شبکه خبری CNN: ایران، از مهمترین مقاصد گردشگری آینده سیاره زمین
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، پس از مقالههای مفصلی که در روزنامههایی مانند گاردین، نیویورک تایمز، هافینگتن پست و دیلی میل درباره شرایط و آینده گردشگری در ایران به چاپ رسید، شبکه خبری CNN ، ایران را بهعنوان «یکی از مهمترین و برجستهترین مقاصد گردشگری آینده در سیاره زمین» معرفی کرد.
این شبکه خبری ماه گذشته نیز در مقاله مفصلی با عنوان «34 دلیل زیبا و خارقالعاده برای بازدید از ایران» به جاذبههای گردشگری ایران پرداخته بود.
در مقاله تازه این رسانه به قلم گریفین شیا آمده است: «با از میان برداشته شدن تحریمها، ایران شاهد افزایش علاقه سرمایهگذاران است که این امر جان تازهای نیز در کالبد گردشگری می دمد.»
در این مقاله که با تصاویری از باغ ارم شیراز و مسجد جامع اصفهان به عنوان نمونهای از 19 سایت ثبت شده میراث جهانی یونسکو در ایران همراه است، آمده: «ایران که خانه 19 سایت میراث جهانی یونسکو و مکانهای مهم مذهبی است، حتی پیش از این نیز در شرایط تحریم، سالانه پنج میلیون بازدیدکننده خارجی را به خود جلب میکرد.
دولت ایران میخواهد در دهه آینده این تعداد را به چهار برابر برساند و خارجیها را به بناهایی تاریخی مانند تخت جمشید، پایتخت باستانی ایران تحت حکومت خشایارشا ببرد.»
افزایش 1000 درصدی در تعداد تورهای ایران در سه سال گذشته
در این گزارش از دیوید مکگینس، متخصص ایران و مدیر یک گروه برپا کننده تورهای گردشگری نقل شده است که در سه سال گذشته شاهد افزایش 1000 درصدی در تعداد تورهایی که برای سفر به ایران تدارک دیده شده، بوده است.
وی افزوده است: «اگرچه این رشد بسیار سریع بوده است، اما هنوز هم نسبت به آنچه میتوان انتظار داشت، کم محسوب میشود و چشماندازی گستردهتر برای تعدادی بسیار بیشتر وجود دارد. در واقع، ایران باید یکی از را باید یکی از مهمترین و برجستهترین مقاصد آینده گردشگری این سیاره دانست.»
گزارش CNN به امکانات سرمایهگذاری دولت ایران روی جاذبههای متنوع، از باغ ارم شیراز گرفته تا اسکی در دامنههای البرز و شگفتیهای معماری در شهرهایی مانند اصفهان اشاره دارد. همچنین برنامه های اجرایی دولت برای ساختن 400 هتل جدید، افتتاح یک دانشگاه گردشگری و گشایش 10 دفتر توریستی در سراسر اروپا و آسیا مورد توجه نویسنده گزارش قرار گرفته است.
این گزارش شبکه خبری CNN البته مختص به ایران نبوده و وضعیت گردشگری رو به رشد در مناطقی دیگر از سراسر جهان، از کریمه تا عراق، مالی، اوکراین، آنگولا ، گرجستان، قطب شمال و آمریکای مرکزی را نیز مورد بررسی قرار داده است.
موقعیت گردشگری ایران در دوران پسابرجام بسیاری از رسانههای مطرح بینالمللی را در ماههای اخیر به واکنش واداشته است. از جمله رسانههایی که به تازگی به این موضوع پرداختهاند، میتوان به روزنامه آمریکایی هافینگتن پُست اشاره کرد که کمتر از یک ماه پیش در مقالهای با تیتر «ایران صنعت توریسم را تعمیرات اساسی میکند تا پذیرای گردشگران چینی باشد» رونق گردشگری در ایران پس از تحریمها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در اوایل اسفندماه گزارشی میدانی از پیست اسکی دیزین تهیه کرد و به جاذبههای گردشگری زمستانی در اطراف تهران پرداخت.
همچنین روزنامه بریتانیایی دیلیمیل اواخر بهمن ماه طی یک گزارش تصویری جاذبههای زیبای گردشگری ایران را به جهانگردان سراسر جهان معرفی کرد.
نیویورک تایمز نیز در اواخر بهمن ماه از سیر صعودی تقاضا برای سفر ایران در میان گردشگران خارجی و «مسابقه» میان آژانسهای مسافرتی آنها برای اضافه کردن تعداد مسافران ورودی به ایران گزارش داد.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی که اوخر بهمن ماه منتشر شد و بازتاب گستردهای در دیگر رسانهها در سراسر جهان داشت به اقبال گسترده گردشگران خارجی به ایران و برنامههای ایران برای استقبال از این گردشگران پرداخت.
انتهای پیام/