در قانون اساسی هیچ کشوری معابر فقط حق سوارهها نیست
به گزارش گروه اجتماعی آنا، انریک پنه لوسا گفت: حتی بچههای ده دوازده ساله نیز میدانند پر بازدهترین مسیر برای استفاده از فضای کمیاب سطح شهر، ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی و پر ثمرترین وسیله، اتوبوس است.
وی با اشاره به اینکه ممکن است خطوط ویژه اتوبوسرانی چندان جالب و جذاب نباشد، اظهار کرد: اما تنها راه ممکن برای آوردن حمل و نقل جمعی به تمام نقاط کلانشهرهای در حال توسعه، اتوبوسهایی است که از ظرفیت عالی برخوردار هستند.
پنه لوسا با بیان اینکه نه تنها اتوبوسها در شهر به فضا نیاز دارند بلکه مردم نیز باید فضای کافی برای رفت و آمد داشته باشند، تصریح کرد: شهرها محل سکونت انسانها هستند و ما انسانها باید راه برویم، همانطور که ماهی باید شنا کند و پرنده باید پرواز کند، این در حالی است که تضاد عظیمی بین پیادهها و سوارهها در کلانشهرهای در حال توسعه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کلانشهرهای در حال توسعه، تصویری از یک دموکراسی ناکارآمد وجود دارد، اظهار کرد: در این شهرها افرادی که برای رسیدن به مقصد پیاده میروند، شهروندان درجه سه هستند، در صورتی که افرادی که با خودرو به این طرف و آن طرف میروند، شهروندان درجه یک محسوب میشوند.
پنه لوسا گفت: آنچه بین شهرهای پیشرفته و عقب مانده تفاوت ایجاد میکند، کمیت بزرگراهها نیست، بلکه کیفیت پیادهروهاست. بنابراین به جای ساختن روگذر و زیرگذر برای عبور و مرور سریعتر خودروها، باید برای رفت و آمد ایمنتر و راحتتر شهروندان، پیادهروهای با کیفیت ساخته شود.
وی با اشاره به اینکه گرفتن فضای عبور و مرور و پارک خودروها به نفع پیادهروها و رفت و آمد پیادهها مبارزهای سخت است، اظهار کرد: شهر باید به نوعی ساخته شود و فضاهای شهری باید به نوعی ایجاد شوند که کرامت انسانها در آن مستتر و منعکس شود.
شهردار سابق بوگوتا پایتخت کلمبیا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: علاوه بر این، باید نسبت به ایجاد فضا برای آمد و شد محافظت شده دوچرخه نیز به عنوان یکی از مؤلفههای شهری که برای کرامت انسانها احترام قائل است مبارزه شود و در چنین شهری، آنهایی که راه میروند یا دوچرخهسواری میکنند، به اندازه آنهایی که خودرو دارند، مهم هستند.
وی با اشاره به اینکه موضوع مهم این است که چطور فضای ارزشمند شهر را بین پیادهها، دوچرخهسوارها، حمل و نقل عمومی و خودروها تقسیم کنیم، اظهار کرد: در این تقسیمبندی نباید فراموش کنیم که قانون اساسی هیچ کشوری نگفته که معابر شهر فقط حق قانونی سوارههاست.
پنه لوسا افزود: راههای محافظت شده دوچرخه یک حق است، همانطور که پیادهروهای ایمن و راحت یک حق است و دارندگان وسایل نقلیه حق رفت و آمد ایمن را دارند، سایر شهروندان نیز از چنین حقی برخوردار هستند.
شهردار اسبق پایتخت کلمبیا بر این باور است که خطوط ویژه اتوبوسرانی و مسیرهای ویژه دوچرخه از نشانههای قدرتمند دموکراسی در شهرها هستند. شهروندی که با یک دوچرخه ۳۰ دلاری در شهر حرکت میکند، به اندازه شهروندی که با یک خودروی ۳ هزار دلاری در شهر تردد میکند، مهم است.
انتهای پیام/