دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1393 - 12:00
در کنفرانس «ایران، مردم، سرزمین» عنوان شد

یونسی: از منافع مردم منطقه که منافع مردم ایران است، دفاع می‌کنیم

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: همه مردم منطقه مردم ایران هستند و ما از مردم منطقه دفاع می‌کنیم.
کد خبر : 7393

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام علی یونسی در نخستین کنفرانس «ایران، مردم، سرزمین» که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به فلات ایران اظهار کرد: فلات ایران همواره ظرف اقوام، تمدن و زبان‌های ایرانی است. فلات ایران چه در نواحی مرکزی که امروز با مرزهای مصنوعی در اختیار ماست و چه در نواحی غربی که در اختیار ایران زمین است و چه در نواحی شرقی که در اختیار ایران نیست و جدا شده است، همواره ظرف حفاظت و رشد اقوام ایرانی بوده است.


دستیار ارشد رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی تصریح کرد: همه آنانی که در این گستره اقوام ایرانی هستند، همه، زبان‌ و فرهنگ ایرانی را گرفته‌اند. شاید خرده فرهنگ‌هایی از جاهای دیگر به فلات ایران آمده باشد ولی هر یک از آن‌ها در این ظرف قرار گرفته، ایرانیزه شده است.


یونسی ادامه داد: حتی برخی زبان‌های ایرانی که منشأ ایرانی ندارند از زمانی که وارد فلات ایران شده‌اند رنگ ایرانی به خود گرفته‌اند مثلا آذری‌ها که از قدیمی‌های ایرانی هستند و جزء بنیانگذاران امپراتوری ایران بودند بخشی از آن‌ها زبان ترکی را گرفته‌اند ولی این زبان ترکی با زبان ترکی جاهای دیگر فرق می‌کند چراکه با فرهنگ ایرانی آمیخته شده و کاملا ایرانی شده است.


وی گفت: این ظرف بزرگ که از شرق محدود به کوه‌های پامیر و رودخانه بزرگ سن و از شمال با آمودریا و از غرب با فرات و در ارتفاعات به قفقاز و در مرکز به البرز و زاگرس و در ‌‌نهایت مشرف به دریای خزر است همواره نام ایران و فرهنگ ایران را در تمام منطقه گسترانیده است.


دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی ادامه داد: برای اینکه منافع و امنیت ملی‌مان را محقق کنیم باید هویت تاریخی‌مان را حفظ کنیم و برای تحقق این امر بدون توجه به منطقه نفوذ و حریم و حدود ایران نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم.


یونسی اظهار کرد: همه مرزهای مصنوعی که ما امروز داریم محترم است و چشمداشتی به آن‌ها نداریم؛ ولی واقعیت انکارناپذیر است و فرهنگ ایرانی در این گستره وجود دارد. این گستره بزرگ یک اتحادیه طبیعی در منطقه به وجود آورده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.


وی افزود: البته کارهایی برای از بین رفتن این اتحادیه صورت گرفته ولی همگان می‌دانند که ایران از مرزهای چین تا شمال شبه قاره هند و شمال و غرب قفقاز و شمال و غرب خلیج فارس گسترانیده شده است.


رهبران ایرانی همواره در طول تاریخ، جهانی فکر کرده‌اند


یونسی با تأکید بر دامنه نفوذ، حریم و حد ایران گفت: با توجه به این سه مسئله می‌توانیم از امنیت خودمان دفاع کنیم. باید بدانیم حدود را تاریخ، سرزمین و فرهنگ تعریف کرده‌اند و منطقه نفوذ ما از شبه قاره هند تا آسیای میانه و آسیای صغیر و شمال آفریقا وجود دارد و در اطلاعات تاریخی به آن توجه شده است. ایران از زمانی که متولد شد، جهانی بود و همواره رهبران ایرانی جهانی فکر می‌کردند. هم‌اکنون در کشور ما هر کس که رئیس‌جمهوری می‌شود ادبیات جهانی پیدا می‌کند؛ استفاده از تعابیری مانند جهان عاری از خشونت، مدیریت جهانی و گفت‌وگوی تمدن‌ها همواره از سوی رؤسای جمهور مطرح شده است چرا که در روح و جان ایرانی‌ها شخصیت جهانی وجود دارد. ما به دنبال گرفتن جهان نیستیم ما باید به خودآگاهی تاریخی برسیم و باید جهانی بیندیشیم و ایرانی عمل کنیم.


سخنان نتانیاهو اذعان به عظمت ایران بود


وی با اشاره به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا تصریح کرد: نتانیاهو در اظهاراتش به عظمت ایران اذعان کرده و می‌گوید «با وجود تحریم‌ها، ایران چهار کشور را بلعیده است». این‌ها باید بدانند که عراق هویت و پایتخت ماست. جغرافیای ایران و عراق غیرقابل تجزیه و تفکیک است.


حوزه فلات ایران را باید به هم نزدیک کرد


یونسی تصریح کرد: عراق هویت و مرکز ماست. ما باید بجنگیم و باید متحد شویم. یک روز آن اتحادیه‌ای که نام بردم تشکیل خواهد شد. من نمی‌گویم مرز‌ها را برداریم گرچه برداشتن مرز‌ها مانند اروپایی‌ها اشکالی ندارد ولی باید حوزه فلات ایران را به هم نزدیک کنیم.


دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: امروز چه کسی از عراق حمایت می‌کند؟ این ایران است که از عراق دفاع می‌کند. رقبای تاریخی ما از ما ناراحت شده‌اند. این‌ها‌‌ همان وارثان روح شرقی و عثمانی هستند. آن‌ها از لج ما به رقبای خودشان کمک می‌کنند در صورتی که ما از منافع مردم منطقه که منافع مردم ایران است، دفاع می‌کنیم.


وی افزود: تحجر اسلامی، تکفیر و الحاد و سلطه عثمانی جدید و سلطه غرب، خطراتی است که ما با آن‌ها مبارزه می‌کنیم.


یونسی اضافه کرد: فرهنگ ایرانی و اسلام ناب از زمانی که وارد ایران شده است حتی از عربیت جدا شد و به صورت ناب وارد ایران شد. اسلام آن موقعی که ایرانیان اهل سنت بودند اسلام ایمانی بود و اکنون اسلام شیعه است و این اسلام اهل بیت و محبت است.


وی خاطرنشان کرد: منطقه بیش از هر زمانی به فرهنگ اهل بیت احتیاج دارد و ما باید تلاش کنیم پرچم وحدت و صلح ایران اسلامی در منطقه برافراشته شود.


گفتنی است، همایش هویت ایرانی از سلسله همایش‌های «ایران، ملیت، تاریخ و فرهنگ» است که برنامه‌های نشست اول آن با عنوان «ایران نام، سرزمین» در دو بخش صبح و بعد از ظهر امروز یکشنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، علی اکبر ولایتی، حداد عادل و شخصیت‌های علمی، از جمله داریوش شایگان، ژاله آموزگار، صادق سجادی، روزبه زرین کوب، سید جواد طباطبایی و... از جمله شخصیت‌های دعوت شده به این همایش بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته