دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1393 - 11:18

نگرانی اسرائیل از گسترش همکاری‌‌های تجاری ایران و آلمان

روابط تجاری ایران و آلمان در حالی رو به افزایش است که اسرائیل و آلمان در آستانه برگزاری مراسم پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود هستند.
کد خبر : 7386

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا وبه نقل از روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، تازه‌ترین آمار‌ها حاکی از افزایش همکاری تجاری میان دو کشور ایران و آلمان است.


بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، میزان صادرات این کشور به جمهوری اسلامی ایران طی سال ۲۰۱۴ میلادی با ۳۰ درصد رشد به بیش از ۲. ۴ میلیارد یورو رسیده است.


این درحالی است که آلمان و اسرائیل در آستانه برگزاری مراسمی پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی و دیپلماتیک هستند اما روابط تجاری ایران و آلمان در شرایطی از سر گرفته شده است که رژیم صهیونیستی اسرائیل در شراط حساسی قرار دارد.


سخنگوی سفارت اسرائیل در آلمان به خبرگزاری اورشلیم گفت «بی‌تردید آلمان قصد دارد تا روابط تجاری خود با ایران را گسترش دهد ولی اکنون زمان مناسبی برای دنبال کردن این مساله نیست چرا که تحریم‌های بین المللی هنوز وجود دارند و علاوه بر این مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، در مرحله حساسی قرار دارد».


وی در ادامه مدعی شد: «این مساله نیز نباید فراموش شود که ایران همچنان کشوری است که از تروریسم در سراسر جهان حمایت می‌کند که شامل حمایت از دولت سوریه و حزب‌الله می‌شود».


میزان مبادلات تجاری ایران و آلمان پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۵ میلیارد یورو می‌رسید. مخالفت مرکل با جلوگیری از همکاری بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ برای انتقال پول نفت ایران، موجب افزایش تنش در روابط برلین و تل آویو شده بود.


پس از آنکه وزیر امور خارجه سابق آلمان به این بانک اجازه داد تا میلیارد‌ها یورو پول نفت ایران را که توسط هند پرداخت شده بود، به تهران منتقل کند، وزارت خزانه‌داری آمریکا این اقدام آلمان را محکوم کرد و این بانک را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. در نتیجه فشارهای آمریکا، انگلیس و فرانسه، دولت آلمان سرانجام در سال ۲۰۱۱ میلادی با تحریم این بانک موافقت کرد. هفته گذشته نیز رویترز اعلام کرد که دادگاه عالی اروپا با شکایت بانک تجاری ایران و اروپا برای خارج شدن از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا، مخالفت کرده است.


اگر ایران و قدرت‌های جهانی تا پایان مارس به توافق برسند، منافع اقتصادی زیادی در انتظار شرکت‌های آلمانی خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: آلمان ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته