دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید تقریبا دو برابر میشوند
دکتر حسین ابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه آنا گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور واحدها و پردیسهای بینالمللی تاسیس کرده است. واحدهای بینالملل داخلی که بیشتر در مناطق آزاد راهاندازی شده اند، با 2 هدف ایجاد و توسعه پیدا کردهاند.»
او افزود: «به دلیل نزدیکی این مناطق به نقاط مرزی، احتمال جذب دانشجو از کشورهای دیگر بیشتر از سایر نقاط کشور است. همچنین با ایجاد این دانشگاهها سعی شد تا حدی از خروج دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری شود. زیرا هر سال تعداد زیادی از افراد برای ادامه تحصیل کشور را ترک میکنند.»
ابراهیمی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی سعی دارد در سراسر کشور با جذب دانشجو از خروج دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی جلوگیری به عمل آورد.»
شورای مدیریت واحدهای مناطق آزاد
مدیر کل امور بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «از آنجایی که اغلب واحدهای بینالملل داخلی در مناطق آزاد تاسیس شدهاند برای اینکه این واحدها بتوانند از پتاسیلهای منطقه آزاد استفاده کنند، دانشگاه آزاد اسلامی تفاهمنامهای با شورای عالی مناطق آزاد امضا کرد. یکی از بندهای این تفاهمنامه بر این مسئله تاکید داشت که این تفاهمنامه باید حتما در هیات امنای مرکزی نیز به تصویب برسد. در خرداد 1394 این تفاهمنامه به تایید هیات امنای مرکزی رسید و شورایی به نام «شورای مدیریت واحدهای مناطق آزاد» ایجاد شد.»
او نمایندگان شورای عالی مناطق آزاد ریاست جمهوری و نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی را اعضای شورای مدیریت واحدهای مناطق آزاد اعلام کرد. به گفته او نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی در این شورا معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، معاون برنامهریزی و اقتصاد دانشبنیان دانشگاه، مدیرکل بینالملل، رییس واحد کیش و دبیر شورای اقتصاد دانشبنیان دانشگاه هستند. ابراهیمی گفت: «نمایندگان شورای عالی مناطق آزاد ریاست جمهوری نیز اکبر ترکان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، حجتالاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد، رییس منطقه آزاد اروند و رییس منطقه آزاد کیش هستند.»
ابراهیمی افزود: «مهمترین وظیفه شورای مناطق آزاد توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد است. سازمان مناطق آزاد امکاناتی را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار میدهد و دانشگاه آزاد در مقابل باید نیازهای علمی و آموزشی مناطق آزاد را تامین کند.»
او یکی دیگر از اختیارات شورا را اضافه شدن مصوبات این شورا به مصوبات هیات امناهای استانی دانست و افزود: «این مساله میتواند تا حدی باعث کاهش بوروکراسی شود. فعالیتهای این شورای راهبردی تنها در چارچوب مناطق آزاد و واحدهای بینالملل دانشگاه آزاد است و تا کنون 3 جلسه تشکیل شده که مصوبات خوبی به همراه داشت. همچنین کمیتهای تحت عنوان کمیته واحدهای مناطق آزاد در زیر مجموعه این شورا تشکیل شد که هر 2 ماه یک بار جلساتی را برگزار میکند.»
آزمون اختصاصی مناطق آزاد
ابراهیمی متنوعسازی شیوههای جذب دانشجو در مناطق آزاد را یکی از مصوبات مهم این شورا دانست و گفت: «در این شورا، در کمسیون تخصصی هیات امنا و در هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی آزمون اختصاصی مناطق آزاد مصوب شد. ثبتنام این آزمون که برای اولینبار برگزار میشود از 16 آذر شروع و در 18 دی برگزار شد.»
او افزود: «تحول بسیار زیادی در مناطق آزاد صورت گرفته است، به عنوان مثال علیرغم امکانات خوبی که واحد چاپهار در اختیار داشت تاکنون مقطع کارشناسی ارشد در این واحد وجود نداشت، با همکاری واحد زاهدان به عنوان واحد مادر 4 رشته مورد نیاز این منطقه در مقطع کارشناسی ارشد و 2 رشته در دورههای دکتری تخصصی راهاندازی شد.»
واحدهای بینالملل و دفاتر همکاری
ابراهیمی واحدهای بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی را واحد کیش، قشم، خلیجفارس در منطقه آزاد اروند، چابهار، ماکو، جلفا، واحد بینالمللی انزلی و واحد بینالمللی آیتالله آملی برشمرد و گفت: «2 مجتمع بینالملل نیز شامل مجتمع بینالملل گلبهار مشهد توسط واحد مشهد، و مجتمع بینالملل تبریز نیز در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند.»
او گفت: «ایجاد واحد جدید در برنامه وجود ندارد، یعنی تنها به دنبال بینالمللی شدن آندسته از واحدها هستیم که پتانسیل بینالمللی شدن را داشته باشد تا این واحدها را به عنوان مجتمع بینالمللی معرفی کنیم. هماکنون واحد قزوین، واحد اصفهان، واحد نجفآباد واحدهایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به مجتمعهای بینالمللی را دارند.»
مدیرکل امور بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور 4 واحد فعال دارد که شامل واحد امارات، واحد افغانستان، لبنان و واحد آکسفورد است. این دانشگاههای معمولا دانشجوی غیر ایرانی را جذب میکنند و هر کدام حوزه فعالیت خاصی دارند. به عنوان مثال واحد افغانستان بیشتر بر روی تحصیلات تکمیلی برای اتباع افغان تمرکز دارد. یا واحد امارات علاوه بر توسعه تحصیلات تکمیلی بر روی مقاطع کارشناسی و فعالیتهای پژوهشی و برگزاری همایشها و کنفرانسها متمرکز شده است.»
او افزود: «واحد آکسفورد بیشتر بر روی آموزش نیروی انسانی، کالج زبان انگلیسی تمرکز دارد. همچنین این واحد میتواند نقش رابط را در طرحهای پژوهشی مشترک همکاریهای علمی بین واحدهای داخل ایران و دانشگاههای سایر کشورها داشته باشد. واحد لبنان نیز بیشتر در حوزه علوم انسانی فعالیت دارد، و 800 دانشجوی در مقاطع مختلف به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این واحد مشغول به تحصیل هستند.»
ابراهیمی گفت: «قرار است در آینده تعدادی واحد در کشورهای دیگر تأسیس شود. میتوان به واحد مسکو، واحد عمان اشاره کرد. همچنین قرار است در عراق و اقلیم کردستان نیز شعبهای راهاندازی شود.»
او افزود: «کشورهای دنیا در سند راهبردی به 2 دسته تقسیم شدهاند، اول کشورهایی مانند کشورهای افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و... تحت عنوان کشورهای مسلمان، کشورهای همسایه و کشورهایی که نیاز دارند دانشگاه آزاد اسلامی در آنها فعالیت آموزشی انجام دهد. دسته دوم کشورهای توسعهیافته هستند که دانشگاه آزاد اسلامی میتواند با حضور در این کشورها سطح علمی دانشگاههای کشور را افزایش دهد و برند بینالمللی شدن دانشگاه آزاد اسلامی را حفظ کند.»
ابراهیمی تاکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی در این کشورها بیشتر به دنبال تاسیس دفاتر همکاری است و ادامه داد: «این دفترهای همکاری در بخشهای مختلفی فعالیت میکنند. عمدهترین بخش فعالیتهای این دفاتر بخش مربوط به همکاریهای علمی بین دانشگاههای آزاد اسلامی کشور و دانشگاههای دنیا است. توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی، ترویج و توسعه فرهنگ و هنر و تمدن ایرانی-اسلامی از سایر برنامههای این دفاتر است.»
او افزود: « در برنامه 5 ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بینالملل تعریف شده که در کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، انگلستان قرار است دفاتر همکاری تاسیس شود. همچنین ایجاد دفاتر همکاری در کشورهای اروپای شرقی جزء برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی است. قرار است در کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان شعبه ایجاد شود.»
کمیته پذیرش دانشجویان غیر ایرانی
او تعداد دانشجویان برونمرزی دانشگاه آزاد اسلامی را حدود 4 هزار نفر اعلام کرد و افزود: «همچنین تقریبا 5هزار نفر دانشجوی غیر ایرانی در داخل کشور پذیرش شدهاند. این دانشجویان از 2 کانال می توانند به دانشگاه آزاد اسلامی وارد شوند. دانشجویان غیر ایرانی که در ایران مقیماند و از طریق کنکور وارد دانشگاه میشوند، عدهای نیز دیپلم خود را در کشور خودشان اخذ کردهاند و برای ادامه تحصیل به ایران آمدهاند.»
ابراهیمی گفت: «کمیتهای تحت عنوان کمیته پذیرش دانشجویان غیر ایرانی تشکیل شده است، دانشجویان غیر ایرانی مدارک خود را طریق سامانهای که برای این امر در نظر گرفته شده است ارسال میکنند و مدارک این افراد پس از بررسی در این کمیته در صورت تایید شدن پذیرفته و به آنها ویزای تحصیلی داده میشود.»
او افزود: «سال 92 تعداد دانشجویان غیر ایرانی 32 نفر بود. این تعداد در سال 93 به 700 نفر رسید، در نیمسال اول سال 94 نیز 800 نفر پذیرفته شدند، پیشبینی میشود که این میزان تا پایان سال 1500 نفر برسد.»
کارگروه بررسی تفاهمنامهها و قراردادهای بینالمللی
مدیرکل امور بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «علاوه بر تشکیل شورای مناطق آزاد کارگروهی به نام کارگروه بررسی تفاهمنامهها و قراردادهای بینالمللی تشکیل شد. یکی از مشکلاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی و تقریبا تمام سازمانهای کشور وجود دارد اجرایی نشدن تفاهمنامهها است. البته اجرایی نشدن تفاهمنامهها تنها مربوط به نهادهای داخلی نیست، بلکه بحثهای بینالمللی و ارتباطات بین کشورهای مختلف، عدم شناخت واحدها از تفاهمنامهها، قراردادها یا طرف مقابل نیز در این امر دخیل هستند.»
او افزود: «برای این که این مشکل حل و تفاهمنامهها اجرایی شوند کارگروه همه تفاهمنامههایی که قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی امضا شود را بررسی و پس از کارشناسیهای لازم درصد اطمینان خاطر از موفقیت و اجرایی شدن این تفاهمنامهها مشخص شود؛ مسئول اجرایی شدن تفاهمنامه در دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شود، دانشکده و گروهی که میخواهد این تفاهمنامه را اجرایی کند نیز مشخص شود. و هر دانشکده باید یک گروه و یک عضو هیات علمی را معرفی کند تا مسئول اجرایی شدن این تفاهمنامهها مشخص شود.»
تدوین برنامه راهبردی 5 ساله اداره کل امور بینالملل
او به تدوین برنامه راهبردی 5 ساله اداره کل امور بینالملل اشاره کرد و افزود: «این برنامه یک نقشه راه و سند است که باید طبق آن فعالیت کرد. همزمان پیوست فرهنگی حوزه بینالملل مشخص شد که محورهای لازم برای گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، زبان و ادبیات فارسی و... در این سند مشخص شده است.»
ابراهیمی گفت: «با توجه به توافق هستهای و برجام یک بستر جدید در تعاملات بینالمللی بین دانشگاه آزاد و دانشگاههای سراسر دنیا ایجاد خواهد شد، فضای خوبی نیز در ماههای اخیر ایجاد شد. به عنوان مثال طرفهای خارجی در مکاتبات مربوط با سرعت بیشتری پاسخگو هستند، یا بیشتر از پیش ابراز تمایل می کنند که با ایران همکاریهای مشترک داشته باشند. اما باید بستر گسترش همکاری با دانشگاههای کشورهای دیگر که همان تفاهمنامههای خوب است فراهم شود، باید تفاهمنامهها به تفاهمنامههای اجرایی تبدیل شوند تا پیرو هر هر کدام از این تفاهمنامهها چندین قرارداد بینالمللی منعقد شود. دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که این تفاهمنامهها را به قراردادهای اجرایی تبدیل کند.»
او افزود: «پیش از توافق چرخه نامناسبی برای همکاریهای آکادمیک وجود داشت، و در بسیاری از زمینهها دچار مشکل بودیم. مشکلاتی که به واسطه تحریمها بوجود آمد در سیستم دانشگاهی بویژه در بخش بینالملل بسیار مشهود بود، اما پس از توافق دانشگاههای مطرح به سمت ایران و دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر شده است و این را میتوان از نوع مکاتبات و نوع پاسخگویی دانشگاههای مطرح فهمید و امید میرود که همکاریهای آکادمیک بیشتر گسترش پیدا کند.»
انتهای پیام/