دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1393 - 10:20
آخرین تحولات یمن؛

«منصور هادی» عدن را پایتخت موقت یمن اعلام کرد/ فرار وزیر دفاع به «عدن»

رئیس‌جمهوری مستعفی یمن روز گذشته (شنبه) شهر «عدن» را پایتخت موقت این کشور اعلام کرد و «صنعا» را شهری اشغال‌شده به وسیله جنبش «انصارالله» خواند.
کد خبر : 7357

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «عدن‌پست»، منبعی دیپلماتیک تصمیم «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن را اقدامی نمادین به شمار آورد زیرا تغییر پایتخت نیاز به ایجاد تغییر در قانون اساسی دارد. این در حالی است که اکنون قانون اساسی یمن، «صنعا» را پایتخت این کشور می‌داند.


براساس این گزارش، «منصور هادی» در کاخ جدیدش در «عدن»، خطاب به رهبران دفتر اجرایی استان‌ «حضر موت» گفت: در گفت‌و‌گو با رهبران پنج اقلیم اعلام کردیم که «عدن» پایتخت یمن است، زیرا صنعا به وسیله حوثی‌ها اشغال شده است.


«هادی» افزود: باوجود این، ما با حوثی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. آن‌ها از من خواسته‌اند دستوری صادر کنم که به موجب آن ۳۵ هزار نفر از حوثی‌ها در نهادهای نظامی و ۲۵ هزار نفر نیز در نهادهای امنیتی یمن جذب شوند.


از سوی دیگر منابع محلی اعلام کردند که «محمود صبیحی» وزیر دفاع یمن «صنعا» را ترک و به شهر «عدن» فرار کرده است. «انصارالله»، ششم فوریه گذشته «صبیحی» را به عنوان رئیس کمیته عالی امنیتی (عالی‌ترین نهاد تصمیم گیرنده در یمن) تعیین کرده بودند.


پیش‌نویس قانون اساسی یمن که جنبش «انصارالله» (حوثی‌ها) آن را رد کرده‌ است بر شش اقلیم بودن یمن، یعنی چهار اقلیم در جنوب و دو اقلیم در شمال تاکید می‌کند.


جنبش «انصارالله» یمن پس از تظاهرات «صنعا» و در اعتراض به اوضاع سیاسی کشور، پارلمان یمن را منحل اعلام کرد و برخی نهادهای دولتی و نظامی را به کنترل خود درآورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته