دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایران به نشست دوحه دعوت شد

وزارت صنعت و انرژی قطر اعلام کرد که این کشور از ایران برای شرکت در نشست ماه آوریل تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در دوحه دعوت کرده است.
کد خبر : 73983

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از دوحه، وزارت انرژی قطر روز سه شنبه اعلام کرد این کشور از ایران برای شرکت در نشست ١٧ آوریل (٢٨ فروردین ماه) تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت در دوحه به منظور بررسی راهکارهای اجرای توافق تثبیت تولید نفت، دعوت کرده است.


پیشنهاد تثبیت تولید در نشست مشترک عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر در دوحه مطرح شد که طی آن تولیدکنندگان توافق کرده اند تا سطح تولید خود را در سطح ماه ژانویه امسال ثابت نگه دارند تا شاید این کار کمکی باشد به بهبود وضع قیمت نفت در بازارهای جهانی که طی یکی دو ماه گذشته به کمترین حد خود در ١٢ سال گذشته رسیده است.


قطر از همه ١٣ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای شرکت در نشست ماه آوریل دعوت کرده است، البته لیبی اعلام کرده است که این کشور به دلیل افت شدید تولید نفت خام خود در این نشست شرکت نمی کند و تا زمانی که تولیدش به سطح پیش از نا آرامی ها در سال ٢٠١١ بازنگردد به برنامه تثبیت تولید ملحق نمی شود.


ایران نیز که به دلیل تحریم های نفتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا عرضه نفت خام خود را به نصف کاهش داده بود، اعلام کرده است که تنها در صورتی به این توافق ملحق می شود که سطح تولید خود را حداقل به سطح پیش از تحریم ها برساند.


گفته می شود تولیدکنندگانی که توافق تثبیت تولید را پذیرفته اند تحت فشار کاهش بی سابقه قیمت ها، ایران را از برنامه تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه، مستثنی کرده اند.


قیمت نفت در پایان معاملات روز گذشته به ٤١ دلار برای هر بشکه رسید در حالی که در ماه ژانویه به ٢٧ دلار برای هر بشکه که در ١٢ سال گذشته بی سابقه بوده است، رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته