دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1395 - 12:45

نخستین رمانِ پاموک در نمایشگاه کتاب تهران/ سیف‌الدینی: هیچ تصویری از شهر آفتاب ندارم

مترجم آثار پاموک و اُتای معتقد است آنچه بیشتر در مصلی تهران شاهدش بودیم، تفریح و غذاخوری و تفرج بوده تا کتاب. او امیدوار است این نقیضه در شهر آفتاب، اصلاح شود.
کد خبر : 75637

علیرضا سیف‌الدینی –نویسنده و مترجم- با اعلام خبر چاپ رمان «جودت بیگ و پسرانش» از سوی نشر نیماژ، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا اظهار داشت: «این رمان که نخستین رمان اورهان پاموک است، سرانجام در سال گذشته مجوز گرفت و تازه‌ترین کتاب من در نمایشگاه کتاب تهران امسال خواهد بود.»


وی در توضیح این رمان گفت: «داستان، داستان اتفاق‌هایی که در اواخر دوره امپراطوری عثمانی برای یک خانواده رخ می‌دهد؛ اتفاق‌هایی که حاصل ورود مظاهر مدرنیته به زندگی سنتی مردم ترکیه بود.»


همچنین درباره مراحل ترجمه یکی دیگر از رمان‌های پاموک گفت: «در حال حاضر مشغول رمان یکی مانده به آخرین این نویسنده مشهور هستم. این رمان نیز از لحاظ مکتب شباهت‌های زیادی به اولین رمانِ‌پاموک دارد؛ آنچنانکه زندکی شخصی را روایت می‌کند که از سطوح پایین جامعه و متعل به یکی از دهات ترکیه است که برای کار و زندگی به استانبول می‌رود. این داستان،‌ روایت‌گر مهاجرت‌ روستائیان ترک در دهه 50 و 60 میلادی به استانبول است.»


نویسنده رمان‌های «پلنگ‌خانم تنهاست» و «خروج» درباره مراحل نگارش رمان «خم» نیز خاطر نشان کرد: «همچنان کار نوشتن و یادداشت‌برداری‌های تحقیقی-تاریخی را پیش می‌برم اما با توجه به شرایط و نیاز به زمان و مطالعه، روند کار خیلی کند و سخت پیش می‌رود.»


سیف‌الدینی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب چیست، گفت: «تصویری از نمایشگاه امسال ندارم و اصلا نمی‌دانم با این تغییر مکان، چه اتفاق‌هایی را رقم خواهد زد. البته از یک منظر، نمایشگاه همیشه محلی برای تازه شدن دید و بازدید‌ها برای اهالی قلم و کتاب‌دوستان بوده و امیدوارم این امکان در محل تازه نمایشگاه، پررنگ‌تر شود.»


وی ادامه داد: «تا سال قبل که نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شد، حضور در نمایشگاه برای من سخت بود. شاید بشود در نمایشگاهِ امسال، بهتر نفس کشید و شرایط حضور در آن، بیشتر فراهم شود.»


این نویسنده و مترجم همچنین گفت: «آنچه بیشتر در مصلی تهران شاهدش بودیم، تفریح و غذاخوری و تفرج بود. البته وجود چنین امکاناتی در پیرامون هر نمایشگاهی لازم است،‌اما نه در حدی که پررنگ‌تر از متن (نمایشگاه کتاب) دیده شوند. امیدوارم این نقیضه نیز در شهر آفتاب، اصلاح شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته