دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1395 - 12:31
در گفت‌وگو با آنا

فغانی: اگر فینال جام‌جهانی را هم سوت بزنم از من قدردانی نمی‌شود/ هیچ داوری دوست ندارد اشتباه قضاوت کند

داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: اگر نگاهی به برنامه‌های وزارت ورزش در راستای تجلیل از قهرمانان، نام‌آوران و دیگر مدال‌آوران ورزشی داشته باشیم، هیچ وقت نام داوران در میان کسانی که مورد تجلیل قرار می‌گیرند دیده نمی‌شود.
کد خبر : 74886

علیرضا فغانی با اشاره به رضایت ناظران بازی دیدار ژاپن با سوریه از عملکرد تیم داوری ایران به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «سعی کردیم قضاوت قابل قبولی در دیدار مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه داشته باشیم. پس از آن هم نمره‌ای که به ما از سوی ناظر AFC داده شد نمره قابل قبولی بود و خوشحالم که توانستیم باعث افزایش اعتبار داوران ایرانی در سطح آسیا شویم.»


وی با بیان این نکته که در ژاپن مانده و به ایران برنگشته است، بیان داشت: «روز چهارشنبه 18 فروردین ماه قرار است به همراه دیگر اعضای تیم داوری ایران مسابقه گامبا اوزاکا ژاپن با شانگهای چین را در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا قضاوت کنیم. پس از آن به ایران می‌آیم و 21 فروردین به دوحه قطر می‌روم تا در سمینار داوران جام‌جهانی شرکت کنم که زیرنظر فیفا برگزار می‌شود. به خاطر این مسائل کاری که وجود دارد هفته اول سال جدید را نیز در حال تمرین، گذراندم تا با آمادگی در کارم ظاهر شوم.»


فغانی در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد خود در سال 94 راضی بوده است یا خیر، تصریح کرد: «من در خصوص عملکرد کلیه اعضای جامعه داوری صحبت می‌کنم. به نظرم داوران در مجموع کارنامه ضعیف‌‌تری نسبت به سال‌های قبل نداشتند و البته پیشرفت قابل توجهی هم در کار آنها دیده نشد. به نظرم تغییر آنچنانی در نحوه قضاوت داوران وجود نداشت و آنها در کنار ضعف‌هایی که داشتند در مواقعی هم به خوبی از پس قضاوت بازی برآمدند. به همین خاطر نمی‌توان گفت که داوران بهتر از گذشته بودند.»


وی درباره اینکه به نظرش جایگاه داوران ایران در سطح آسیا و جهان به اندازه‌ای که انتظارش را داشته، پیشرفت کرده عنوان کرد: «من به نوبه خودم تلاشم را کردم تا نام کشورم را مطرح کنم. در جام جهانی داور ذخیره بودم و در جام ملت‌های آسیا هم چند بازی مهم را از جمله فینال رقابت‌ها را سوت زدم. در فینال جام باشگاه‌های جهان هم دیدار بارسلونا را قضاوت کردم ولی آنچه در کشور ما وجود دارد این است که داور جزء ورزشکاران به حساب نمی‌آید. اگر نگاهی به برنامه‌های وزارت ورزش در راستای تجلیل از قهرمانان، نام‌آوران و دیگر مدال‌آوران ورزشی داشته باشیم، هیچ وقت نام داوران در میان کسانی که مورد تجلیل قرار می‌گیرند دیده نمی‌شود. به همین خاطر معتقدم نگاه به جامعه داوری منفی است.»


داور بین‌المللی فوتبال ایران ادامه داد: «بارها دیده شده ورزشکارانی که تنها در رشته خود نام دار هستند مورد تجلیل واقع می‌شوند اما ما اگر فینال جام جهانی را هم سوت بزنیم قدرانی را از خود نمی‌بینیم. البته من عادت کرده‌ام که اینگونه کارم دیده شود و به همین خاطر راهم را ادامه می‌دهم تا از سوی فیفا و AFC کارم مورد توجه قرار بگیرد.»


فغانی درخصوص اینکه چه راهکاری برای خودش و همکارانش دارد تا درهفته‌های پایانی لیگ با کمتر شدن اشتباهات‌شان باعث نشوند مربیان باخت و ناکامی تیم‌شان را گردن داوران نیندازند، تصریح کرد: «اشتباهات داوری قطعا وجود واهد داشت چرا که این موضوع هم بخشی از بازی است و نمی‌توان از آن فرار کرد. ولی آن چیزی که مهم بوده همیشه این است که هیچ داوری دوست ندارد عملکرد ضعیفی داشته باشد. همه دوست دارند بهترین کارنامه کاری را ارائه دهند اما قضاوت در زمین مسابقه همواره به گونه‌ای بوده که شما نمی توانید یک طرف را راضی نگه دارید.»


وی خاطرنشان کرد: «یک داور بنا به قوانینی که یاد گرفته سعی می‌کند کاملا به حق و متناسب با آنچه می‌بیند بهترین تصمیم را در صحنه‌های مختلف بگیرد. اکثر داوران ما با تجربه هستند و من ترجیح می‌دهیم توصیه‌ای به آنها نداشته باشم چرا که آنها مسابقات مهمی را قضاوت کرده‌اند. امیدوارم داوران بتوانند در هفته‌های پایانی لیگ برتر بهترین عملکرد را داشته باشند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته