دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1395 - 11:56

فانی: اهمیت آموزش و پرورش دختران، از پسران بیشتر است

وزیر آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش دختران نسبت به پسران از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: دختران امروز، مادران آینده ما هستند که اگر اینها خوب تربیت شوند نسل آینده نیز خوب و مناسب تربیت می‌شود.
کد خبر : 75623

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اصغر فانی در دومین همایش یاس مهربانی که در سالن حجاب برگزار شد، با توجه به نقش خانواده در تربیت فرزندان گفت: در اسناد مربوط به سند تحول آموزش و پرورش کشور 4 عامل اساسی از قبیل خانواده، حاکمیت، رسانه‌ و نهادها و سازمان‌های غیردولتی از ارکان تربیت در عصر حاضر به شمار می‌روند. حاکمیت از طریق مدارس، تعلیم و تربیت رسمی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی می‌تواند تاثیر عمده‌ای در تربیت نسل آینده داشته باشد.


وزیر آموزش و پرورش کشور افزود: توفیق در آموزش و پرورش رسمی نیازمند مشارکت والدین و خانواده است. اگر خانواده‌ها همراه نظام تعلیم و تربیت رسمی نباشند، تربیت شکل نمی‌گیرد. تعارض بین خانواده و آموزش و پرورش می‌تواند آثار مخربی در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کند، لذا آموزش و پرورش بدون حضور فعال خانواده‌ها قادر به تعلیم و تربیت نیست.


وی در ادامه تصریح کرد: نقش مادران در شکل‌گیری شخصیت و تربیت کودکان به خصوص در سنین قبل از دبستان بی‌بدیل است. حقوق اسلامی و تحقیقات جهانی نشان می‌دهد شخصیت فرزندان تا سنین 7 سالگی شکل می‌گیرد که این تربیت و تشکیل شخصیت در دامن مادران و خانواده انجام می‌شود، لذا نقش زنان در شکل‌گیری شخصیت فرزندان و در شکل‌گیری جامعه آینده جدی است بنابراین اهمیت پیش‌دبستانی، دبستان و همکاران فرهنگی به عنوان مربی و معلم در شکل‌گیری شخصیت نسل آینده و تربیت ایران اسلامی جدی و از این منظر شخصیت و توانمندی و تلاش‌های فرهنگیان بی‌بدیل است.


فانی در ادامه با توجه به اهمیت آموزش و پرورش دختران گفت: یکی از شاخصه‌هایی که در دنیا آموزش و پرورش‌ها را براساس آن می‌سنجند، آموزش و پرورش دختران و سهم دختران از تحصیل است.


وی افزود: درصد دختران تحت پوشش آموزش و پرورش در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه مسئولان به این امر وضعیت نسبتا خوبی در دنیا پیدا کرد به گونه‌ای که وقتی همکاران ما در یکی از سمینارهای جهانی آمارها و گزارش‌های خود را در این خصوص ارائه کردند مسئولان جهانی قبول نکردند و باور نداشتند که در جمهوری اسلامی آموزش و پرورش دختران مورد قبول واقع شده باشد که ما راه را برای تحقیق و بررسی آنها باز کردیم و مسئولان پس از پیگیری این مسئله را باور داشتند.


وی افزود: در آموزش و پرورش دختران ما به دنبال دو هدف اساسی هستیم که هدف اول تربیت آنها و هدف دوم اهمیت آنها به عنوان مادران آینده است زیرا اگر دانش‌آموزان دختر به خوبی تربیت شوند نسل آینده نیز تربیت مناسبی خواهد داشت. بنابراین آموزش و پرورش دختران نسبت به پسران از اهمیت بالاتری برخوردار است.


فانی در ادامه درباره نقش آموزش و پرورش در رابطه با تربیت دختران و استفاده از توانمندی آنها گفت: آموزش و پرورش دختران باید نکاتی را رعایت کنند که یکی از مهم‌ترین آن معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا(س) است. به همین دلیل، از همکارانمان در آموزش و پرورش درخواست دارم نسبت به معاصرسازی شخصیت بانوی گرامی اسلام اقدام کنند زیرا ما باید رفتار آن بزرگوار را با واقعیت‌های امروز تطبیق کنیم و بازتعریفی از رفتار آن بزرگوار را ارائه دهیم.


وزیر آموزش و پرورش کشور افزود: دومین اقدام مهم آموزش و پرورش در این حوزه توانمندسازی همکاران فرهنگی است. بیش از نیمی از فرهنگیان کشور را زنان تشکیل می‌دهند که بحث توانمندسازی آنها و استفاده از توانایی آنها موضوعی است که مورد تاکید رییس‌جمهوری و عنایت دولت یازدهم قرار گرفته است.


وی عنوان کرد: استفاده از توانمندی‌های فرهنگیان زن در مدیریت‌های آموزش و پرورش و پست‌های کارشناسی برای استفاده بیشتر و موثرتر از وجود همکاران فرهنگی زن در عرصه‌های مختلف است که باید مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد.


فانی در پایان با توجه مقام زن در اسلام گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید شما را از یک گوهر آفریدیم و همسرش را هم از همان گوهر آفریدیم. خلقت زن و مرد هردو از یک گوهر است. همچنین در سوره آل‌عمران آیه 95 خداوند می‌فرماید: من عمل هیچ عمل‌کننده‌ای از شما چه زن و چه مرد را ضایع نمی‌کنم.» همچنین خداوند در بخش دیگری از قرآن برای رشد و تعالی انسان الگوهای مختلفی را تعریف کرده است که برای مردان حضرت ابراهیم و محمد(ص) و برای زنان آسیه و مریم معرفی شده است.


وی افزود: اولین شهید اسلام سمیه است، یک زن به عنوان حامی و مدافع اسلام به شهادت رسیده و اینطور در تاریخ مقرر شده که اولین شهید به اسلام زن باشد و پیامبر می‌فرماید: از نشانه‌های سعادت مرد این است که اولین فرزندش دختر باشد و این در شرایطی است که در زمان جاهلیت پیامبر دختران را مایه سعادت دانسته است.


وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا صدیقه کبری استمرار اسوه خداست، به همین جهت حضرتش برای امامان، زنان، مردان و نسل آینده حجت و الگو است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته