دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر مجید رضاییان*

وقتی ارتباطات در دانشگاه «جاری» می‌شود

دبیر شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع‌‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی در سالنامه روزنامه فرهیختگان به مساله ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است.
کد خبر : 73474

یکم: آن هنگام که ارتباطات از «تئوری» به میدان «عمل» وارد می‌شود، از «تصمیم‌سازی» به «الگودهی» تغییر شکل خواهد داد. از این‌رو، می‌توان گفت طرح‌های مصوب کاربردی در شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع‌رسانی در سال‌های 92 و 93، در سال جاری، «جاری» شد و خود را در ابعاد مختلف نشان داد.


در حوزه رسانه‌های سه‌گانه دانشگاه آزاد اسلامی – روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا و ایسکانیوز- شاهد تحول روبه‌رشدی بودیم؛ تحولی که بیش و پیش از آن که «کمی» باشد، «وجوه کیفی»‌تری - منطبق با اهداف مدیریتی دوره جدید- پیدا کرد. رسانه‌های دانشگاه با پیگیری موضوع‌های تازه، ارائه صفحات و آیکون‌های جدید و نیز ویژه‌نامه‌ها، مسیری را طی کردند که به درستی یکی از طرح‌های مصوب شورای راهبردی یعنی «استراتژی رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» را محقق کرد.


در استراتژی جامع رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به تولید‌های رسانه‌ای در فرم‌های مختلف روزنامه‌نگاری همپای اهداف کیفی دانشگاه مد نظر قرار گرفته بود که در سال جاری شاهد این بخش از پیشرفت و تحقق سند مصوب شورا بودیم.


دوم: جریان ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی با مسئولیت مستقیم روابط‌عمومی دانشگاه به‌عنوان «مرکز هدایت‌کننده و تصمیم‌گیر»، به مراتب منسجم‌تر و پویا‌تر از پیش نمود یافت. جدای از انتشار نشریه حرفه‌ای «چاره» از سوی مرکز روابط‌عمومی – به‌عنوان یک اقدام متفاوت – برای کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه، افزایش تولیدات، گسترش ارتباطات درون‌سازمانی، تقویت روابط‌عمومی‌های استانی- متناسب با چارت سازمانی و تجمیع‌های صورت‌گرفته- برگزاری همایش‌ها و پوشش اخبار حوزه‌های تخصصی به‌ویژه در عرصه پژوهشی و آموزشی از یک‌سو و شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر سوی، و ارائه آن به رسانه‌های ملی، تخصصی و استانی کشور را شاهد بودیم. این اقدام‌ها جملگی ثابت کرد که «جریان ارتباطات» در چارچوب سند جامع ارتباطی – مصوب شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع‌رسانی – بیش از گذشته احیا شده و اینک می‌توانیم پویایی آن را لمس کنیم.


سوم: تنگناها، دشواری‌ها و هجمه‌هایی که علیه دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های پیشین صورت می‌گرفت، در سال جاری با افت مواجه شد؛ دلیل آن روشن است: دانشگاه براساس تاکید‌های مکرر دکتر حمید میرزاده، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، مسیر علمی و توسعه کیفی خود را نه‌تنها حفظ کرده، بلکه روزبه‌روز بر دامنه آن افزوده و این نقش را پررنگ‌تر کرده است.


این منشور مدیریتی، پیامی برای منتقدان و مخالفان داشت که دانشگاه حرکت معتدل خویش را در سایه وجوه اصولی و علمی که شایسته شأن دانشگاه است، به‌درستی حفظ کرده است. بی‌تردید این منشور مدیریتی در بخش ارتباطات، حاصل نشست‌های اعضای فرهیخته و خبره شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع‌رسانی دانشگاه بود که ریاست آن را مانند دیگر شوراهای راهبردی، شخص رئیس دانشگاه برعهده دارد.


چهارم: راه فردای ارتباطات و کار رسانه‌ای در بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، روشن‌تر از امروز و دیروز خواهد بود. امروز در دانشگاه مقوله ارتباطات از «حاشیه» به «متن» تبدیل شده و می‌توان «جاری بودنِ» آن را لمس کرد. این امر، البته هرگز بدان معنا نیست که «کاستی‌ها» برطرف شده؛ ما هنوز تا شرایط آرمانی فاصله داریم. گاه دشواری‌ها و تنگناهای مالی از کیفیت کار می‌کاهد، اما همگرایی و ثباتی که اینک در حوزه یادشده شاهد آن هستیم، نتیجه تلاش منطقی و اجرایی همه «روزنامه‌نگاران و خبرنگاران» در رسانه‌های سه‌گانه سراسری دانشگاه آزاد اسلامی و «ارتباط‌گرانِ» مرکز روابط‌عمومی سازمان مرکزی و روابط‌عمومی‌های مناطق استانی و واحد‌های دانشگاه است.


آخر: شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع‌رسانی دانشگاه در سال 94، «کم‌کارتر» از دو سال پیشین بود. بی‌تردید برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر در هر دو حوزه ارتباطات و رسانه، آن هم متناسب با اهداف کیفی تعریف‌شده جدید – به‌ویژه با عنایت به تصویب پژوهشگاه آزاد اسلامی و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان- این شورا در سال پیش رو، نشست‌های مستمر کارشناسی و تصویب طرح‌های نوین را در دستور کار قرار خواهد داد.


* مشاور رئیس و دبیر شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع‌رسانی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب