دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1395 - 15:31

سرپرست لیگ ربات پرنده دانشگاه آزاد اسلامی قزوین: سطح مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در بخش ربات­‌های پرنده بسیار بالا بود

محمد نوروزی، سرپرست لیگ ربات‌‌های پرنده، گفت: ربات‌‌های پرنده پیشرفت زیادی در تکنولوژی ساخت ربات‌‌ها، بدنه و الکترونیک داشته‌اند. در ربات‌‌ها رایانه‌هایی با ابعاد بسیار کوچک و قدرت بالایی به اندازه یک کیس بزرگ قرار دارد، پس وزن ربات‌‌ها بسیار کم است و راحت‌تر پرواز می کنند. با توجه به طریقه ورود و خروج این ربات‌‌ها به ساختمان از سه راه در، پنجره و دودکش اقبال عمومی به سمت این ربات‌‌ها بیشتر می‌شود.
کد خبر : 76264

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، وی افزود: «ویژگی‌های اصلی ربات پرنده این است که سریع از محل خطر دور می‌شود، ارتفاعات بسیار زیادی را بالا می‌رود، مساحت محیطی خیلی زیادی را تحت نظر دارد و به راحتی در زمان وقوع حادثه از ساختمان وارد و خارج می‌شود. بنابراین کاربردهای بسیاری مانند: دیده‌بانی برای محیط زیست، مرزبانی یا به اصطلاح زیر نظر گرفتن یک منطقه، آتش‌نشانی و انتقال تجهیزات و کمک‌های اولیه به نقاط حادثه دیده در دسترس دارد».


سرپرست لیگ در ادامه بیان کرد: «لیگ در دو بخش داخل ساختمان و فضای باز برگزار می‌شود. در بخش داخل ساختمان همانطور که گفته شد، ربات از سه راه وارد ساختمان شده و نقشه ساختمان را تهیه می‌کند که این نقشه می‌تواند به دو صورت دو بعدی و سه‌بعدی باشد و اطلاعاتی از قبیل محل مسدوم و لوازم موجود در ساختمان به فرد موردنظر می‌دهد. در بخش فضای باز، ربات نقشه یک مساحت تقریبا یک هکتاری را تهیه کرده، بسته‌ای را به عنوان کمک‌ٔهای اولیه به چند نقطه می‌برد، همچنین آب را از محلی جمع‌آوری کرده و به محلی دیگر برده و خالی می‌کند. کنترل ربات می‌تواند خودکار یا با کمک یک فرد انجام شود».


نوروزی خاطرنشان کرد: «ربات پرنده دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، هفت دوره در مسابقات آزاد ایران شرکت کرده، در سه دوره مقام اول و در دوره‌ٔهای دیگر رتبه‌ٔهای دوم و سوم را کسب کرده و در مسابقات جهانی به مقام‌ٔهای بالایی دست یافته است».


وی در ارتباط با سطح مسابقات گفت: «تمامی تیم‌های شرکت کننده لیگ، در مسابقات جهانی شرکت کرده و مقام‌ٔهای قابل توجه‌ای را به دست آورده‌اند. در نتیجه سطح مسابقات بسیار بالا و قابل قبول است».


وی در پایان افزود: «لیگ ربات‌های پرنده پرمتقاضی‌ترین و پرطرفدارترین لیگ ربات‌هاست که 83 تیم برای شرکت در مسابقات اعلام آمادگی کردند و ما بعد از بررسی‌ٔهای فنی و سخت‌گیرانه 20 تیم را برای شرکت در مسابقات انتخاب کردیم


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته