دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1395 - 14:01
یازدهمین مسابقات ربوکاپ ایران /5

تیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور برنده دور مقدماتی لیگ ربات‌های مین یاب هوشمند کوچک شد

در روز دوم یازدهمین مسابقات ربوکاپ ایران، تیم «خیام رباتیک» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور با سرپرستی محسن حیدری، عضو هیئت علمی این واحد دانشگاهی، برنده دور مقدماتی لیگ ربات های مین یاب هوشمند با اندازه کوچک شد.
کد خبر : 75966

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- تیم خیام رباتیک متشکل از 8 نفر از دانشجویان رشته آی تی (فناوری اطلاعات) و کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور است که حدود نه ماه را صرف ساخت ربات مین یاب «خیام» کرده است. این تیم برای نخستین بار است که در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران شرکت می کند.


محسن حیدری، سرپرست این تیم، در مورد ربات مین یاب خیام گفت: «این لیگ شامل دو ربات است؛ یکی ربات جست‌وجوگر که وظیفه کشف مین را به عهده دارد و دیگری ربات حمل‌کننده که وظیفه برداشت و حمل ربات را به عهده دارد».


وی افزود: «ربات اول یا جست وجوگر ابتدا کار خود را شروع می کند و مین را در زمین کشف می کند و اطلاعات به دست آمده را برای ربات دوم یا ربات حمل کننده می فرستد. ربات دوم براساس این اطلاعات به محل کشف مین می رود و آن را برمی دارد و حمل می کند».



وی عنوان کرد: «ربات خیام با استفاده از روش جدیدی ساخته شده است که قبلا در مسابقات رباتیک از آن استفاده نشده است. در این روش از پردازش تصویر و اسکن لیزری بهره برده‌ایم تا بتوانیم مین را آشکارسازی کنیم و مهم تر از آن، در این روش ربات‌ها خودشان هم می‌توانند همدیگر را پیدا کنند و با هم ارتباط برقرار کنند».


حیدری همچنین گفت: «هماهنگی میان ربات‌ها از بخش های دیگر کار سخت‌تر است و جزو بزرگترین چالش‌های این بخش از رباتیک به شمار می آید ولی ما از طریق مختصات جغرافیایی که ربات جست وجوگر می فرستد و همچنین از طریق پردازش تصویر توانستیم بر این چالش فائق شویم».


تیم خیام با توجه به این قابلیت ها و با وجودی که برای نخستین بار در مسابقات ربوکاپ شرکت کرده است، توانست عنوان بهترین تیم دور مسابقات مقدماتی لیگ مین یاب را از آن خود کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته