دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1395 - 13:48

مذاکرات وین؛ این‌بار با موضوع نزاع میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

مذاکرات وین قرار است امروز سه‌شنبه با موضوع نزاع جاری میان نیروهای ارمنی با جمهوری آذربایجان برگزار شود.
کد خبر : 75678

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از شبکه خبری العالم، پایتخت اتریش امروز سه‌شنبه میزبان نشست گروه مینسک با موضوع نزاع در قره‌باغ خواهد بود. این در حالی است که چهار روز از آغاز تنش در این منطقه میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌گذرد، نزاعی که تاکنون حدود 40 کشته برجای گذاشته است.


موضوع نشست امروز، بررسی از سرگرفته شدن خشونت‌ها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ میان نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و شبه‌نظامیان مورد حمایت ارمنستان است.


وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای ارمنی خود خواستار برقراری فوری آتش‌بس در این منطقه شده است.»


وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز گذشته (دوشنبه) از ادامه درگیری‌ها و به بار آمدن تلفات جانی در خط مقدم جبهه درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی خبر داد.


وزارت دفاع جمهوری خودخوانده قره‌باغ نیز اعلام کرد که آمادگی دارد با هدف بازگشت به مواضع پیشین با جمهوری آذربایجان مصالحه کند.


مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی تبدیل شد. در نتیجه این مناقشه٬ منطقه کوهستانی قره‌باغ و هفت شهرستان همجوار آن تحت سلطه نیروهای ارمنستان درآمد.


در می 1994 (اردیبهشت 1373) میان دو طرف، آتش‌بس برقرار شد ولی میانجی‌گری بین‌المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته