دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک کارشناس اقتصادی: مجموعه حکومتی باید انضباط را به اقتصاد ایران بازگردانند

یک کارشناس اقتصادی درباره نحوه دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: مجموعه حکومتی باید انضباط را به اقتصاد ایران بازگردانند.
کد خبر : 74889

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره نام‌گذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و چگونگی تحقق اهداف در نظر گرفته شده در این راستا عنوان کرد: از دست دولت به تنهایی کاری ساخته نیست بلکه مجموعه سه قوه مقننه، قوه قضاییه و قوه مجریه باید نظم را در اقتصاد ایران برقرار کنند.


وی تاکید کرد: یکی از دلایل نامقاوم بودن اقتصاد ایران در این سال‌ها به در ویژه دهه اخیر بی‌انضباطی حاکم بر کشور بوده که اقتصاد ایران را با مشکل روبه‌رو کرده است.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به صورت علمی وجود خارجی ندارد، افزود: باید اقتصاد ایران به گونه‌ای سازماندهی شود که در مقابل شوک‌های خارجی مقاوم باشد.


وی ادامه داد: با شناختی که از اقتصاد ایران داریم باید بگویم که این بی‌انضباطی‌ها و اقتصاد رانتی است که برای ایران مشکل‌آفرین شده است.


پازوکی ضمن تاکید بر لزوم برقراری شفافیت در کشور تصریح کرد: اگر دولت بتواند با خردمندی ارتباط منطقی در چهارچوب منافع مالی کشور با خارج برقرار کند، همچنین گروه‌های رانتی کشور را مشخص کند و از آنها مالیات بگیرد و در نهایت نیز در بودجه خود هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد، می‌تواند این شفافیت و انضباط را به کشور باز گرداند.


وی اظهار کرد: اکنون اقتصاد ایران نیاز به مقاومت در برابر کشورهای خارجی دارد و تنها انضباط است که می‌تواند این شرایط را برای کشور فراهم کند.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بخش خصوصی اکنون با رقیب روبه‌رو است، افزود: این رقیب‌ها از قدرت بالایی برخوردار هستند و از طرف دیگر به روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز دسترسی دارند که کار را برای بخش خصوصی مشکل می‌کند.


وی تاکید کرد: اگر همگان مالیات پرداخت کنند و شرایط رقابت برابر شود، اقتصاد ایران درست خواهد شد.


به گفته پازوکی، هر گونه انحصار باید در ایران از میان برود.


وی با بیان اینکه برای حمایت از نظم و رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید شفافیت در اقتصاد مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: باید شرایط رقابت در بخش‌های اقتصادی کشور حکم فرما شود و هر گونه انحصار اقتصادی از میان برود.


این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باید منابع درآمدی دولت به سمت مالیات سوق پیدا کند، معافیت‌های مالیاتی از بین برود و یگانه منبع درآمد مالیاتی می‌‌تواند درآمدی سالم برای دولت باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته