دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1395 - 11:42
عملکرد ۹ ماهه راه‌آهن در قیاس با سال‌های گذشته؛

کاهش سیصدهزار نفری مسافران قطار نسبت به پارسال/ فعالیت ۵۱۳ دستگاه لکوموتیو در شبکه ریلی

عملکرد ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ شبکه حمل و نقل ریلی کشور حاکی از این است که در بخش حمل بار آمار رشد یک درصدی داشته، اما بخش مسافری کاهش ۳۰۰ هزار مسافر را تجربه کرده است.
کد خبر : 73787

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ تحلیل روند شاخص‌های کلیدی برنامه پنجم توسعه و مقایسه تطبیقی آن با سال‌های پیشین در بخش بار مسافر نشان می‌دهد که روند حمل و نقل مسافر در بخش ریلی از سال 89 نزولی بوده است به طوری که راه آهن در سال 93 نسبت به سال 89 چهار میلیون نفر مسافر کمتر جابجا کرده است.


مقایسه عملکرد ۹ ماهه اول سال 94 بامدت مشابه سال 93 حاکی از کاهش ۳۰۰ هزار نفری در امسال است.


مهمترین دلایل این امر خصوصی‌سازی بخش مسافری و عملاً متوقف شدن سرمایه‌گذاری دولت (و همچنین بخش خصوصی) در بخش مسافری و افزایش توسعه سفر با خودروهای شخصی به دلیل بهتر شدن وضعیت جاده‌ها و بهبود کیفیت خودروها و افزایش تسهیلات خرید خودرو است.


روند حمل بار طی سال‌های 89 تا ۹ ماهه سال 94 به جز اندکی کاهش در سال 92 افزایشی است. همچنین لازم به ذکر است عملکرد ۹ ماهه سال94 (۱۸.۲ میلیارد تن کیلومتر) نسبت به مقدار سال قبل خود (۱۸ میلیارد تن کیلومتر) دارای ۱ درصد رشد است.


درباره ناوگان ریلی میانگین لکوموتیوهای در سرویس و واگن‌های باری در سرویس مورد بررسی قرار گرفته است.


لازم به ذکر است که تعداد لکوموتیوهای راه‌آهن همواره از روندی افزایش برخوردار بوده است و در ۹ ماهه سال94 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد میانگین لکوموتیو در سرویس با افزایش ۸.۳ درصدی به ۵۱۳ دستگاه رسیده است.


طی سال‌های مورد بررسی تعداد واگن‌های باری از افزایش برخوردار بوده است. شایان ذکر است، افزایش یا کاهش تعداد واگن‌های باری در سرویس ناشی از عملکرد این شرکت نیست و صرفاً به عنوان یک شاخص مهم بخش مورد بررسی قرار گرفته است.


میانگین واگن باری در سرویس ۹ ماهه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش ۲.۵ درصدی به ۲۱۳۴۴ دستگاه رسیده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: حمل بار
ارسال نظر
قالیشویی ادیب