دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1395 - 10:46

افشای اسناد محرمانه درباره پولشویی سیاستمداران مشهور جهان

اسناد محرمانه‌ای که به‌تازگی افشا شده است، ابعاد جدید و بی‌سابقه‌ای از فرار مالیاتی افراد قدرتمند سیاسی و افراد مشهور و ثروتمند را نشان می‌دهد.
کد خبر : 75350

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه رای‌الیوم، شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی تفصیلی بیان می‌کند که حدود 11 میلیون سند متعلق به شرکتی حقوقی به نام «موساک فونسکا» نشان می‌دهد که این شرکت چگونه به مشتریان خود در سراسر جهان کمک می‌کند تا به اقداماتی نظیر پولشویی یا فرار مالیاتی دست بزنند.


در این اسناد که نشریه آلمانی «زد دویچه زایدونچ» آنها را منتشر کرده است، علاوه بر نام افراد مشهور از جمله لیونل مسی، بازیکن صاحب نام آرژانتینی، نام رهبران 72 کشور به چشم می‌خورد. از جمله این رهبران حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری سابق مصر، معمر قذافی، رهبر سابق لیبی و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هستند.


شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرده که نام 107 موسسه رسانه‌ای و 78 کشور در تحلیل‌های این اسناد وجود دارد ولی هویت منبع افشاکننده اسناد مشخص نیست.


یک بانک روسی که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نزدیک است، در این اسناد به پولشویی مبلغی بیش از یک میلیارد دلار متهم شده است.


همچنین طبق این اسناد، سیگوندور گونلاوگسون، نخست‌وزیر ایسلند به در اختیار داشتن اموالی نامشخص در بانک‌های این کشور متهم شده است.


جرارد رایلی، رئیس اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیق‌گرا در این‌باره گفت: «این اسناد جزو فعالیت‌های معمولی و روزانه شرکت موساک فونسکا در 40 سال گذشته به‌شمار می‌رود.»


همچنین شرکت موساک فونسکا این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است که این شرکت بیش از چهار دهه بدون اینکه به انجام کار خلافی محکوم شود، فعالیت کرده است.


از مجموع این 11.5 میلیون سند، حدود 4.8 میلیون مورد از آنها را ایمیل، 3 میلیون مورد را اسنادی با فرمت پایگاه‌های داده، 2 میلیون مورد را پی‌دی‌اف یک میلیون مورد را عکس، 320 هزار مورد را متن تشکیل می‌دهد.


فهرست تعدادی از افرادی که درباره فساد، پولشویی و فرار مالیاتی آن‌ها در این اسناد افشاگری شده به شرح زیر است:


الف: رهبران جهان


پادشاه عربستان سعودی


امیر ابوظبی و رئیس کشور امارات عربی متحده


امیر سابق قطر


نخست‌وزیر سابق قطر


نخست‌وزیر سابق اردن


رئیس‌جمهوری سابق سودان


نخست‌وزیر سابق اوکراین


رئیس‌جمهوری اوکراین


رئیس‌جمهوری آرژانتین


نخست‌وزیر سابق گرجستان


نخست‌وزیر ایسلند


نخست‌وزیر سابق عراق


ب: اقوام و خویشاوندان رهبران جهان


پدر نخست‌وزیر انگلیس


پسر حسنی مبارک رئیس‌جمهوری سابق مصر


منشی شخصی شاه مراکش


فرزندان نخست‌وزیر پاکستان


پسر رئیس‌جمهوری سابق غنا


پسر نخست‌وزیر مالزی


دستیار دو رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین


پیمانکار محبوب رئیس‌جمهوری مکزیک


خواهر پادشاه سابق اسپانیا


اعضای درجه اول خانواده رئیس‌جمهوری آذربایجان


دختر نخست‌وزیر سابق چین


برخی دوستان رئیس‌جمهوری روسیه


برخی اقوام رئیس‌جمهوری سوریه


برخی اقوام رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی


بیوه دیکتاتور سابق غنا


ج: برخی سیاستمداران و چهره های مشهور


محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی


مایکل میتس عضو پارلمان انگلیس


محمد مصطفی یکی از چهره های کلیدی تشکیلات خودگردان فلسطین


در این فهرست برخی سیاستمداران فعلی و سابق و اقوام آن‌ها از کشورهای انگلیس،عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، الجزایر، آنگولا، آرژانتین، آذربایجان، بلژیک، بلیز، بوتسوانا، برزیل، کامبوج، شیلی، چین، کلمبیا، کنگو، اکوادور، مصر، فنلاند، فرانسه، گرجستان، غنا، یونان، گینه، هندوراس، مجارستان، ایسلند، هند، عراق، ایتالیا، اردن، قزاقستان، کنیا، لوکزامبورگ، مالزی، مالت، مکزیک، مراکش، نیجریه، پاکستان، فلسطین، پاناما، پرو، لهستان، پرتغال، روسیه، روآندا، سنگال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سودان، سوئیس، سوریه، اوکراین، ونزوئلا و زامبیا وجود دارد.


منبع اسناد: https://panamapapers.sueddeutsche.de/en


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته