکز آی تی آی چین» از نمایندگان مراکز آی تی آی International Theatre Institute (ITI) در «آسیا و اقیانوسیه» از جمله ایران برای شرکت در اجلاسی با عنوان «حفاظت از نمایشهای سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» «The Protection of Traditional Theatres and its Innovation andDevelopment in Contemporary Arts» فروردین ماه امسال سفری به شهر گوانجو که یکی از مراکز مهم فرهنگی چین است داشتهام.»
این مدرس تئاتر ادامه داد: «از سوی اداره کل هنرهای نمایشی از من خواسته شد به عنوان نماینده ایران در این هماندیشی شرکت کنم.»
وی با بیان این نکته که ارائه مقاله پژوهشی از الزامات شرکت در این اجلاس بوده گفت: «بر اساس عنوان پیشنهادی مرکز آی تی آی، مقاله ای با عنوان «نمایشهای آیینی سنتی در ایران» تدوین کردم که در آن علاوه بر تشریح نمایشهای آیینی و سنتی، به فعالیتهایی که اداره کل هنرهای نمایشی، برای حفظ و اشاعه این نمایشها، انجام میدهد و یا در راستای انجام آنها کوشا است، پرداختم.»
بزرگمهر سرفصلهای اصلی سخنرانی خود در این اجلاس را «حفظ و گسترش جشنوارههای تئاتر آئینی - سنتی برای جلوگیری از فراموش شدن این نمایشها»، «ایجاد نهاد علمی مستقل برای پژوهش درباره نمایشهای آیینی و سنتی»، «ایجاد موزه برای تئاتر سنتی و تشکیل مرکز پژوهشهای بینالمللی در کنار آنکه بتواند اطلاعات»٬ «تجربیات و آموختههای گذشتگان را به نسل بعد انتقال دهد و آنچه را ثبت نشده است٬ حفظ کند.»، «دعوت از هنرمندان سرشناس با داشتن تجربههای بینالمللی برای همکاری»، «همراه کردن همه رسانهها با نمایشهای آیینی و سنتی و جذب پشتیبانهای دایمی»، «ایجاد کارگاههای آموزشی و هنرستانها واحدهای دانشگاهی»، «تأسیس سالنهای خاص و احیای قهوهخانهها برای بازگرداندن هویت و جوهر تئاتر سنتی به فضای اصلی فیزیکی خود» عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه چکیده مقاله در نخستین روز اجلاس ارائه شد و مورد توجه حاضران قرار گرفت تصریح کرد: «این مقاله را همراه با تصاویری از نمایشهای آیینی و سنتی ایران در صبح نخستین روز اجلاس ارائه کردم پس از این سخنرانی، نمایندگان کشورهایی که با ما قرابت مذهبی و قومی دارند، خواست خود را نسبت به انجام پژوهشهایی مشترک با ما درباره شاهنامهخوانی، به خاطر شناختی که از ابولقاسم فردوسی داشتند، تعزیه که آشنا با فاجعه کربلا بودند و نیز تئاتر عروسکی سنتی، به دلیل شیوههای اجرای مشترک، اعلام کردند.»
این استاد دانشگاه درباره جایگاه تئاتر ایران در این مجمع جهانی (منطقه آسیایی و اقیانوسیه است ) توضیح داد: «ایران کشوری است که همواره به دلایل و جنبههای گوناگون دارای جایگاهی قابل توجه است. در مجامع تئاتری هم به سبب جشنوارههای بینالمللی تئاتری متعدد که همه ساله برگزار میکند، شناخته شده است اما بسیاری از نمایندگان حاضر در این اجلاس از نزدیک تئاترهای ما را ندیدهاند و تنها تعداد معدودی از آنها از نزدیک با نمایشهای ما آشنا شدهاند. از این رو حضور نمایندهای از ایران، ارسال مقاله پژوهشی که در میان مجموعه مقالات این اجلاس چاپ شد و ایراد سخنرانی همراه با تصاویری از نمایشهای ایرانی ضرورت داشت.»
وی مشارکت در بحثهای رسمی و گفتوگوهای جانبی در مورد نمایش در ایران، و همسویی و مشابهت پیشنهادات نماینده ایران درباره «حفاظت از نمایشهای سنتی و توسعه آن»، که در مقاله آمده، با پیشنهادات ارایه شده توسط آی تی آی چین، را نمونههایی از حضور فعال ایران در این مجمع جهانی عنوان کرد.
بزرگمهر در پایان، جایگاه تثبیت شده و معتبر تئاتر سنتی ایران در منطقه آسیا و اقیانوسیه، حضور ایران در حرکت جمعی این منطقه فرهنگی و جغرافیایی برای حفاظت و توسعه تئاتر سنتی و مشارکت در جریان مبادلاتی و ارتباطی با دیگر کشورهای منطقه در راستای حفاظت توسعه این نمایشها از جمله دستاوردهای این اجلاس جهانی دانست.
انتهای پیام/