دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1395 - 12:10

گروه دوم پناه‌جویان از یونان به ترکیه بازمی‌گردند

طبق توافق میان اتحادیه اروپا و آنکارا، یونان از امروز جمعه اقدام به بازگرداندن گروه دوم مهاجران و پناه‌جویان به ترکیه کرد.
کد خبر : 76212

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی، نخستین گروه از پناه‌جوبان و مهاجران که بخش اعظم آن‌ها را اتباعی از پاکستان تشکیل می‌دادند، دوشنبه گذشته به ترکیه منتقل شدند و این عملیات به‌دلایلی همچون افزایش درخواست های پناهندگی به یونان برای چند روز متوقف شد.


انتظار می‌رود امروز جمعه دو قایق، پناه‌جویان را از یونان به ترکیه برساند.


فرایند انتقال مهاجران و پناه‌جویان از اروپا به ترکیه به‌دنبال توافق میان اتحادیه اروپا و آنکارا با هدف کاهش حرکت دسته‌جمعی افراد و تسلط بر موج جدید بحران مهاجرت به غرب اروپا انجام شده است.


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که آنکارا تا زمانی که اروپا به تعهداتش درقبال آنکارا عمل کند، توافق‌نامه را اجرا می‌کند.


تعهداتی که اردوغان آن‌ها را بیان می‌کند، شامل پرداخت کمک 3.5 میلیارد دلاری به این کشور، تسهیل روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و تضمین پیوستن ترکیه به محدوده بدون نیاز به روادید اتحادیه اروپا (شینگن) است.


طبق توافقی که 18 مارس (28 اسفند 1394) اعلام شد، پناه‌جویانی که پس از 20 مارس (1 فروردین) خود را به یونان رساندند، در صورتی که درخواست پناهندگی خود را ثبت نکنند یا تقاضای پناهندگی‌شان رد شود به ترکیه بازگردانده می‌شوند.


همچنین طبق توافق، به ازای هر پناه‌جویی که به ترکیه بازگردانده شود، کشورهای اروپایی یک پناه‌جو را که درخواست پناهندگی وی قبول شده، می‌پذیرند. همزمان به ازای هر مهاجر سوری که بازگردانده شود، کشورهای اروپایی یک مهاجر سوری دیگر که درخواست پناهندگی وی پذیرفته شده را می‌پذیرند.


از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که کشورش بخش مهمی از تعهدات اتحادیه اروپا در مقابل ترکیه را بر عهده گرفته است، امروز جمعه و همزمان با دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «من امروز خیلی خوشحالم. هر چند می‌دانم که ما هنوز نتوانسته‌ایم به همه آنچه موظفیم عمل کنیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته