دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1393 - 10:46

سوپر بال بات، رباتی ساخته شده از میله و کابل +‌ویدئو

دو مهندس رباتیک آمریکایی با حمایت ناسا، موفق به ساخت رباتی شدند که تنها از میله و کابل تشکیل شده است.
کد خبر : 7391

Wired- اگر ناسا برنامه فرستادن ربات به سیارات دیگر را دارد، باید ربات‌هایی طراحی کند که علاوه بر امکاناتی مانند فرود آسان و تعمیر آسان، به راحتی قادر به حرکت در اطراف نیز باشد. مهندسان با پشتیبانی ناسا از برنامه «نوآورانه مفاهیم پیشرفته» (NIAC) در حال ساخت چنین سیستمی هستند.


این دستگاه که «سوپر بال بات» (Super Ball Bot) نامیده می‌شود، قادر به جمع شدن و گسترده شدن است. شکل ظاهری این ربات مانند توده در هم پیچیده‌ای از نخ دندان وخلال دندان است، اما این نوع ساختار در فضا ایده‌آل است.


این نوع طراحی به ربات امکانات خاصی می‌دهد برای مثال در هنگام فرود با جمع شدن و باز شدن، فشار و ضربه فرود را به راحتی کاهش می‌دهد، توانایی عبور از فضاهای تنگ را دارد و حتی قادر به حرکت در سطح سیارات بیگانه است.


ویتاس سان اسپیرال (Vytas SunSpiral) و آدریان اگوگینو (Adrian Agogino)، سازنده‌های این ربات، آخرین نسخه از این ربات را در کنفراس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون IEEE که در ماه اوت سال جاری برگزار می‌شود، ارایه می‌کنند. این دو نفر اولین بار وقتی متوجه این نوع ساختار منحصر به فرد شدند که در حال پرتاب یک توپ اسباب بازی بودند. سان اسپیرال متوجه این نکته شد که توپ در هنگام فرود به خوبی ضربه را جذب می‌کند.


سپس مشخص شد قاعده فرود بی‌نقص توپ اسباب‌بازی سیستم کش‌بستی یا تنسگریتی (واژه‌ ابداعی «باکمینستر فولر»، معمار آمریکایی است که از ترکیب دو واژه Integrity و Tension ساخته شده است و به این معنی است که یکپارچگی این گروه از ساختارها، بسته به تعادل کشش‌های داخلی است) نامیده می‌شود. از سیستم کش‌بستی در میله‌ها و الاستورم‌های (پلیمر لاستیک مانند) سوپر بال بات استفاده شده است.


با ایجاد تعادل میان فشار و کشش، فشردگی و کشیدگی در سراسر ساختار ربات توزیع شده و باعث افزایش قدرت ربات می‌شود. این ربات ویژگی جالب دیگری نیز دارد که آن توانایی جمع کردن و باز کردن کابل است که امکان جاگیری در فضاهای کوچک را ممکن می‌سازد. اگوگینو در اینباره می‌گوید: این ربات ترکیبی از تراکم و تنیدگی است که امکان تغییر شکل از فرمی به فرم دیگر ایجاد می‌کند.


ناسا تنها گروهی نیست که روی سیستم‌های کش‌بستی سرمایه گذاری می‌کند. دانشگاه برکلی کالیفرنیا در حال کار روی ربات کش‌بستی است که طرح اولیه آن از ساختار انعطاف‌پذیر ستون فقرات انسان الهام گرفته شده است. سیستم کش‌بستی در طبیعت به وفور یافت می‌شود مثل شبکه تاندون‌های دست و سیستم ماهیچه‌ای ستون مهره‌ها.


مترجم: هانا حیدری



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: ربات ناسا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته