دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1395 - 12:23

بازدیدهای کاری آیت‌الله هاشمی از پایتخت انرژی ایران در تعطیلات نوروزی

در پنجمین روز بهار، آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی به منطقه عسلویه، پایتخت انرژی ایران سفر و از شرکت های ساخته شده و در حال ساخت مربوط به صنایع گوناگون پتروشیمی بازدید و با کارکنان، کارگران و مدیران مجموعه بزرگ پارس جنوبی دیدار کرد.
کد خبر : 74150

به گزارش گروه سیاسی آنا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی در این بازدید که از 10 صبح شروع شد و تا 5 بعدازظهر ادامه داشت، در هریک از شرکت های زیر مجموعه پتروشیمی، مسئولان مربوطه گزارشی از کارها و برنامه ها ارائه می کردند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو دیداری که صبح و بعدازظهر (روز پنج شنبه، 5 فروردین) با کارکنان و مدیران داشت، از تدوین سیاست های کلی آمایش سرزمینی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید رهبری نظام گفت و افزود: نتایج اجرای آن سیاست ها، خلق تمدنی جدید در سواحل خلیج فارس و دریای عمان است.


وی با اشاره به سوابق تمدنی ایرانیان در جنوب کشور، بویژه در منطقه سیراف، ادامه داد: مردم این منطقه که آن سابقه درخشان را در تاریخ تمدن خویش دارند، در آینده صاحب منطقه ای خواهند بود که به خاطر منابع نفت و گاز و هزاران صنعت زیر مجمعه پتروشیمی، به اشتغال پایدار جوانان و رفاه نسبی می رسند.


آیت ­الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود، به شروع کارهای مربوط به تاسیسات دریایی ، ساخت و بکارگیری لوله های بزرگ در زیر دریا و ساخت سکوها برای حفاری ها در نخستین سال های پس از پایان جنگ و آغاز سازندگی اشاره کرد و با یادآوری زحمات مهدی هاشمی برای دستیابی ایران به صنایع دریایی و تاسیسات مربوط به آن ، گفت: دیشب با ایشان که در زندان است، تماس گرفتم و گفتم که می خواهم به منطقه ای بروم که آغاز تحولات آنجا را شروع کرده بودی و وی نیز با ابراز خوشحالی از آغاز مجدد فازهای متعدد منطقه عسلویه، به مردم منطقه سلام رساند و اظهار امیدواری کرد که نتایج این کارها در زندگی مردم تاثیر بگذارد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ برای مقابله اصولی با ارتش بعث در جهت صدور نفت انجام می داد، به لوله گذاری در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اشاره و اظهار کرد: بعد از جنگ آن لوله ها که در اختیار وزارت نفت بود، برای تامین آب مناسب و مطمئن شهرها و روستاهای محروم جنوب کشور در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت که تا امروز آب این مناطق را تامین می کرد.


وی با بیان این جمله که « کم بارانی ها و خشک سالی های سال های اخیر، تامین آب برای آینده این مناطق را یک برنامه راهبردی کرده است» به سوابق طرح خرید و ساخت آب شیرین کن ها در زمان دولت سازندگی اشاره کرد و گفت: در تمام این سال ها آن طرح های مطالعاتی به نتایج ملموسی نرسیده و اخیراً دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جدی این طرح را پیگیری می نماید و امیدواریم با استفاده از دانش جوانان کشور و تجارب کشورهای دیگر، به فکر تامین آب مطمئن برای کشاورزی، صنعت و شرب باشیم.


آیت ­الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شرکت های دانش بنیان را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد اسلامی خواند و گفت: منطقه عسلویه که بندر ، مواد اولیه و مخازن غنی نفت و گاز را دارد، در کنار محققان برجسته کشور، بهترین زمینه و ظرفیت را برای جهش علمی و تحقیقاتی دارد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سواحل نزدیک به دو هزار کیلومتری جنوب کشور از خوزستان تا منطقه گواتر در مرز پاکستان را با توجه به زمین های مستعد و منابع غنی نفت و گاز و دانش پتروشیمی، آماده برای ایجاد تمدنی دیگر در منطقه توصیف کرد و گفت: یکی از شروط پیشرفت، تعامل با جهانیان است که آن هم در دولت یازدهم و پس از توافقات هسته ای و تصویب برجام، آماده شده که می توان در کنار واردات ابزار لازم، تولیدات فراوانی را صادر کرد.


وی با تبریک موفقیت های سیاسی و هسته ای به دولت، وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده، به انتقادات غیر استدلالی بعضی ها اشاره کرد و گفت: وقتی رهبری نظام ساخت بمب هسته ای را حرام دانسته اند، معلوم نیست چرا و چگونه منتقدین محدودیت موقت غنی سازی در مقابل رفع تحریم ها را به ضرر کشور می دانند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به عنوان کسی که از اول در جریان کارها بودم، با اطمینان به مردم می گویم که آنچه در مذاکرات به دست آوردیم، بسیار فراتر، بهتر و مهمتر از امتیازاتی است که معمولا در مذاکرات سیاسی می دهند تا امتیازات بیشتری بگیرند.


آیت ­الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش به اهمیت منطقه عسلویه برای کشور اشاره کرد و گفت: با برنامه هایی که امروز در بازدیدها دیدیم و با توضیحاتی که مسئولان و مدیران داده اند، امیدواریم، عسلویه منبع تغذیه ایران صنعتی، مخصوصاً صنایع پتروشیمی باشد که از نرمترین مواد تا سخت ترین مواد را شامل می شود.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در سراسر کشور را خوشحال کننده دانست و گفت: خوب است کشورهای منطقه که در آتش اختلافات مذهبی می سوزند، از زندگی برادرانه و خواهرانه شیعه و سنی در ایران درس و الگو بگیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته