دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارشی ارائه شد

مهم‌ترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته چه بوده است؟

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گزارش اقدامات دوساله دانشگاه آزاد اسلامی را منتشر کرد.
کد خبر : 73687

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در متن این گزارش عملکرد دوساله آمده است:


«دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دو قطب اصلی آموزش عالی کشور، همگام با سایر نهادهای کشور، در دو سال اخیر تمامی توان خود را مصروف آن کرد تا ضمن قدم برداشتن در چارچوب سیاست‌های کلی کشور و هماهنگی با اسناد بالادستی نظام درخصوص دانشگاه‌ها، توسعه روزافزون تحصیلات تکمیلی را با رعایت استانداردهای آموزش عالی جزو اصلی‌ترین برنامه‌های خود قراردهد.


براساس سند چشم‌انداز 1404، باید 30درصد کل دانشجویان کشور را دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل دهد. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیشرو بوده و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و با رعایت استانداردهای آموزش عالی، تا پایان سال 1394 به این مهم دست می‌یابد. (نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را به افق چشم‌انداز 1404 می‌رساند و متوسط نسبت دانشجویان تحصیلی کل کشور در حال حاضر حدود 15درصد کل دانشجویان می‌باشد که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی تقریباً دو برابر این سهم را دارد). در حال حاضر بدون پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ترم جدید، از حدود یک میلیون و700هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، 460هزار دانشجو (27درصد) در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند.


جذب هیأت علمی جدید و اصلاح هرم هیأت علمی


برای رعایت استانداردهای آموزش عالی، امر جذب استاد با درجه دکتری از امهات و اولویت¬های دانشگاه آزاد اسلامی است. بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کل کشور یک به ۶۹ است و این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی و اسناد بالادستی، طی دو سال اخیر اقدام به اصلاح هرم هیأت علمی و شاخص نسبت استاد به دانشجو کرده و هم‌اکنون این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی و در جهت کیفی‌سازی آموزش عالی، یک به ۴۷ است.


دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به جایگاه کنونی و بهبود آن، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، جذب سالانه 5هزار عضو هیأت علمی تمام‌وقت با مدرک دکتری تخصصی را در دستورکار قرار داده است. برنامه دانشگاه تا پایان فراخوان ثبت‌نام جدید جذب هیأت علمی که خردادماه 95 خواهد بود، جمعاً جذب 11هزار عضو هیأت علمی با مدرک Ph.D به مجموعه اعضای هیأت علمی فعلی این دانشگاه است، به گونه‌ای که در سال آینده تعداد اعضای هیأت علمی تمام وقت با درجه دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی به بیش از 25هزار هیأت علمی افزایش می‌یابد.


دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست جذب دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی یا فارغ¬التحصیلان دانشگاه-های خارج از کشور به عنوان هیأت علمی (بیش از 65درصد)، زمینه اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان دیگر دانشگاه‌ها را نیز در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کرده است.


بزرگترین دستاورد دانشگاه آزاد اسلامی؛ جلوگیری از خروج سرمایه‌های علمی کشور


طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طی چندسال اخیر 180هزار تن از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور، از کشور خارج شده‌اند که هدف درصد بالایی از این تعداد، ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. نکته مهم اینکه مقصد این افراد بیشتر دانشگاه‌های بی‌کیفیت منطقه بوده است. این موضوع نه تنها نیروی انسانی کارآمد کشور را هدر می‌دهد، بلکه باعث خروج ارز، آبادانی کشورهای منطقه با منابع کشورمان و مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی پس از بازگشت به کشور می‌شود و به همین دلیل، بزرگترین دستاورد دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال اخیر جلوگیری از خروج سرمایه‌های علمی کشور بوده که با توسعه تحصیلات تکمیلی، ضمن جلوگیری از خروج این سرمایه گرانبها، موجب بالا رفتن توان علمی و درنهایت قدم برداشتن در راه پرافتخار اقتصاد مقاومتی است و بی‌شک اقتصاد مقاومتی، زیربنای دانش بنیانی داشته و این امر در ذات و فلسفه تحصیلات تکمیلی نهفته است.


کوچک‌سازی تشکیلات مدیریتی دانشگاه، ادغام برخی معاونت‌ها و کاهش بوروکراسی در جهت هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری، از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته بوده که بر این اساس ضمن تمرکز بیشتر بر نظارت بر کارکرد نظام سازمانی دانشگاه و بهبود فرآیندها و افزایش بهره‌وری، در زمینه اقتصاد دانش بنیان که از اصلی ترین اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی دانشگاه است، اقدامات گسترده‌ای را پایه‌گذاری کند که این مهم موجب تأمین درآمدهای غیرشهریه‌ای برای این دانشگاه شده است.

تهیه برنامه آمایش سرزمین


دانشگاه همواره در تعالی سازمانی و مهندسی مجدد تشکیلات همراه با پایش و سنجش عملکرد واحدها، روسا، اساتید و کارکنان مبتنی بر برنامه مصوب دانشگاه و همچنین تمرکز بر دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی قدم برداشته و با نگاه آینده‌نگرانه وضعیت علم و فناوری را در چارچوب اسناد بالادستی رصد می‌نماید. در بخش اقتصاد دانش بنیان و سرمایه‌گذاری نیز با صدور بخشنامه‌هایی با تفویض اختیار به واحدها و مراکز آموزشی و تدوین مجموعه مقررات، ضوابط و فرآیندهای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی، در امر فعالسازی اینگونه شرکت‌ها شتاب مضاعف داده شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی مقید به برنامه‌ریزی‌های اصولی بوده و معتقد است بدون برنامه‌ریزی جامع و همه‌جانبه، امکان تحقق اهداف بلندمدت میسر نمی‌شود. از این رو برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس آمایش سرزمینی در 31 برش استانی تنظیم شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده است. (31 جلد و 2 نسخه اصلی ضمیمه است)


کوچک‌سازی تشکیلات مدیریتی دانشگاه، ادغام برخی معاونت‌ها و کاهش بوروکراسی در جهت هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری، از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته بوده که بر این اساس ضمن تمرکز بیشتر بر نظارت بر کارکرد نظام سازمانی دانشگاه و بهبود فرآیندها و افزایش بهره‌وری، در زمینه اقتصاد دانش بنیان که از اصلی ترین اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی دانشگاه است، اقدامات گسترده‌ای را پایه‌گذاری کند که این مهم موجب تأمین درآمدهای غیرشهریه‌ای برای این دانشگاه شده است. انتظار می‌رود در سال جاری میزان تکیه این دانشگاه به شهریه 16درصد کاهش یافته و به 84درصد برسد. البته طبق برنامه تا پایان برنامه ششم درآمدهای غیر شهریه باید به میزان 40درصد افزایش یابد. بر همین اساس شهریه ثابت (پایه) یک میلیون و 700هزار دانشجوی این دانشگاه، در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش نداشته و در سال آینده نیز شهریه ثابت دانشجویان موجود رشته‌های غیرپزشکی نسبت به سال قبل افزایش نخواهد داشت. بار مالی ناشی از عدم افزایش شهریه ثابت 000/700/1 دانشجو طی دو سال 94 و 95 بالغ بر 340 میلیارد تومان برای دانشگاه بوده است که به همین میزان فشار پرداخت‌ها از دوش خانواده‌های دانشجویان برداشته شده است.


توسعه شرکت‌های دانش بنیان، تأسیس پارک‌های علم و فناوری و ایجاد مراکز رشد


در حوزه پژوهش، فناوری و کارآفرینی که از ارکان اصلی فعالیت‌های این دانشگاه است؛ توسعه شرکت‌های دانش بنیان، تأسیس پارک‌های علم و فناوری و ایجاد مراکز رشد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و به لطف الهی تا امروز بیش از 685 شرکت و هسته فن‌آور و 77 مرکز رشد در گستره واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شده که گام بلندی در جهت نیل به اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.


از میان این 685 شرکت، بیش از 190 شرکت برای گرفتن تأیید از معاونت علمی و فناوری اقدام کرده اند و تاکنون مجوز 25 شرکت دانش بنیان از سوی این معاونت تأیید شده و تأیید سایر شرکت‌ها در مراحل نهایی است.


«ساها»؛ به مثابه یک آزمایشگاه ملی موفق‌ترین رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و اقتصاد مقاومتی


تشکیل سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد دانشگاه آزاد اسلامی با نام «ساها»، به تعبیری موفق‌ترین و خلاقانه‌ترین رویکرد این دانشگاه در حوزه پژوهش و اقتصاد مقاومتی در سال 1394 بوده است. این سامانه با تکیه بر توان بالای دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه، امکان دسترسی هر محقق، پژوهشگر و دانشجویی را در سراسر کشور به بیش از 7هزار و 400 آزمایشگاه و 3هزار و 600 کارگاه دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کرده که این امر گام بزرگی درخصوص جلوگیری از اتلاف وقت، برون‌رفت سرمایه‌ از کشور و همینطور درآمدزایی از زیرساخت‌های گسترده دانشگاه آزاد اسلامی بوده و نیاز تعداد بیشماری از محققان را برطرف سازد. تشکیل سامانه فن‌بازار (Azad Expo) برای معاملات فناوری و محصولات تجاری‌شده و معرفی و فراهم آوردن امکان فروش محصولات تجاری‌شده شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه، یکی دیگر ازگام‌های موثری است که این دانشگاه در زمینه تبدیل علم به ثروت برداشته است.


انعقاد 336 قرارداد پژوهشی برون‌دانشگاهی از دیگر فعالیت‌هایی است که دانشگاه در حوزه پژوهش اجرایی کرده است و حرکتی در جهت اثربخشی دانشگاه در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود.


تبدیل علم به ثروت در دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس شهرک‌های فناوری آزاد (شفا)


همچنین با توجه به اینکه تأسیس و توسعه پارک‌های علم و فناوری در سند علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، عملیات اجرایی تأسیس 15 شهرک فناوری آزاد (شفا) آغاز شده تا مسیر تبدیل علم به ثروت هموارتر شود. در شهرک‌های شفا، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیانی مرکب از دانش‌آموختگان و اعضای هیأت علمی مستقر می‌شوند. شایان گفتن است که تا پایان برنامه، 33 شهرک شفا در سراسر کشور تأسیس خواهد شد که تاکنون کار اجرایی 15 شهرک شروع شده است.


از سوی دیگر امضای بیش از 25 تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه و بستر لازم برای تعامل هرچه بیشتر با صنعت، خدمات و جامعه و مأموریت گرایی دانشگاه آزاد اسلامی را فراهم ساخته است.


ایجاد امکان دسترسی به پایگاه‌های معتبر علمی بین‌المللی


یکی از اقدامات معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاداسلامی، پیگیری دسترسی به پایگاه‌های معتبر علمی بین‌المللی برای بهره‌برداری پژوهشگران، استادان و دانشجویان از آخرین یافته‌های پژوهشی است. در این راستا طی مکاتبات انجام‌شده با ناشران، دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد در سال 2014 با ناشران Springer، Wiley و CABI ارتباط برقرار کند. همچنین در سال 2015 با توسعه شبکه‌ها، موفق به برقراری ارتباط با ناشر Elsevier و دسترسی به پایگاه‌های آن از جمله ScienceDirect، Scopus و SciVal شده است. همچنین دسترسی به پایگاه‌های علمی EBSCO در این سال برقرار شد. این امکان در 100 واحد دانشگاه آزاد اسلامی برقرار شده تا محققان دانشگاه آزاد اسلامی به صورت یک شبکه داخلی، به این پایگاه‌ها دسترسی یابند.


افزون بر پایگاه‌های معتبر علمی یادشده، قرارداد دسترسی به پایگاه‌های معتبر علمی Clinical Key و Ovid ویژه علوم پزشکی برای سال 2016 بسته شده است.


مشارکت در تولید علم جهانی


براساس پایگاه اطلاع رسانی جهانی (web of science) دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تولید مقالات ISI جزو 200 دانشگاه برتر جهان یعنی رتبه 187 قرار دارد. مشروح وضعیت تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه‌های WoS، Scopus و Scimago پیوست است.


تصویب اساسنامه پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی


راه‌اندازی شبکه پژوهشی نخبگان (Network of excellence) دانشگاه با تأسیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی یکی دیگر از رویدادهای مهم علمی سال جاری به شمار می‌رود. در کنار این شبکه که شامل مراکز پژوهشی متعالی و آزمایشگاه‌های پیشرفته است، یک قطب علمی نیز در هر استان‌ ایجاد خواهد شد.


اخیراً با تصویب اساسنامه پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی این مهم یعنی پژوهش محور شدن واحدهای دانشگاهی در حال تحقق است.


در دو سال گذشته و همزمان با رکود شدید در فعالیت‌های عمرانی، بیش از یک میلیون و 600 هزار مترمربع پروژه عمرانی تکمیل و بهره‌برداری شده است و تکمیل این حجم بزرگ از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی دانشگاه، موجب شده است سرانه آموزشی و زیرساخت‌های لازم برای بهبود کیفیت تحصیل رشد چشمگیری یابد.

فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها


در حوزه فرهنگی، فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها طی سال‌های 1393 و 1394 در بستر طرح‌های زیربنایی، سازمان‌دهی و تشکیلات و اقدامات عملیاتی برای تحقق اهداف هشت‌گانه راهبردی دانشگاه در زمینه‌های دین و اخلاق، امام خمینی(ره)، انقلاب و رهبری، فرهنگی و هنری، کانون‌ها و باشگاه‌ها، سیاحت و گردشگری، مشاوره فرهنگی و توسعه مشارکت اجتماعی به انجام رسیده است.


از دیگر رئوس فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه می‌توان به اجرای طرح‌های ویژه ملی نظیر اخلاق حرفه‌ای، ترویج سبک زندگی ائمه معصومین (ع)، طرح‌های ماندگار فرهنگی (مربوط به 31 استان)، گرامیداشت مفاخر و مشاهیر فرهنگی، حفظ و گسترش زبان فارسی و تدوین پیوست فرهنگی دانشگاه اشاره کرد.


اهتمام هرچه بیشتر بر گسترش و تقویت مطالعات قرآنی و ارتقاء سطح علمی طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی دانشگاه و توسعه و حمایت از کانون‌های قرآنی به منظور ترویج سبک زندگی قرآنی و تمسک به آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، از دیگر رویکردهای حوزه فرهنگی دانشگاه است.


از آنجا که تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه علوم انسانی، فرهنگ، هنر و ورزش در زمینه اقتصادی و درآمدزایی، عرصه بزرگی را شامل می‌شود، دستورالعمل‌های تأسیس شرکت‌های دانش بنیان در زمینه علوم انسانی، فرهنگ، هنر و ورزش به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و این واحدها مأموریت یافته‌اند که به سوی ایجاد پارک‌های شکوفایی و نوآوری و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه علوم انسانی و سایر علوم یادشده و همچنین ایجاد اشتغال از طریق بازارچه‌های فن و هنر حرکت کنند.


شوراهای راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی


از مهرماه 1392 تاکنون تصمیم‌های راهبردی، برنامه‌ها و طرح‌های مهم دانشگاه به جای تصمیم‌گیری فردی، علاوه بر شورای دانشگاه، در شوراهای راهبردی دانشگاه که نقش اصلی در تصویب فرآیندها و برنامه‌های استراتژیک دانشگاه دارند، اتخاذ می‌شود. در کنار این شوراها، هیأت‌های امنا استانی موضوع مصوبه شماره 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی یا هیأت امنا مرکزی قرار دارد که امور مذکور در جلسات ذیربط مطرح و پس از تصویب به مرحله اجرا درمی‌آیند.


شوراهای راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی عبارتند از:


شورای فرهنگی و اجتماعی


شورای پژوهش و فناوری


شورای اطلاع‌رسانی و امور رسانه‌ها


شورای برنامه‌ریزی


شورای امور مجلس


شورای عالی سازمان سما (سازمان مدارس دانشگاه)


شورای ورزش


شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی


شورای واحدهای برون‌مرزی و مستقر در مناطق آزاد کشور


شورای امور بین‌الملل


شورای علوم پزشکی


شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه‌گذاری


شورای امور حقوقی


شورای امور اداری و مالی


شورای داوری دانشگاه


شورای مرآت دانشگاه (تنظیم آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها)


شورای معماری ایرانی - اسلامی


شورای اطلاعات و ارتباطات (IT)


پرداخت بیش از 112 میلیاردتومان وام ازدواج دانشجویی و 520 میلیاردتومان وام قرض‌الحسنه دانشجویی


در حوزه خدمات رفاه دانشجویان، پیرو منویات مقام معظم رهبری درخصوص تشویق جوانان به تشکیل خانواده، فرزندآوری و حمایت از سنت حسنه ازدواج، دانشگاه آزاد اسلامی ضمن گسترده‌سازی فعالیت‌های فرهنگی نظیر تبلیغات و برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی، بسته‌های حمایتی ویژه‌ای را در نظر گرفته که از آن جمله می‌توان به تخصیص وام 200 میلیون ریالی برای هر زوج دانشجو اشاره کرد که بر همین اساس، در سال گذشته بیش از 112 میلیارد تومان وام پرداخت و روند ارائه تسهیلات ویژه ازدواج دانشجویی تا پرداخت آن به تمام متقاضیان ثبت‌نام شده در سامانه ازدواج دانشجویی، استمرار دارد.


صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ایجاد تسهیلات و امکانات مالی برای کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان کم‌برخوردار و تأمین بخشی از هزینه‌های دانشجویی مبلغ 520 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه دانشجویی ارائه کرده است.


ضمن اینکه با توافق کمیته امداد حضرت امام (ره) و نیز سازمان بهزیستی، دانشجویان تحت پوشش این دو نهاد از 20درصد تخفیف دانشجویی برخوردارند.


توسعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تکمیل یک میلیون و 600 هزار مترمربع پروژه عمرانی در شرایط رکود


در حوزه فعالیت‌های عمرانی نیز دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد الگوی موفق توسعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و بدون استفاده از بودجه‌های نفتی و دولتی می‌تواند برای نظام آموزش عالی الهام بخش باشد. در دو سال گذشته و همزمان با رکود شدید در فعالیت‌های عمرانی، بیش از یک میلیون و 600 هزار مترمربع پروژه عمرانی تکمیل و بهره‌برداری شده است و تکمیل این حجم بزرگ از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی دانشگاه، موجب شده است سرانه آموزشی و زیرساخت‌های لازم برای بهبود کیفیت تحصیل رشد چشمگیری یابد.


همزمان، برنامه‌ریزی و آغاز اجرای طرح‌های عمرانی اقتصادی که هدف آن تأمین منابع لازم برای توسعه دانشگاه و کاهش اتکا به شهریه از طریق تحقق درآمد پایدار است، از دیگر سرفصل‌های محوری دانشگاه آزاد اسلامی است. تأسیس شهرک‌های فناوری شفا، برنامه‌ریزی برای استفاده موثر و بهینه از اراضی و املاک دانشگاه در جهت کارآفرینی و رشد در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی از دیگر اقداماتی است که پرشتاب آغاز شده است.


تمرکز بر پروژه‌های ماندگار و فاخر که به لحاظ بصری و فرهنگی، اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی را بهبود بخشیده و برگ زرینی به معماری ایرانی - اسلامی بیفزایند، از دیگر جهت‌گیری‌های دانشگاه آزاد اسلامی در بخش عمرانی محسوب می‌شود. تعداد مساجد و المان‌های شهدای واحدهای دانشگاهی از مرز 170 عدد گذشته و ان‌شاءالله سال آینده به 200 عدد خواهد رسید.


توسعه حوزه پزشکی و تکمیل و ساخت بیمارستان‌های جدید


توسعه و ساخت بیمارستان‌های جدید در حوزه علوم پزشکی، از مهمترین رویکردهای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است. در همین راستا سرمایه‌گذاری و تکمیل ساخت 5 بیمارستان، اعتباربخشی درمانی تمامی بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، تصویب 36 رشته جدید در وزارت بهداشت، برقراری ارتباط با اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها و احصاء شاخص‌های معتبر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، از جمله اقداماتی است که در راستای کیفی شدن و توسعه روزافزون این حوزه راهبردی صورت پذیرفته است.


همچنین جذب بیش از 200 عضو هیأت علمی علوم پزشکی، راه‌اندازی 49 مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی و افتتاح دانشکده دندانپزشکی بروجرد، دانشکده پزشکی کرمان، دانشکده داروسازی آمل و دانشکده داروسازی دامغان، برگزاری دو دوره المپیاد دانشجویی، اجرای EDC و EDO در حوزه‌های علوم پزشکی و واحدهای مجری علوم پزشکی از دیگر اقدامات این حوزه به شمار می‌رود.


تأسیس باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی


در حوزه ورزش و سلامت همگانی نیز چون ادوار گذشته، دانشگاه آزاد اسلامی سرآمد دانشگاه‌های کشور است و توفیقات بسیاری طی یک سال گذشته حاصل کرده است.


در این حوزه 20 تیم ورزشی دانشگاه در 13 رشته ورزشی، مقام برتر اول تا سوم را کسب کرده‌اند به طوری که کسب 100 مدال رنگارنگ از بازی‌های آسیایی و پارآسیایی، به دانشجویان این دانشگاه اختصاص یافت. همچنین این دانشگاه با توسعه زیرساخت‌های ورزشی، امکان استفاده دانشجویان خود را فراهم کرده که این مهم گامی بلند در راستای سلامت جسمانی و توسعه ورزش همگانی است (حضور بیش از 240هزار دانشجو در فعالیت‌های ورزشی درون‌واحدی.)


همچنین تأسیس باشگاه فرهنگی - ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، از دیگر اقداماتی است که در سال جاری محقق شده است.


بازرسی، نظارت و حسابرسی


با استانی شدن تشکیلات سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی و تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی استان، ضرورت انضباط و حسابرسی مالی و نظارت دائم بر واحدهای دانشگاهی و مبارزه و برخورد جدی با متخلفان و افراد فاسد در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش مدنظر قرار گرفته و بر همین اساس بازرسی و نظارت ویژه بر عملکردهای تمامی واحدها و زیرمجموعه‌های این دانشگاه با آسیب‌شناسی نقاط ضعف قبلی مستمراً در حال انجام است.


تاکنون 371 واحد و مرکز دانشگاهی مورد بازرسی و حسابرسی قرار گرفته و با افراد متخلف در هر رده‌ای برخورد قانونی اعم از برخورد انتظامی در هیأت رسیدگی به تخلفات و یا معرفی به مراجع قضایی شده است. ضمناً علاوه بر مرور فعالیت‌ها و عملکرد واحدها و مراکز در محل به صورت برنامه مدون و موردی، انتصاب بازرسان مستقل استانی از یک سو و امکان طرح شکایات به صورت الکترونیکی در سایت مرکز نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات، تماس با شماره تلفن‌های کارشناسان در طول روز و ارتباط مستقیم از طریق ایمیل با رئیس مرکز مذکور از سوی دیگر بر حساسیت بحث سالم‌سازی، لزوم ایجاد رضایتمندی، نظارت مستمر بر فعالیت‌ها، قانون‌مداری و ایجاد ارتباط تنگاتنگ دانشگاهیان با نهادهای نظارتی دانشگاه تأکید داشته است.


علاوه بر بازرسی‌ها و حسابرسی‌های مستمر، تمامی فعالیت‌های جاری دانشگاه آزاد اسلامی از طریق نهادهای درونی و بیرونی تحت نظارت و ارزیابی مستمر قرار می‌گیرد.


نهادهایی که بر فعالیت‌های این دانشگاه نظارت دارد، عبارتند از:


کمیسیون نظارت هیأت امنای استانی


حسابرس منتخب هیأت امنا


نظارت هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی


نظارت داخلی مرکز بازرسی و نظارت


کمیته حسابرسی دانشگاه مصوب هیأت امنا مرکزی


حراست دانشگاه از طریق حراست کل کشور


شورای حفظ و ارتقاء سلامت اداری


دفتر بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی


دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی


تأمین معیشت و رفاه کارکنان


در حوزه اداری و مالی و خدمات به کارکنان و اعضای هیأت علمی، پیرو تفاهم‌نامه این دانشگاه با سیستم بانکی کشور، در سال گذشته بیش از 580 میلیاردتومان وام به اعضای هیأت علمی و کارکنان و بیش از 100 میلیارد تومان وام پروژه‌های عمرانی به واحدها پرداخت شده است.


در همین راستا در سال گذشته از محل اعتبارات دانشگاه مبلغ 417 میلیارد تومان وام ضروری، خرید، ودیعه و تعمیرات مسکن و همچنین مبلغ 13 میلیارد تومان بابت بیمه مازاد درمان و بیمه عمر به کارکنان و اعضای هیأت علمی و خانواده ایشان پرداخت شده است.


همچنین با توجه به همکاری 70هزار و 665 عضو هیأت علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق التدریس با دانشگاه (26هزار تن تمام‌وقت) و اشتغال 38هزار و 321 کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه به عنوان بخش غیردولتی با ایجاد بیش از 120 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، 300میلیارد تومان حقوق و دستمزد به صورت ماهانه پرداخت می‌کند، که این امر حاکی از اهمیت تأسیس و توسعه دانشگاهی است که امروزه علاوه بر تأمین معاش درصدی از مردمان این سرزمین، بیش از 5/5میلیون فارغ‌التحصیل دارد (50درصد فارغ‌التحصیلان کشور) که جملگی در خدمت سرافرازی و توسعه کشور عزیزمان ایران اسلامی گام برمی‌دارند.


تمرکززدایی و بهره از خرد جمعی با برگزاری 268 جلسه هیأت امنای استانی از مهر 92


در راستای اجرای مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها، از مهر 92 تاکنون 268 جلسه هیأت امنا استانی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که در این جلسات با بهره گیری از نظرات 496 تن از فرهیختگان و صاحبنظران هر استان ازجمله نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها و استانداران و نمایندگان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، مسائل و مشکلات مربوط به واحدها مطرح و درخصوص آن تصمیم گیری شده است.


اجلاس هیأت‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی از 5 دی تا 5 بهمن سال جاری برگزار شد و بر این اساس، برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی و بودجه‌های استانی، طی 31 جلسه به تصویب رسید.


تفویض بخش عمده‌ای از اختیارات سابق سازمان مرکزی به هیأت‌های امنای استان‌ها از رویکردهای جدی دورهن مدیریتی حاضر دانشگاه است که همچنان ادامه دارد.


تحصیل 70درصد فرزندان شاهد و ایثارگر دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی


میزبانی از فرزندان و خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر، همواره افتخار دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.


ساخت 49 یادمان شهدای گمنام و 120 مسجد در واحدهای دانشگاهی، خاکسپاری 224 شهید گمنام در 80 واحد دانشگاه آزاد اسلامی، (علاوه بر آمار یادشده، 8 یادمان شهدای گمنام و 13 مسجد در دست احداث است)، گامی دیگر در راستای تکریم مقام شهیدان والامقام و ترویج روحیه ایثارگری و شهادت در دانشگاه ‌آزاد اسلامی است.


علیرغم بدهی 300 میلیاردتومانی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دانشگاه آزاداسلامی بابت شهریه دانشجویان مشمول قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تأکید شده مانعی برای ادامه تحصیل این دسته از دانشجویان ایجاد نشود. حدود 100هزار تن از دانشجویان شاهد و ایثارگر مشمول قانون جامعه خدمات‌رسانی به ایثارگران و تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران مشغول تحصیل هستند که 70درصد کل دانشجویان شاهد و ایثارگر کل کشور را شامل می‌شوند.


با وجودی که دانشگاه آزاد اسلامی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از سال آینده در این دانشگاه اجرایی می‌‌شود. همچنین اعمال سهمیه بسیجی‌های فعال (که تنها در دانشگاه آزاد اسلامی اعمال می‌شود)، دیدار منظم ماهانه با خانواده معظم شهدا و جانبازان و اعمال سیاست انتصاب ایثارگران در پست‌های مدیریتی، بخشی از مجموعه اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تکریم مقام والای شهیدان و جانبازان است.


گفتنی است در سال جاری 30 تن از دانشجویان آرمان‌خواه دانشگاه آزاد اسلامی در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع)، به افتخار شهادت نائل آمده‌اند. که به زودی با تجلیل از خانواده‌های این عزیزان به طور ویژه به امور ایشان رسیدگی و با کمک‌های لازم از آنان مراقبت خواهد شد.


تربیت نیروهای متخصص فنی در آموزشکده‌های سما


سازمان سما به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه آزاد اسلامی امروز بخش عمده‌ای از بار آموزش و پرورش کشور را عهده‌دار است. این سازمان با دارا بودن بیش از 600 مدرسه و 65هزار دانش‌آموز و 111 آموزشکده فنی و حرفه‌ای، به فعالیت مشغول است. آموزشکده‌های فنی سما جزو معدود مراکز آموزش عالی است که هدف آن تربیت نیروی متخصص فنی است.


موفقیت‌های چشمگیر دانش‌آموزان مدارس سما در آزمون‌های مختلف سراسری ورودی دانشگاه‌های کشور، فعالیت‌های قرآنی، علمی و آزمایشگاهی در فرآیند تدریس و یادگیری و... از جمله موفقیت‌های مدارس سما است که هرساله به آن دست می‌یابد.


تقدیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بومی‌گزینی و توسعه تحصیلات تکمیلی


تعامل سازنده و اثربخش با قوای مقننه و مجریه در حوزه‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی در راستای تحقق چشم‌انداز، از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی است که معاونت امور مجلس این دانشگاه در حال پیگیری برای تحقق این مهم است.


حفظ کرامت و ارزش‌های اخلاقی و انسانی در تعامل بین دانشگاه و نمایندگان مجلس، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی بموقع به مکاتبات و درخواست‌های نمایندگان و جلب حمایت نمایندگان، از فعالیت‌ها و اقدامات مفید و موثر دانشگاه و تعامل سازنده در همکاری‌های تقنینی، نظارت، علمی و پژوهشی از ارزش‌های محوری این دانشگاه به شمار می‌رود. بنا بر پژوهش‌های صورت‌گرفته توزیع تحصیلات تکمیلی و بومی‌گزینی در رابطه‌ای مستقیم باعث کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی شده و همین امر و دیگر گام‌های موثر دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی و در نتیجه آن تحقق عدالت آموزشی و رضایت اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت. همین موضوع باعث شد تا 242 تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای، از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص قدردانی کنند. چنین نامه‌ای از سوی نمایندگان محترم در تاریخ پارلمانی ایران با این تعداد بی‌سابقه بوده که نشانگر تأثیر مهم بومی‌گزینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرهای بزرگ شده است.


همچنین جذب کمک‌های مالی و امکانات برای واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور از طریق هیئت‌های امنا استانی، نماینده‌ها و خیرین دانشگاهی به طور متمرکز در حوزه امور مجلس و مشارکت‌های مردمی صورت می‌پذیرد.


با استانی شدن تشکیلات سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی و تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی استان، ضرورت انضباط و حسابرسی مالی و نظارت دائم بر واحدهای دانشگاهی و مبارزه و برخورد جدی با متخلفان و افراد فاسد در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش مدنظر قرار گرفته و بر همین اساس بازرسی و نظارت ویژه بر عملکردهای تمامی واحدها و زیرمجموعه‌های این دانشگاه با آسیب‌شناسی نقاط ضعف قبلی مستمراً در حال انجام است.

راه‌اندازی سامانه جامع آماری و داشبورد مدیریتی


به منظور تسریع در فرآیند مکاتبات و ارائه خدمات بهتر به دانشجویان، نرم‌افزار اتوماسیون اداری با قابلیت گردش الکترونیک اجرا و پیاده‌سازی شده است. فاز اول این طرح شامل تشکیل پایگاه‌های داده، انبار داده‌ها، جمع‌آوری شاخص‌ها و ورود اطلاعات در مهرماه 94 به پایان رسیده و انتظار می‌رود این پروژه تا پایان سال94 به بهره‌برداری کامل برسد.


گسترش ارائه خدمات الکترونیک به منظور تسهیل در ارائه خدمات در بخش‌های مختلف دانشگاه همچون سامانه ثبت‌نام و پذیرش متقاضیان غیرایرانی تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه متمرکز صدور دانشنامه دانش‌آموختگان به شکل مکانیزه، سامانه پاسخگویی که از طریق آن مراجعان با دریافت کد رهگیری می‌توانند بدون مراجعه حضوری، به پیگیری نامه خود در سازمان مرکزی بپردازند، از دیگر اقدامات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود.


تدوین مقرارت دانشگاه آزاد اسلامی در یک مجلد 3 هزار صفحه‌ای


گردآوری، تدوین و تصویب مجموعه مقررات دانشگاه آزاد اسلامی از 30 هزار صفحه در یک مجلد 3هزار صفحه‌ای، یکی از مهمترین اقداماتی است که در راستای تسریع در فعالیت واحدهای این دانشگاه و ساماندهی به قوانین و مقررات داخلی این مجموعه بزرگ انجام شده است.


در بخش حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی، اقدامات مختلفی چون پاسخ به استعلام‌های حقوقی و معاضدت حقوقی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی و اعلام‌نظر در مورد پرونده‌های تخلفاتی اعضای هیأت‌علمی و امور مربوطه به بورسیه‌ها جهت پاسخ به استعلام‌های دفتر استخدام هیأت‌علمی، تنظیم بخشنامه و اعلام‌نظر حقوقی در مورد پیش‌نویس بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های صادره و... انجام می‌شود که تمامی این اقدامات با هدف انسجام‌بخشی به فعالیت‌های دانشگاه صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته