دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 فروردين 1395 - 16:16
درگفت‌و‌گو با آنا

مهدوی: هندبال پرکارترین فدراسیون سال 94 بود/ برابر حریفان اروپایی مردانه بازی خواهیم کرد

رئیس فدراسیون هندبال گفت: چشم انداز 8 ساله ای که داریم ما را در آینده جزء 8 تیم برتر دنیا قرار می دهد.
کد خبر : 74616

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم ملی هندبال ایران در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. این تیم تلاش فراوانی کرده است تا به مسابقات المپیک 2016 برزیل راه پیدا کند، اما سال گذشته در رقابت‌های جام ملت های آسیا در بحرین دچار مشکلاتی از سوی برخی لژیونرهای خود شد و نتوانست سهمیه به دست آورد. با این حال ملی پوشان هندبال ایران هنوز شانس این را دارند با پیروزی بر رقیبان اروپایی راهی بازی‌های المپیک شود.


ابوالحسن مهدوی، رئیس فدراسیون هندبال، در گفت‌و‌گوی نوروزی پاسخگوی سوالات خبرنگار آنا بود.


پوئن بزرگ رقابت با حریفان اروپایی


رئیس فدراسیون هندبال در خصوص فعالیت های این فدراسیون در سال 94 گفت: «هندبال پرکارترین فدراسیون در سال 94 بوده است. تیم ملی هندبال هشت سفر اروپایی و بین المللی برای تدارکات داشته که در تمام رشته ها بی سابقه بوده است. اما متاسفانه به دلایل سیاست غلطی که فدراسیون هندبال آسیا دنبال کرد ما برای صعود به المپیک به مشکل برخوردیم. ما به دلیل آنکه تیم پنج آسیا شدیم باید راهی المپیک می‌شدیم اما حالا باید در مسابقات انتخابی المپیک به مصاف رقیبان اروپایی برویم. این در حالی است که ما نایب قهرمان آسیا شده بودیم و تنها مقابل تیم چند ملیتی قطر شکست خوردیم. باید راه صعود ما به المپیک را هموارتر می کردند.»


وی ادامه داد: «دور دوم مرحله مقدماتی صعود به المپیک در بحرین برگزار شد، ما در بحرین دو یار اصلی خود را نداشتیم و سه بازیکن اصلی دیگر ما نیز با کوتاهی بحرینی‌ها در ویزا دادن نتوانستند به تیم ملی کمک کنند. مسائل روحی و روانی ناشی از کم‌کاری کشور میزبان موجب شد ما نتوانیم جواز حضور در برزیل را کسب کنیم و حالا باید در رقابت با حریفان قدرتمند اروپایی شانس خود را بیازمایم. ما باید برابر اسپانیا، سوئد و استونی بایستیم و با عبور از آنها سهمیه المپیک را به‌دست آوریم. البته ما توقع برد از ملی‌پوشان برابر این حریفان قدرتمند نداریم ولی می‌دانیم آنها مردانه و عالی بازی می‌کنند و اگر هم به المپیک نروند شایستگی‌های خود را نشان خواهند داد. همین که ما با بهترین تیم‌های دنیا مسابقه می‌دهیم پوئن بزرگی است و باعث می شود در آینده نیز با تیم‌های خوب دنیا رو‌به‌رو شویم. ما از 19 فروردین ماه به مصاف حریف خوب اروپایی خود خواهیم رفت.»


عرفان ملی پوشان خاطی را دعوت نکرد


مهدوی درباره بازگشت دو ملی پوش هندبال که تیم ملی را درجام ملت های آسیا در بحرین تنها گذاشته بودند، گفت: «دانیال کومایش که در لیگ نروژ و الله‌کرم استکی که در لیگ فرانسه بازی می‌کنند تیم ملی هندبال را به هر دلیلی تنها گذاشتند، حالا یا باشگاهشان اجازه نداد یا دلیل دیگری داشت. در هر صورت غیبت آنها غیرموجه بود و مستدل نیست. بازیکنی که به هر دلیلی تیم ملی را تنها می‌گذارد جایی در آینده هندبال ملی ایران نخواهد داشت، حتی اگر هندبال ایران نیاز مبرمی به حضور آنها داشته باشد. با این حال من مانع حضور آنها در تیم ملی نشدم و همه چیز را به سرمربی تیم ملی واگذار کردم اما خود عرفان اسماعیل لاگیچ هم آنها را دعوت نکرد.»


چشم‌انداز 8 ساله فدراسیون هندبال


رئیس فدراسیون هندبال با اشاره به چشم‌انداز هشت ساله‌ای که برای رشد و ترقی هندبال کشور تنظیم شده است یادآور شد: «البته این چشم‌انداز هنوز به چاپ نرسیده است ولی هدف‌گذازی این است که ما در آینده جزو هشت تیم برتر دنیا قرار گیریم. در کی از برنامه‌های چشم‌انداز هشت ساله هندبال ایران که سال دوم آن 95 است تشکیل تیم ملی ب را در نظر گرفته‌ایم که با تشکیل این تیم ما همواره پشتیبان خوبی برای تیم اول خود خواهیم داشت.»


مهدوی با یادآوری یکی از مشکلاتی که هندبال ایران با آن مواجه شده بود، خاطر نشان کرد: «عمده ترین مشکلی که داشتیم سطح دانش مربیان پایه ما بود که در راستای برنامه هشت ساله خود این مشکل بزرگ را با متدهای روز دنیا برطرف کردیم. ما یکی از تئوریسن های خوب دنیا را به ایران آوردیم و او با برگزاری کلاس‌های آموزشی 40 مربی ما را تعلیم داد تا آنها سطح دانش هندبال خود را برابر با استانداردهای جهانی کنند. این برنامه در سال جاری نیز دنبال خواهد شد تا مربیان ما نیز گام به گام با برترین مربیان دنیا دانش خود را افزایش دهند.»


اسپانسر متعهد می خواهیم


مهدوی در خصوص برنامه‌های خود برای رفع مشکلات مالی فدراسیون هندبال تصریح کرد: «اسپانسر زمانی وارد صحنه ورزش می شود که بتواند بازده مالی خوبی از سرمایه‌گذاری خود داشته باشد، مسلما اسپانسرها بیشتر به سمت رشته‌هایی می روند که دارای عناوین جهانی باشند یا اینکه بخت کسب رتبه‌های جهانی را داشته باشند. ما در سال 94 با سه اسپانسر قرارداد بستیم اما آنها به طور کامل نتوانستند به تعهدات مالی خود عمل کنند؛ از این رو در حال بررسی هستیم تا حامیان مالی در سال 95 انتخاب کنیم که بتوانند از باب قیمت و پرداخت به‌موقع به‌خوبی ما را پشتیبانی کنند تا دغدغه بدهی خواصی نداشته و به فکر کسب عناوین جهانی باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب