فانی: اهمیت آموزش و پرورش دختران، از پسران بیشتر است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیاصغر فانی در دومین همایش یاس مهربانی که در سالن حجاب برگزار شد، با توجه به نقش خانواده در تربیت فرزندان گفت: در اسناد مربوط به سند تحول آموزش و پرورش کشور 4 عامل اساسی از قبیل خانواده، حاکمیت، رسانه و نهادها و سازمانهای غیردولتی از ارکان تربیت در عصر حاضر به شمار میروند. حاکمیت از طریق مدارس، تعلیم و تربیت رسمی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی میتواند تاثیر عمدهای در تربیت نسل آینده داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش کشور افزود: توفیق در آموزش و پرورش رسمی نیازمند مشارکت والدین و خانواده است. اگر خانوادهها همراه نظام تعلیم و تربیت رسمی نباشند، تربیت شکل نمیگیرد. تعارض بین خانواده و آموزش و پرورش میتواند آثار مخربی در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کند، لذا آموزش و پرورش بدون حضور فعال خانوادهها قادر به تعلیم و تربیت نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: نقش مادران در شکلگیری شخصیت و تربیت کودکان به خصوص در سنین قبل از دبستان بیبدیل است. حقوق اسلامی و تحقیقات جهانی نشان میدهد شخصیت فرزندان تا سنین 7 سالگی شکل میگیرد که این تربیت و تشکیل شخصیت در دامن مادران و خانواده انجام میشود، لذا نقش زنان در شکلگیری شخصیت فرزندان و در شکلگیری جامعه آینده جدی است بنابراین اهمیت پیشدبستانی، دبستان و همکاران فرهنگی به عنوان مربی و معلم در شکلگیری شخصیت نسل آینده و تربیت ایران اسلامی جدی و از این منظر شخصیت و توانمندی و تلاشهای فرهنگیان بیبدیل است.
فانی در ادامه با توجه به اهمیت آموزش و پرورش دختران گفت: یکی از شاخصههایی که در دنیا آموزش و پرورشها را براساس آن میسنجند، آموزش و پرورش دختران و سهم دختران از تحصیل است.
وی افزود: درصد دختران تحت پوشش آموزش و پرورش در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه مسئولان به این امر وضعیت نسبتا خوبی در دنیا پیدا کرد به گونهای که وقتی همکاران ما در یکی از سمینارهای جهانی آمارها و گزارشهای خود را در این خصوص ارائه کردند مسئولان جهانی قبول نکردند و باور نداشتند که در جمهوری اسلامی آموزش و پرورش دختران مورد قبول واقع شده باشد که ما راه را برای تحقیق و بررسی آنها باز کردیم و مسئولان پس از پیگیری این مسئله را باور داشتند.
وی افزود: در آموزش و پرورش دختران ما به دنبال دو هدف اساسی هستیم که هدف اول تربیت آنها و هدف دوم اهمیت آنها به عنوان مادران آینده است زیرا اگر دانشآموزان دختر به خوبی تربیت شوند نسل آینده نیز تربیت مناسبی خواهد داشت. بنابراین آموزش و پرورش دختران نسبت به پسران از اهمیت بالاتری برخوردار است.
فانی در ادامه درباره نقش آموزش و پرورش در رابطه با تربیت دختران و استفاده از توانمندی آنها گفت: آموزش و پرورش دختران باید نکاتی را رعایت کنند که یکی از مهمترین آن معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا(س) است. به همین دلیل، از همکارانمان در آموزش و پرورش درخواست دارم نسبت به معاصرسازی شخصیت بانوی گرامی اسلام اقدام کنند زیرا ما باید رفتار آن بزرگوار را با واقعیتهای امروز تطبیق کنیم و بازتعریفی از رفتار آن بزرگوار را ارائه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش کشور افزود: دومین اقدام مهم آموزش و پرورش در این حوزه توانمندسازی همکاران فرهنگی است. بیش از نیمی از فرهنگیان کشور را زنان تشکیل میدهند که بحث توانمندسازی آنها و استفاده از توانایی آنها موضوعی است که مورد تاکید رییسجمهوری و عنایت دولت یازدهم قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: استفاده از توانمندیهای فرهنگیان زن در مدیریتهای آموزش و پرورش و پستهای کارشناسی برای استفاده بیشتر و موثرتر از وجود همکاران فرهنگی زن در عرصههای مختلف است که باید مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد.
فانی در پایان با توجه مقام زن در اسلام گفت: خداوند در قرآن کریم میفرماید شما را از یک گوهر آفریدیم و همسرش را هم از همان گوهر آفریدیم. خلقت زن و مرد هردو از یک گوهر است. همچنین در سوره آلعمران آیه 95 خداوند میفرماید: من عمل هیچ عملکنندهای از شما چه زن و چه مرد را ضایع نمیکنم.» همچنین خداوند در بخش دیگری از قرآن برای رشد و تعالی انسان الگوهای مختلفی را تعریف کرده است که برای مردان حضرت ابراهیم و محمد(ص) و برای زنان آسیه و مریم معرفی شده است.
وی افزود: اولین شهید اسلام سمیه است، یک زن به عنوان حامی و مدافع اسلام به شهادت رسیده و اینطور در تاریخ مقرر شده که اولین شهید به اسلام زن باشد و پیامبر میفرماید: از نشانههای سعادت مرد این است که اولین فرزندش دختر باشد و این در شرایطی است که در زمان جاهلیت پیامبر دختران را مایه سعادت دانسته است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا صدیقه کبری استمرار اسوه خداست، به همین جهت حضرتش برای امامان، زنان، مردان و نسل آینده حجت و الگو است.
انتهای پیام/