دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برجام دیکته غرب نبوده و نخواهد بود

سخنان مقام معظم رهبری در آغاز سال95 در جوار بارگاه امام رضا(ع) تبیین راهبردهای اصولی  درمسیر پیش روی انقلاب اسلامی و مسیر پیشرفت و تعالی کشور و ملت ایران بود.
کد خبر : 74007

در فراز مهمی از این سخنرانی به آنچه پرداختنه شد که مراد غرب و آمریکا در مواجه با ایران اسلامی است وترسیم خطوط قرمزی که نباید از آن ها غفلت شود. برخلاف برخی تعابیر سطحی از این سخنان،رهبری با ترسیم دقیق دوباره راهبردها به دولت ،تیم مذاکره کننده هسته ای و بخش های اقتصادی دولت کمک شایان توجهی کردند؛کمکی که همواره در طول مذاکرات هسته ای شامل حال دولت وتیم مذاکره بوده است. به واقع عبور دادن طرف غربی از خطوط قرمزش و وادار کردن آنها به عقب نشینی امری نبوده که بدون کمک رهبری،دولت و تیم مذاکره به تنهایی از پس آن برآمده باشند.
تثبیت حقوق هسته ای کشور و اصل غنی سازی و برداشته شدن تحریم های هسته ای با حفظ زیر ساخت ها و فعال ماندن این صنعت،جملگی در چارچوب راهبرد نرمش قهرمانانه ترسیمی رهبری صورت گرفته است.
اشاره به این مهم که آمریکا هنوز در همکاری بانک ها و شرکت های اروپایی و آسیایی با ایران برخلاف روح برجام کارشکنی می‌کند،خود کمک بزرگی به دولت است برای به ثمر نشستن عملی اقدامات بزرگی که تا به حال صورت گرفته و عقب راندن آمریکا از مواضع کینه توزانه ی خویش؛رویکردی که پیش از این در کلام رییس سازمان انرژی اتمی نیز شنیده بودیم و حالا رهبری در کلام و بیان قاطع و نافذ خود بر آن صحه گذاشته و بار دیگر شوکی به طرف غربی که خواهان ادامه ی برجام است وارد کردند؛تا آنها بدانند اجرای برجام با عدم تنازل از مواضع کینه توزانه ی آنها میسر نیست؛حداقل اینکه آنچه توافق شده نباید زیر سایه ی باقی مواضع دشمنانه آنها با ایران قرار داشته باشد.
توجه به این نکته نیز حایز اهمیت است که برجام های 2و3 مورد اشاره رهبری آن است که مراد و منظور غرب است و طبعا تعمیم آن به برجام 2مورد نظر رییس جمهور دکتر روحانی ،امری ناروا است که اغلب از سوی رسانه های بیگانه و متاسفانه بعضی رسانه های داخلی صورت می گیرد.
همان طور که برجام یک دیکته غرب نبود-که اگر بود نیاز به مذاکرات طولانی 12 ساله نداشت- برجام2مورد نظر رییس جمهور نیز چنین نیست .روشن است رییس جمهور از اقدام مشترک ملی ، وحدت و همدلی داخلی سخن می گوید، اقدام مشترکی که قبل از هر چیز از اخلاق آغاز می شود .
از نخستین روز بالا گرفتن بحران هسته ای ، ایران هیچ گاه دیپلماسی ومیز گفت و گو را ترک نکرده است. بدین معنا مذاکرات منجر به برجام بیش از 12 سال سابقه دارد، هرچند دور آخر و دوساله ی آن روند وشتابی ویژه و منجر به نتیجه گرفت ولی برجام یک تحت هدایت و با راهبردهای ترسیمی رهبری به نتیجه رسیده است وحالا باید با اقتدار با موانع اجرای آن برخورد کرده وآنهارا عقب راند.
برجام 2 به معنای همدلی و هم افزایی هم سابقه ای دیرینه در ایران دارد و رای ملت در انتخابات های اخیر نیز به سمت اعتدال و هواداران بیشتر گفت و گو و تفاهم داخلی است.
نه آن برجام دیکته صرف غرب است و نه این یکی که در مسیر آن گام برداشته می شود.
از طرفی برجام امروز یک مدل و الگو در حل و فصل منازعات بین المللی شده است،مدلی که به تصریح خود مقامات غربی در آن صدا و نظر و منافع ایران غیر قابل نادیده گرفتن است. این ها تسلیم و مطیع غرب شدن نیست که مجبور کردن غرب به پذیرش واقعیت ها با اتکا به توان مقاومت و قدرت منطق و تدبیر است. این ها را گفتیم تا ختم به این تاکیید شود که نه برجام دیکته غرب بوده و نه برجام های بعدی در داخل یا منطقه چنین خواهد بود؛چرا که ایران رهبری دارد هوشیار،از دولتی برخوردار است با تدبیر و متشکل از ملتی است مقاوم وبا منطق و درایت.


*این مطلب در سایت امیدهسته‌ای منتشر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته