گزارش نیویورک تایمز از فروشگاههای اجناس لوکس در تهران/ رشد «انفجاری» بازار برندهای «سنگینوزن تجملی جهانی» در ایران
به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، وضعیت فروشگاههای عرضهکننده محصولات گرانقیمت برندهای مختلف در ایران مورد توجه روزنامه نیویورک تایمز قرار گرفته است.
این روزنامه آمریکایی در مقاله مفصلی به قلم الیزابت پاتن که صبح سهشنبه 5 آوریل (17 فروردین) منتشر شد، از رشد «انفجاری» بازار برندهای «سنگینوزن تجملی جهانی» در دوازده ماه گذشته در ایران خبر داده است.
به نوشته نیویورک تایمز، ایران پس از 30 سال ریاضت اقتصادی، با برداشته شدن تحریم های اقتصادی در ماه ژانویه (دی) «بار دیگر وارد اقتصاد جهانی شده است، موردی که مورگن استنلی عنوان بزرگترین مسأله برای اقتصاد جهانی از زمان سقوط دیوار برلین تاکنون را به آن داده است.»
بر اساس این گزارش با افزایش جمعیت ایران و رسیدن آن به تقریباً 80 میلیون نفر که بخش بزرگی از آن تحصیلکرده و دارای درآمد متوسط است، تمایل برای خرید کالاهای مصرفی گرانقیمت و تجملی و گوشیهای تلفن همراه مدام بیشتر میشود و «برندهای غربی هجوم میآورند تا از فرصتها و البته مخاطرات راهاندازی فروشگاه در ایران نصیبی ببرند.»
رناتو سمهراری، مدیر اجرایی یک برند معتبر ایتالیایی که به نوشته نیویورک تایمز «اولین برند تجملی قابل توجهی است که در ماه فوریه (بهمن)با افتتاح بوتیک دو طبقه در محله اعیاننشین زعفرانیه تهران وارد این بازار شده» گفته است: «از مدتی پیش چشم انداز بازار ایران علاقه ما را به خود جلب کرده بود، اما پس از آنکه تحریمها برداشته شد، ما به روند راهاندازی بوتیک خود در داخل مرزهای آن کشور شتاب بخشیدیم.» وی افزود که این برند از مدتها پیش و با توجه به استقبال ایرانیان ثروتمند مسافر در شهرهای استانبول و دبی بر اهمیت سرمایهگذاری هرچه سریعتر روی این تقاضا در داخل ایران واقف بوده است.
بر اساس این گزارش، 90 درصد سهام آن شرکت را یک شرکت خصوصی ایتالیایی تولیدی لباس به رقم تقریباً 430 میلیون دلار خریداری کرده و به این ترتیب سرمایه قابل توجهی وارد آن کرده است. وی گفته است که «میدانستیم باید سریع حرکت کنیم تا جایگاه مهمی در ذهن مصرفکنندگان اجناس لوکس در ایران بهدست بیاوریم، نه فقط به خاطر اینکه آن کشور دومین کشور ثروتمند در منطقه پس از عربستان سعودی است، بلکه به علت وجود رقبای متعددی که درست پشت سر ما هستند.»
در این گزارش از چندین برند پوشاک و لوازم آرایشی، مشکلات موجود در زمینه تبلیغ برندها، مشکلات و محدودیتهای موجود در زمینه رفتوآمد و گردشگری، خرید آنلاین و کارآفرینان ایرانی در داخل و خارج کشور سخن به میان آمده است.
کارتهای اعتباری داخلی که در اختیار «تقریباً همه ایرانیان» قرار دارد و سایتهای خرید و فروش اینترنتی مشهور در ایران و سادگی خرید آنلاین از دیگر مسائل مطرح شده در گزارش نیویورک تایمز است.
نویسنده در پایان به نقل از یک مدیر تجاری ایرانی ساکن خارج از کشور نوشته: «ایران کشوری است که بخش بزرگی از جمعیت آن برای هزاران سال صاحب فرهنگی بودهاند که درکی عمیق از طراحی، هنر و زیبایی داشته است. برندگان و بازندگان امروز را تعریف مفهوم تجمل تعیین خواهد کرد و (برنده کسی خواهد بود که بداند) چگونه واقعاً میتوان برای مصرفکننده قرن بیستویکمی مطلوب بود.»
انتهای پیام/