دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم سالگرد همسر آیت الله خاتمی(ره)

سروش محلاتی: «محبوبیت» پاداش اهل ایمان است/ برخی معتقدند «قضاوت مردم» نزد خداوند اهمیت ندارد

یک مدرّس حوزه علمیه قم گفت: تا زمان و زمین وجود دارد، عالمان پارسا در میان ما هستند گرچه پیکر آنها دفن می شود و از نگاه ما محو می شوند ولی حقیقت آنها در دل مردم ماندگار است.
کد خبر : 74173

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم سالگرد رحلت بانو سکینه ضیایی همسر آیت الله سید روح الله خاتمی(ره) که در مسجد کوشکنو اردکان برگزار شد، با طرح این سوال که آیا نگاه مردم باید برای ما مهم باشد؟ اظهار داشت: برخی معتقدند تنها باید حسابمان را با خدا مشخص کنیم و اظهار نفرت یا لطف مردم اهمیتی ندارد؛ اما واقعیت این است که محبوب قرار گرفتن ارزش است چون پاداش کسانی که اهل ایمان هستند این است که خداوند آنها را محبوب مردم قرار می دهد.


وی یادآور شد: در زیارت وارث آمده است که «خدایا مرا در بین زمینیان و آسمانیان محبوب قرار بده»؛ امام سجاد(ع) نیز در دعای عرفه در روزی که مختص به دعا است تقاضایشان همین است که «خدایا نام نیک در میان آیندگان برای من قرار بده». حضرت ابراهیم خلیل(ع) می گوید «خدایا من از تو می خواهم نام نیکی از من در میان نسل های آینده قرار دهی» و برای فرزندانش اینگونه دعا می کند که «نسل من را محبوب مردم قرار بده». این نمونه ها نشان می دهد نظر مردم مهم است.


سروش تصریح کرد: محبوبیت دو گونه است؛ صوری یا واقعی، پایدار یا گذرا، محبوبیت با زور و پول و مادیات یا محبوبیتی که هیچ ابزار مادی برای آن وجود ندارد بلکه افراد حاضرند از پولشان برای محبوبشان بگذرند؛ در قرآن نیز به همان محبوبیت واقعی اشاره شده است.


این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه در بسیاری مواقع انسانها در زندگی شان آن گونه که باید شناخته نمی شوند، یادآور شد: گاهی تبلیغات سوء و حسادت حسودان اجازه نمی دهد که اشخاص اجر محبت را بچشند اما حقیقت همیشه در پس ابر باقی نمی ماند. مگر تا کِی می توان انسانها را در جهل قرار داد؟ شام ‌از زمانی که فتح شد در اختیار بنی امیه بود و ۴۰ سال علیه علی(ع) تبلیغ کردند اما وقتی امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا در میان مردم شروع به صحبت کرد مردم به سوی آنها روی آوردند. این نشان می دهد که محبتی که خدا قرار می دهد ماندگار است. خداوند می فرماید «ای کسانی که با این محبت مبارزه می کنید شما با اراده خدا در می افتید». اما برخی افرادی که جایگاهی در میان مردم ندارند معتقدند قضاوت مردم نزدخدا اهمیتی ندارد. در حالی که از آنچه که به زبان مردم جاری می شود می توان فهمید فرد صالح است یا نیست چرا که صداقت و متانت و ادب اسلامی را مردم در زندگی فرد دیده و او را پذیرفته اند.


وی تأکید کرد: تا زمان و زمین وجود دارد، عالمان پارسا در میان ما هستند گرچه پیکر آنها دفن می شود و از نگاه ما محو می شوند ولی حقیقت آنها در دل مردم ماندگار است. این تعبیر از امیرالمومنین (ع) عجیب است که فرمود «عالم حقیقی کسی است که وقتی می رود در دل مردم باقی می ماند». بنابراین «میزان محبوبیت» شاخصه یک عالم واقعی است.


سروش محلاتی در همین زمینه یادآور شد: اولین انتخابات بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان بود که مردم استان یزد آیت الله صدوقی را با ۹۸.۹ درصد آرا انتخاب کردند و همچنین آیت الله دستغیب در فارس با ۸۸ درصد و آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی ۸۰ درصد آراء را کسب کردند.


وی با بیان اینکه حتی با دشمن هم می شود مودت و محبت داشت، یادآور شد: در قرآن آمده است «دشمنان خودتان را دشمنان خدا ندانید و آنها را دشمن مطلق ندانید بلکه امیدوار باشید روزی برسد که خداوند بین شما و آنها محبت قرار دهد». بنابراین به تعبیر قرآن، این بغض و کینه ها قرار نیست همیشه پابرجا بماند؛ ادامه آیه هم عجیب است و انگار خداوند با عده ای از افراد امروزی حرف می زند. در حالی که کسانی می گویند مگر می شود ما با فلان کشوری رابطه داشته باشیم خداوند می گوید «تغییر در قدرت من هست و من می توانم تغییر دهم». عده ای دیگر می گویند مگر می شود از گذشته چشم پوشی کرد؟ خداوند در برابر افرادی که دشمنی داشتند و ظلم کردند، می فرماید «من می توانم تغییر دهم و خدا آمرزنده مهربان است» و می فرماید «اجازه بدهید این امید برای مردم وجود داشته باشد».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته