دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد

اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی با حذف تعرفه ترجیحی کشورهای هدف

مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در سالی که با عنوان «اقتصاد مقاومت، اقدام و عمل» نامگذاری شده است یکی از اقدامات و عملکردها باید این باشد که تعرفه ترجیحی با کشورهای هدف به صفر برسد.
کد خبر : 75626

محمد‌ مهدی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه اکنون میزان صادرات ایران با یک سری از کشورها نسبت به وارداتمان بیشتر است، افزود: وجود تعرفه ترجیحی باعث می‌شود تا قیمت تمام شده کالاهای ما در بازارهای هدف افزایش پیدا کند.


وی ادامه داد: برخی از کشورها کالاهای مشابه با کالاهای ایرانی تولید می‌کنند و از آنجا که این تعرفه را پرداخت نمی‌کنند، کالاهای آنها در بازار مصرف با قیمت پایین‌تری از کالاهای ایرانی عرضه می‌شود و این موضوع قدرت رقابت را از ما می‌گیرد.


عضو هیات مدیره شورای بازرگانی ایران و هند با بیان اینکه در برخی موارد رقابت کالاهای ما روی همان میزان تعرفه ترجیحی است که به عنوان عوارض ورود به کشور خریدار پرداخت می‌شود، تصریح کرد: باید تا جای ممکن در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» این تعرفه را به صفر برسانیم. این موضوع به ویژه در رابطه با کشورهایی که خریدشان از ما بالاتر است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


وی درباره اولویت کشورهایی که باید درباره تعرفه ترجیحی باید با آنها به توافق رسید، اظهار کرد: افغانستان، عراق و بسیاری از کشورهای آسیای میانه را که در اصل مصرف‌کننده کالاهای ما هستند، می‌توان به عنوان کشورهای هدف در نظر گرفت.


طباطبایی ادامه داد: اگر توافقات و تفاهم‌نامه‌هایی درباره حذف تعرفه ترجیحی با این کشورها به امضا برسد، کمک بزرگی به بحث صادرات کشور خواهد شد.


وی درباره موارد دیگری که در سال «اقتصاد مقاومت، اقدام و عمل» باید به آنها توجه داشت نیز گفت: شفاف‌سازی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود.


به گفته مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران باید بخش عمده انتقال چرخه تجارت و اقتصاد به سمت بخش خصوصی حرکت کند و شرکت‌هایی که دولتی یا خصولتی هستند به مرور از چرخه اقتصادی کناره‌گیری کنند.


وی به کوچک شدن بدنه دولت اشاره و تاکید کرد: در صورت کوچک شدن دولت هزینه‌های آن نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع به شفاف‌سازی بیشتر کمک خواهد کرد.


طباطبایی با بیان اینکه در بحث مالیات‌ها باید شفاف‌سازی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر اصل 44 است که باید در اجرای آن اقدام و عمل جدی انجام شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته