دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تلخ و شیرین‌ آمارهای تجاری سال 94

در روزهای ابتدایی هر سال برای برنامه‌ریزی درباره امور بازرگانی بهتر این است که تجار یک کشور نگاهی به تراز تجاری سال گذشته داشته باشند.
کد خبر : 74854

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، آمارهای گمرک ایران تراز تجاری مثبتی را در سال 94 اعلام کرده است که بر اساس گفته‌های برخی کارشناسان مثبت شدن این تراز تجاری به معنی افزایش صادرات ما به کشورهای دیگر نیست بلکه تنها با کاهش واردات به دلیل اشباع بازار داخلی توانسته‌ایم به این شرایط دست پیدا کنیم.


بر اساس آمار گمرک ایران تراز تجارت خارجی کشور از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان اسفندماه سال 94 با ۹۱۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری مواجه بود که این اتفاق تراز تجاری کشور را مثبت کرده و تاکنون چنین رقمی در تاریخ تجاری کشور وجود نداشته است. هر چند می‌توان این موضوع را نیز در کنار افزایش نرخ دلار و کاهش واردات کشور قرار داد و در نهایت به همان اتفاقات گذشته رسید.


این موضوع به معنی این نیست که هیچ اتفاق مثبتی در زمینه‌های تجاری کشور رخ نداده است اما آمارها نیز تنها اعداد و ارقامی هستند که باید در کنار اتفاقات دیگر گذاشته شوند تا در نهایت یک تاجر بتواند تصمیم درستی برای ادامه راه خود بگیرد.


با توجه به آمارهای ارائه‌شده، سال 94 در مجموع به میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا از ایران صادر و ۴۱ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار کالا نیز وارد کشور شده است.


این آمار نشان از کاهش 16.11 درصدی ارزش صادرات و همچنین کاهش 22.53 درصدی واردات کشور نسبت به سال 93 دارد که این نیز تاییدی بر سخنان برخی از کاشناسان است که در بالا ذکر شد.


همچنین ارقام ارائه‌شده حاکی از آن است که در سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار ارز کمتری نسبت به سال 93 صرف واردات شده و وزن صادرات کشور نیز به ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن و وزن واردات کشور به ۳۵ میلیون و ۷۰ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 93 به ترتیب 7.18 درصد و 18.48 درصد کاهش داشته است.


همچنین باید یادآور شد که بر اساس این آمار شاهد افزایش میانگین قیمت کالاهای صادراتی کشور در سال گذشته هستیم که از کاهش اندک خام‌فروشی حکایت می‌کند و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این سال معادل ۴۶۱ دلار بود که 1.22 درصد افزایش داشته است.


درباره کالاهای وارداتی نیز باید گفت که متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در سال 94 به یک هزار و ۱۸۳ دلار رسید و 5 درصد کاهش را به همراه داشته که تا حدودی می‌تواند از افزایش سهم مواد اولیه در واردات کشور حکایت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب