دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1395 - 10:16

بخشش، سرانجام شیرین کدام‌یک از پرونده‌های سال ۹۴ شد؟

بخشش؛شیرین اما سخت. پرونده‌های سال۹۴ را که مرور کنیم، بخشش‌ها کم نبوده،گذشت‌هایی که زندگی‌های بسیاری را هدیه کرد و حالا متهمان این پرونده‌ها امسال را پای سفره هفت سین در کنار خانواده‌هایشان بودند.
کد خبر : 73346

مرجان همایونی؛گروه اجتماعی خبرگزاری آنا: 25 تیرماه سال 90 علی خلیلی در جریان نهی از منکر پسر جوانی به نام احسان با ضربه‌های چاقوی وی مجروح شد. احسان که سعی داشت با زور دختری را سوار بر موتورسیکلتش کند، با تذکر علی خلیلی مواجه شد. او با علی درگیر شده و درنهایت به او با چاقو ضربه می‌زند، مصدوم به بیمارستان انتقال داده شد و تحت مداوا قرار گرفت. اما درمان‌های کادر درمان بی‌نتیجه ماند و در نهایت، علی خلیلی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. پرونده او با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و متهم پرونده در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد. با گذشت چهار سال از این حادثه، اولیای دم مقتول در آستانه میلاد امام رضا (ع) در سال ۹۴ با انتشار نامه‌ای اعلام کردند از خون پسرشان گذشت کرده و قاتل فرزندشان را بخشیده‌اند.


آزادی قدیمی ترین زندانی در دبی


احمد 28 سال قبل زمانی که 18 ساله بود، برای کار راهی دبی شد. در آنجا با کمک یکی از آشنایانش توانست در یک جواهرفروشی مشغول کار شود. دو ماه بعد از شروع به کار او، صاحب پاکستانی جواهر فروشی در خانه‌اش به قتل رسید. پلیس پس از تحقیقات مقدماتی به کارگران جواهر فروشی مشکوک شده و دستگیری آنها را در دستور کار قرار داد. احمد نخستین مظنونی بود که دستگیر شد.او به اعدام محکوم شد و درخواست‌هایش برای تجدیدنظر بی‌نتیجه ماند. سرانجام وی از طریق پیگیری وزارت خارجه کشورمان و وکیلش توانست پس از 28 سال حکم آزادی خود را بگیرد و به ایران و نزد خانواده‌اش باز گردد و امسال سر سفره هفت سنین ، کنار خانواده‌اش باشد .


زندگی پس از 28 سال


آزادی مرد میانسال پس از 28 سال، یکی دیگر از بخشش‌های بود که در تقویم امسال نقش بست. جمال 28 سال قبل، در یک نزاع دسته جمعی بر سر ملک در روستای دامنجان شهر سراب، مرد جوانی را به قتل رسانده بود. مرد جوان بعد از جنایت بازداشت شد و مدتی بعد پای میز محاکمه رفت. با آنکه حکم مرگ او به تائید دیوانعالی کشور رسیده بود؛ اما خانواده اولیای دم پس از 28 سال متهم میانسال را بخشیدند.


محیط بان دنایی آزاد شد


کمتر کسی است که محیط بان دنایی را نشناسد، اسعد تقی‌زاده، مرد جوانی که سال 87 به اتهام قتل مرد شکارچی در ارتفاعات دنا بازداشت شد. اسعد در دادگاه به قصاص محکوم شد و اما هر بار با وساطتت هنرمندان و مسولان محیط زیست حکم قصاص او به تاخیر می‌افتاد. تا اینکه با گذشت 8 سال از حادثه، ظهر 17 اسفند امسال با گذشت خانواده اولیای دم آزاد شد. خانواده مقتول تنها یک درخواست داشتند و آن ساختن حسینیه‌ای به نام پسرشان بود. با کمک خیرین، این درخواست آنها برآورده شد و محیط بان دنایی از زندان مرکزی یاسوج آزاد شد.


آزادی پس از 13 سال


یکی دیگر از افرادی که طعم زندگی دوباره را چشید؛ زن جوانی بود که 13 سال از عمرش را به خاطر جنایت در زندان به سر می‌برد. او به خاطر اختلافاتی نامزدش را به قتل رساند و از سوی دادگاه کیفری استان قزوین به قصاص محکوم شده بود. پس از تائید حکم مجازات زن قاتل، تلاش برای کسب رضایت اولیای دم آغاز شد و اولیای دم که چند بار اجرای حکم را به تعویق انداخته بودند، پس از 13 سال به خاطر رضای خدا و بدون دریافت دیه، قاتل را بخشیدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته