دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1395 - 09:50

سود 200 میلیون دلاری داعش از فروش عتیقه‌جات به ترکیه

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای اعلام کرد که شبه‌نظامیان داعش هر ساله سودی معادل 150 تا 200 میلیون دلار از فروش غیرقانونی عتیقه‌جاتی به جیب می‌زنند که از شهرها و مکان‌های تحت تصرف خود به دست می‌آورند.
کد خبر : 76080

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، ویتالی چورکین در این نامه نوشته است که «نزدیک به 100 هزار اشیای فرهنگی با ارزش جهانی، شامل 4500 مرکز باستان شناسی که در میان آن‌ها 9 مرکزی وجود دارد که به عنوان میراث جهانی شناخته می‌شوند، تحت کنترل داعش در عراق و سوریه قرار دارد.»


او افزود: «سود ناشی از فروش غیرقانونی این اشیا از سوی داعش به رقم تخمینی 150 تا 200 میلیون دلار می‌رسد.»


در این نامه آمده است که وزارت منابع طبیعی داعش کار فروش غیرقانونی این عتیقه‌جات را برعهده دارد. تنها همین وزارتخانه می‌تواند، این اشیا را نگهداری کرده و سپس آن‌ها را به فروش برساند.


ویتالی چورکین در این نامه نوشته است که بسیاری از این عتیقه‌جات از طریق سرزمین ترکیه منتقل شده و برخی از آن‌ها نیز در ترکیه مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند.


در این نامه آمده است که «مهمترین مرکز قاچاق اشیای موسوم به میراث فرهنگی جهانی، شهر قاضی آنتپ در ترکیه است. پس از فروش عتیقه‌جات در این شهر، شبکه‌ای از خریداران اشیای عتیقه، آن‌ها را خرید و فروش می‌کنند.»


همچنین طبق این نامه، جواهرات، سکه‌ها و موارد مشابه نیز به شهرهای ازمیر، مرسین و آنتالیا رفته و در این مناطق فروخته می‌شوند. «بسیاری از این اشیا، توسط بازارهای مجازی از جمله eBay به مشتریان خصوصی فروخته شده‌اند.»


شرکت eBay در واکنش به این موضوع گفته است که اطلاعی از این ادعاها ندارد اما می‌داند که از این شبکه برای فروش عتیقه‌جات نیز استفاده می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته